تنها راهکار برای کاهش بیکاری در آذربایجان غربی!

تنها راهکار برای کاهش بیکاری در آذربایجان غربی!

به گزارش ندای ارومیه، این روها که نه حتی در این سال‌ها و چه بسا در چند دهه موخر یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور مبحث بیکاری بوده هست.

افزایش فزاینده بیکاری در حالی هست که ابزارها بسیار بسیاری برای ایجاد اشتغال‌های بسیار کم دردسر در کل دنیا فراهم شده هست.

این روزها موفق‌ترین چهره‌های دنیا که اتفاقاً دارای ثروت‌های فراوان می باشند اغلب کسانی می باشند که هم جوان‌اند و هم کل موفقیتشان به بهره‌مندی از ابزارهای جدید کسب‌وکار منسوب هست.

حل معضل بیکاری آذربایجان غربی نیازمند خلاقیت مدیریتی هست

به تعبیر دیگر اشخاص موفقی که بر معضل بیکاری خود چیره شده‌اند جوانان خلاقی می باشند که بستر اشتغال هزاران نفر را با تکیه به آخرین تکنولوژی‌ها فراهم آورده‌اند و بدون انحصارطلبی، فضایی فراهم آورده‌اند که هم برای خود ثروت آفرینی می‌کنند و هم دیگران را در گستره امکاناتی که گرد هم آورده‌اند به شغل‌های جدید و درآمدهای عموماً ساده و کم دردسر مشغول ساخته‌اند.

اتفاقاً نمونه وطنی این کسب‌وکارهای جدید در کشورمان اصلاً کم نیستند.

افزون بر این امروزه فرصت‌های سابق کسب‌وکار نیز همچنان از جذابیت و بازار خاص خود برخوردارند و شغل‌های سنتی آبا و اجدادی نه تنها بازارشان بدتر نشده لکن با کمی خلاقیت و تدبر خیلی از این شغل‌ها به برند مبدل شده و شاغلان دران بعضاً ثروت آفرینی شگفت‌انگیزی هم داشته‌اند.

آنچه که در این میان به عنوان یک مشکل رخ عیان می‌کند چیزی جز فقدان عرضه آموزش‌های خلاقانه برای رونق کسب‌وکار و روزآمدسازی صنوف متفاوت نیست.

ارزش تعلیم برای رونق کسب‌وکار فعالین اقتصادی آذربایجان غربی

سامانه دولتی در کشورمان که جزء بزرگ‌ترین سیستم‌های دولتی دنیا به نسبت جمعیت هست هنوز نتوانسته مشکل یابی دقیقی از مبحث اشتغال انجام دهد کما اینکه در سال‌های موخر نه تنها کسب‌وکارهای بسیاری به خاطر رکود از بین رفته لکن کارخانجات و برندهای بسیار معتبری با ده‌ها سال پیشینه نیز تسلیم شرایط بد اقتصادی شده و از میدان رقابت و حتی میدان کسب‌وکار و اقتصاد خارج شده‌اند.

در آذربایجان غربی شرایط کسب‌وکار بویژه در بخش تولید و صنعت اسف‌بار تر هست حال آنکه این استان از صنعت های بزرگ و حتی کوچک دولتی نیز بی‌بهره هست و قریب به اتفاق صنعت های آذربایجان غربی مربوط به فعالین اقتصادی بخش خصوصی هست در نتیجه مشکلات بخش اشتغال در این منطقه از پیچیدگی خاصی رنج می‌برد.

آثار و پیامدهای بسته شدن مرز تمرچین در کسب‌وکار آذربایجان غربی

در چهار سال موخر به رغم کوشش دولت برای خارج کردن واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی از رکود از میان بیشتر از ۲۲۰۰ واحد مشکل‌داری که از سوی دولت پس از پالایش‌های طولانی مورد انتخاب جای گرفت تنها تعداد کمی توانستند به تسهیلات بانکی گران‌قیمتی دست پیدا نمایند تا چند صباحی زیادتر روی پا بمانند که اتفاقاً همان‌ها امروز دو مرتبه هم به مشکل خورده‌اند اما این بار با بدهی زیادتر.

بسته شدن مرز تمرچین در جنوب آذربایجان غربی ضمن آنکه کاملاً باعث از دست رفتن بازار فرآورده ها عده ای از واحدهای تولیدی آذربایجان غربی در شمال عراق گردید لکن علت خسارت به تولید کنندگان عادی بخش کشاورزی و کارخانجات تبدیلی منطقه نیز گردید بطوریکه حالا دیگر به سبب از دست رفتن موقعیت‌های بازاریابی باید دو مرتبه از صفر کار خود را در خارج از مرزها شروع کنند.

