مطرح کردن امکان نقد امام معصوم به هیچ‌وجه قابل قبول نیست / ۱۹ ژانویه سالروز وحدت آذری های مسلمان جهان است

مطرح کردن امکان نقد امام معصوم به هیچ‌وجه قابل قبول نیست / ۱۹ ژانویه سالروز وحدت آذری های مسلمان جهان است

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه که در مصلی امام خمینی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: ریاست محترم جمهور اخیرا صحبتی کردند که مناسب نبود؛ آقای رئیس جمهور گفتند نقد باید باشد هرچند همین نقد باید از طرف اهل فن و متخصصین باشد، این صحبت‌های رئیس جمهور که می‌توان از معصوم نقد کرد حرف درستی نیست.

وی افزود: در قرآن آمده که نقد به پیامبر ممکن نیست، چرا که سخنان وی وحی و تصمیم از طرف خدا است، آقای رئیس جمهور این حرف‌های‌تان را اصلاح کنید، همه نگاه و سخن پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) از طرف خداوند است پس نقد این انسان‌های وارسته ممکن نیست.

قریشی با اشاره به اینکه ۱۹ ژانویه سالروز وحدت آذری های مسلمان جهان است، عنوان کرد: در چنین روزی مردم جمهوری آذربایجان پس از ۷۰ سال از زیر ظلم شوروی آزاد شده و به سمت مرزهای ایران آمده و با یگدیگر نماز جماعت به جا آوردند و مردم باید این روز را گرامی داشته و در عین حال برای حفظ وحدت بین دو کشور تلاش بکنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از نعمت‌های الهی عمومی است، خاطرنشان کرد: انسان‌های حق ندارد هرگونه که خواستند با این نعمت‌های عمومی برخورد بکنند، هوا، خاک، آب و … از جمله این نعمت‌های عمومی هستند.

وی با بیان اینکه برای نشان دادن اهمیت پاکی هوا روزی به این نام در جهان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: آذربایجان‌غربی یکی از بهترین آب و هواها را در کشور داشته و کاخانجات بسیاری در این استان وجود ندارد ولی چرا باید هوای این استان به این شدت آلوده باشد؛ آلودگی هوا جزو مشکلات اصلی استان است که مسئولان باید برای رفع آن گام بردارند.

وی در ادامه گفت: شهرداری‌ها و مدیران مرتبط در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز همت بیشتری نشان دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه همه مسئولان باید نقد شوند، عنوان کرد: نقد عبارت است از این که انسان به صورت مودبانه حق و ناحق بودن عملی را به فرد گوشزد کند.

وی با بیان اینکه سخنان ریاست جمهوری مبنی بر نقد مسئولان قابل‌قبول است ولی برخی سخنانی نیز گفتند که با نظر عقاید مسلمانان مخالفت دارد، ابراز کرد: رئیس‌جمهور گفتند که می‌توان حتی امام زمان(عج) را نقد کرد ولی ایشان باید در نظر بگیرند که امام معصوم(ع) را نمی‌توان نقد کرد و این براساس آیات و روایات اسلامی است و این نقدی است که ما به این بخش سخنان رئیس‌جمهور داریم.

قریشی با اشاره به اینکه طبق روایات افرادی که معصومیت پیامبر اسلام(ص) را زیر سوال برده و ایشان را نقد کردند دچار عذاب الهی شده‌اند، بیان کرد: مسلمانان نه تنها باید از ذهن خود اشتباه عمل کردن پیامبر‌ اسلام (ص) را عبور ندهند بلکه حتی در قلب خود نیز نسبت به اقدامات ایشان ناراحت نباشند.

وی با اشاره به اینکه امام معصوم(ع) نیز همانند پیامبر اسلام(ص) است با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور، اظهار کرد: حرف‌های خود را اصلاح کنید این چه حرفی است که در مورد امام زمان(عج) بر زبان آورده‌اید که می‌توان ایشان را نقد کرد؛ رئیس‌جمهور سخنان شما اشتباه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معصومین(ع) کارهای خود را براساس دستورات خداوند انجام می‌دهند، گفت: سخن معصوم(ع) نه تنها قابل انتقاد نیست بلکه باید آن را را بوسید و روی چشم گذاشت ولی هر چند که می‌توان از ایشان سوال کرد.

وی با بیان اینکه شاید رئیس‌جمهور در زمان گفتن این سخنان توجه کافی را نداشته است، اشاره کرد: ولی انتظار از وی این بود که خود یا دفترشان بعدا این سخنان را اصلاح بکنند.

این مسئول با اشاره به اتفاقات قیامت اظهار کرد: پس از آنکه در سور دوم دمیده شد انسان‌ها همگی جمع شده و خداوند اعمال انسان‌ها را از ریزترین تا بزرگ‌ترین اعمال آنها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در این میان افرادی که علاوه بر گمراهی خود در گمراه کردن دیگران هم نقش داشته‌اند از مجازات سنگینی برخودار خواهند بود، افزود: برای هر انسانی یک شیطان وجود دارد که او را به سوی اعمال بد وسوسه می‌کند و در روز قیامت انسان و این شیطان گناه را گردن همدیگر می‌اندازند که خدا در جواب آنها می‌گوید که من خبر آتش و عذاب را داده بودم و این قبول نیست که تو اکنون اعلام بی‌خبری می‌کنی.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه مومنان در بهشت در وفور نعمت خواهند بود، ادامه داد، در روز قیامت خداوند به بهشتی‌ها برخی از نعمت‌هایی را عطا می‌کند که نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه به ذهنی خطور کرده است.

انتهای پیام/