اقتصاد مقاومتی در عرصه کشاورزی محقق نشده است

اقتصاد مقاومتی در عرصه کشاورزی محقق نشده است

مکرم شیدایی امروز در گفت‌وگو با ندای در ارومیه، اظهار کرد: انتظارات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی تاکنون در هیچ یک از زمینه‌ها از جمله عرصه کشاورزی تحقق نیافته است به طوری که بزرگ‌ترین موضوعی که مطالبه شده است امنیت مواد غذایی و اقلام راهبردی است که این مقوله به حوزه کشاورزی مربوط می‌شود.

وی افزود: نهادهای مختلف در زمینه‌هایی نظیر بهره‌وری در حوزه کشاورزی برای ایجاد خودکفایی انجام شده است در حوزه گندم می‌توان گفت که گندم مورد نیاز استان ما تامین شده و به استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود ولی در بعضی اقلام دیگر ضعف‌هایی وجود دارد که یکی از این موارد تامین تخم مرغ مورد نیاز استان می‌باشد.

این مسئول با بیان این برای تامین تخم مرغ مصرفی استان وابستگی شدید به سایر استان‌ها وجود دارد، گفت: متاسفانه وقتی تنش‌های اجتماعی و مسائل مختلف هم در زمینه تامین و مصرف اقلام بروز پیدا می‌کند در این موضوع اثر پیدا می‌کند و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید که این موضوع ناشی از وابسته بودن استان و انجام نگرفتن اقدامات کافی است.

مسئول سازمان بسییج مهندسین کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: درون‌زایی و توجه به ظرفیت‌های درونی یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه رهبر معظم انقلاب و از مطالبات ایشان می‌باشد که بی‌توجهی به آن موجب بروز مشکل در تامین اقلام مواد غذایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌توانیم اقلام مورد نیاز را باید در داخل استان تهیه کرده و وابستگی به سایر کشورها کمتر شود بنابراین لازم است که نگاه صادرات‌محور وجود داشته باشد و از واردات پرهیز شود.

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم علی رغم اینکه قدرت تولید در بسیاری از حوزه‌ها وجود دارد ولی از مبادی رسمی و گمرکی شاهد واردات برخی اقلام کشاورزی هستیم که اصلا به آنها نیازی وجود ندارد در زمینه میوه‌جات وغلات این معضل را شاهد هستیم حتی گندم نیز به کشور وارد می‌شود.