اما ریشه‌یابی مشکلات مربوط به اشتغال در کل کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی، آدمی را روی نقطه‌ای معطوف می‌کند که این نقطه چیزی جز تعلیم روش‌های نوین کسب‌وکار نیست.

تعلیم آخرین روشهای رونق دهی به کسب‌وکار

دبیر همایش راهکارهای مشتری نوازی و وفادار سازی مشتری ارومیه که پیوسته سمینارهای آموزشی متفاوت در حوزه کسب‌وکار برگزار می‌کند با تأیید این مشکل در آذربایجان غربی می‌گوید: باید با برپایی سمینارهای آموزشی به دنبال دمیدن روح امید در کالبد کسب‌وکارهای بخش خصوصی در آذربایجان غربی باشیم و باید به فعالین اقتصادی استان بباورانیم که ما توان داریم.

هرمز هارطون می‌افزاید: به تجربه دریافته‌ام که شرکت‌کنندگان در سمینارهای آموزشی کسب‌وکار پس از شرکت دران به این ذهنیت می‌رسند که ما هنوز خیلی کار داریم تا شکست را بپذیریم، ما اقدامات بسیاری را هنوز می‌توانیم انجام بدهیم و کار خود را پیش ببریم.

وی تبیین می‌کند: امید داشتن و امیدوار کردن فعالین اقتصادی بخش خصوصی بزرگ‌ترین کاری هست که در جامعه بحران‌زده امروز می‌توان انجام داد چون ذهن نا امید فرصت‌ها را نمی‌بیند و ذهن نا امید اصلاً کوشش نمی‌کند و حرکت ندارد در نتیجه باید روی ذهن‌ها کار کنیم.

هارطون که دو کتاب در قالب همین رویکرد با عنوان پرسش‌های دشوار پاسخ‌های عالی و دندان‌پزشکان بدون مرز نوشته بیان می‌کند: امروزه باید با دانش روز بازار به فعالین اقتصادی بحران زده نمایش دهیم که هنوز فرصت‌های بسیاری پیش روی آنان قرار دارد در نتیجه باید ابتدا امیدوار باشند و پس از آن بیاموزند و حرکت کنند.

تعلیم نحوه برندسازی و مشتری نوازی به فعالین اقتصادی آذربایجان غربی

وی با عرضه تعریفی از دانش روز بازار می‌گوید: کسانی که در کار فروشندگی و پخش یا توزیع کالا می باشند یا کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی دارند و یا در هر شغل و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند ابتدا لازم هست بدانند که کسب‌وکار صرفاً داشتن تخصص یا قدرت تولید و ابزارها خدمت‌رسانی نیست لکن اکتساب و کار یک هرم چند وجهی و یک سازه پیچیده و به هم تنیده هست که عناصر آن روی همدیگر اثرگذاری می‌گذارند.

هارطون می‌افزاید: این سازه پیچیده که توصیفش عرضه گردید به برندسازی، تبلیغات، مشتری نوازی و تحقیقات بازار یا به مدیریت مراجع انسانی، دیجیتال مارکتینگ، هنر فروش تاثیرگذار و هنر وصول مطالبات و امثال اینها وابستگی کامل دارد در نتیجه پیکربندی یک کسب‌وکار موفق نیازمند شناخت صحیح از اجزا و ابعاد همان کسب‌وکار و شناسایی معایب و ابزارها مربوط به آن در ابعاد بومی، ملی و جهانی هست و بروز هر مشکلی در این بخش به معنای فقدان دانش بازار روز در میان فعالین اقتصادی هست.

وی تأکید کرد: بیستم بهمن ماه ۹۶ برای حل قسمتی از مشکلات تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالین اقتصادی آذربایجان غربی همایش راهکارهای مشتری نوازی و وفادار سازی مشتری با حضور مدرس پرویز درگی در ارومیه برگزار می‌شود که مجال کم نظیری را برای استان فراهم می‌کند تا با شرکت در آن ضمن راهکاریابی برای سامانه فعلی فرصت‌های برای رونق کسب‌وکار و فراهم آوردن فرصت‌های جدید اشتغال برای جوانان و تحصیل‌کردگان فراهم آورده گردد.

تسنیم