اجرای ۱۸۴ هکتار کشت محصولات صیفی به صورت نوار TAPE در ارومیه

اجرای ۱۸۴ هکتار کشت محصولات صیفی به صورت نوار TAPE در ارومیه

اسکندر علیزاده امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اقدامات این اداره در بخش زراعت محصولات زمین های کشاورزی شهرستان ارومیه در سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به وضع موجود در بخش آب کشور و آذربایجان غربی این اداره اقدامات موثری را در حوزه زراعت صورت داده است که از جمله می‌توان به تهیه الگوی کشت محصولات زراعی به تفکیک هر دهستان اشاره کرد.

وی افزود: این الگوی کشت با هدف صرفه جویی در مصرف آب و بر اساس نیاز منطقه و کشور به محصول تولیدی و همچنین بررسی شرایط حاصلخیزی خاک منطقه و رشد محصول مورد نظر تهیه و به مراکز کشاورزی ابلاغ شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه ادامه داد: این اداره در همین خصوص اقدام به تامین حدود ۱۴ هزار و ۲۵۰ تن انواع کود از جمله، کود ازته به میزان ۱۰ هزار و سیصد تن، کود فسفاته به مقدار دو هزار و ۸۰۰ تن و کود پتاسه به میزان یک هزار و ۱۵۰ تن کرده که تمامی این محصولات در میان زارعان شهرستان ارومیه تقسیم شده است.

علیزاده همچنین گفت: جهاد کشاورزی ارومیه همچنین در راستای پرورش محصولاتی همچون گوجه فرنگی و فلفل اقدام به آبیاری با سیستم لوله گذاری و یا نوار Tape به میزان ۱۸۴ هکتار در سطح مزارع این شهرستان کرده است.

وی افزود: اجرا و پیگیری طرح کشت گندم در مراکز ۱۱ گانه به میزان ۱۲ هزار و ۸۹ هکتار گندم آبی و ۳۳ هزار و ۱۷۴ هکتار گندم دیم، یکی دیگر از اقدامات واحد زراعت جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه به منظور تولید بهینه محصولات زراعی در سال گذشته بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه خاطر نشان کرد: در راستای بهینه سازی مصرف آب در بخش تولیدات کشاورزی، این اداره اقدام به اجرای محدودیت کشت چغندرقند کرده است.

علیزاده گفت: در این طرح میزان کشت چغندرقند از دو هزار هکتار به ۴۰۰ هکتار تقلیل یافت که با توجه به پرمصرف بودن چغندرقند، کاهش میزان تولید این محصول زراعی تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: در راستای فروش آسان گندم کاران شهرستان نیز این اداره، اقدام به برنامه ریزی و هماهنگی با مراکز خرید گندم توسط سیلوها و مراکز خرید بخش تعاونی روستایی به تعداد ۲۰ مرکز، صورت داده است.

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه یادآور شد: تهیه یک هزار و ۲۰۴ تن نهاده های کشاورزی از قبیل بذرهای اصلاح شده برای تولید محصولاتی همچون گندم، جو، کلزا، ذرت و یونجه از اقدامات جهاد کشاورزی ارومیه در سال زراعی امسال بود.

علیزاده با اشاره به اهمیت کشاورزی علمی و ارتباط آن با افزایش راندومان تولید این محصولات خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه در سال زراعی سال گذشته در سطح یک هزار و ۳۰۰ هکتار اقدام به اجرای طرح های کشاورزی حفاظتی در بخش گندم آبی و دیم کرده است.

انتهای پیام/