وزارت کار برای کاهش نرخ بیکاری، ۲.۴ میلیون فارغ التحصیلِ جویای کار را غیرفعال اعلام کرد!

وزارت کار برای کاهش نرخ بیکاری، ۲.۴ میلیون فارغ التحصیلِ جویای کار را غیرفعال اعلام کرد!

وزارت کار در اقدامی عجیب برای نشان دادن کاهش نرخ بیکاری، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهیِ جویای کار را “غیرفعال” اعلام کرد.

در این گزارش رسمی که در خرداد سال جاری منتشر شده آمده است «آیا همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار و جویای کار هستند؟ در حال حاضر ۱۱.۸ میلیون نفر فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند که حدود هفت میلیون نفر آنان فارغ‌التحصیل و ۴.۸ میلیون نفر نیز در حال تحصیلند.

نکته قابل‌ تأمل در این گزارش این است که وزارت کار با حذف ۲.۴ میلیون نفر از جمعیت هفت میلیونی فارغ‌التحصیلان، این افراد را «جمعیت غیرفعال» ذکر و در نهایت اعلام می‌کند که از بین هفت میلیون فارغ‌التحصیل ۳.۷ میلیون نفر شاغل و تنها ۹۰۰ هزار نفر بیکار هستند!

به این‌جهت با این تعریف وزارت کار (یعنی حذف دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آمار بیکاران)، طبیعی است که نرخ بیکاری به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد.

حال سوال این است که کدام فارغ‌التحصیل دانشگاهی را می‌توان پیدا کرد که بعد از سال‌ها تحصیل یک‌دفعه دیگر علاقه‌ای برای کار کردن در جامعه نداشته باشد؟ و تحصیل و دانشگاه را صرفا برای تفریح، شادی و نشاط و… انتخاب کرده باشد؟