خشکی دریاچه ارومیه مهم‌ترین چالش و مشکل آبزی‌پروری در آذربایجان غربی

خشکی دریاچه ارومیه مهم‌ترین چالش و مشکل آبزی‌پروری در آذربایجان غربی

معصوم فصیح با اشاره به پتانسیل‌های آبزی‌پروری در آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربایجان غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی دارای پتانسیل‌های آبی و خاکی مستعد آبزی پروری فراوانی می‌باشد و این امر باعث شده تا آبزی پروری در استان از تنوع خاصی برخوردار باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تکثیر و پرورش انواع آبزیان در استان اعم از پرورش ماهیان گرمابی، سردابی، ماهیان زینتی، آرتمیا، تکثیر بچه ماهیان بومی و صید و صیادی شاه میگو باعث شده است که ظرفیت تولید انواع آبزیان را در استان به ۱۷ هزار تن برسد.

وی با اشاره به اشتغالزائی در صنعت آبزی پروری افزود: ۲ هزار و ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت آبزی پروری آذربایجان غربی اشتغال دارند که حدود ۱ هزار نفر آنها در بخش صید و صیادی فعال می‌باشند.
فصیح ادامه داد: کمبود تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی، خشکسالی و مسائل حادث به دریاچه ارومیه و اراضی و مناطق حاشیه آن و نبود سرمایه‌گذاری در این بخش از مهمترین چالش‌ها و مشکلات موجود در زمینه آبزی‌پروری در آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به برنامه‌های حمایتی برای فعالین بخش آبزی‌پروری در آذربایجان غربی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: سالیانه برنامه‌های حمایتی صید و صیادی با ارائه خدمات کارشناسی رایگان، تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز، اجرای پروژه‌های آموزشی و ترویجی، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های عرضه و طبخ آبزیان و غیره برای فعالین بخش آبزی‌پروری طراحی و اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های طبخ آبزیان در ارومیه و منطقه آزاد ماکو و برگزاری مسابقات ماهیگیری با همکاری شهرداری ارومیه، اجرای برنامه‌های ترویجی، مفرح و شاد در طول سال و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی از اهم اقدامات این مدیریت در طول ۹ماهه گذشته می‌باشد.

فصیح عنوان کرد: در آخرین آماری که منتشر شده است آذربایجان غربی در بین استان‌های غیرساحلی در بحث پرورش در منابع آبی رتبه اول کشوری را دارا می‌باشد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در مورد کنسانتره ماهیان پرورشی که متاسفانه بیشتر از سایر کشورها وارد می‌شود، گفت: متاسفانه به غیر از چند کارخانه که در داخل کشور کنسانتره تولید می‌کنند بعد از اینکه کارخانه میلاد مهاباد تولید خود در این زمینه را متوقف کرد هیچ گونه تولیدی نداریم و اغلب این مواد از سایر کشورها وارد می‌شود و فعلا در سطح استان برنامه‌ای برای تاسیس کارخانه در این زمینه وجود ندارد .

وی با بیان اینکه صید و صیادی غیرمجاز باعث می‌شود، ضربه شدیدی به ذخایر آبی وارد شود، افزود: با جلوگیری از قاچاق و صیدغیرمجاز ماهی اقتصاد منطقه بهبود و رونق خواهد گرفت.

 انتهای پیام/