افزایش تولید چغندرقند شرایط بحرانی دریاچه ارومیه را حادتر کرد

افزایش تولید چغندرقند شرایط بحرانی دریاچه ارومیه را حادتر کرد

 آذربایجان غربی با توجه به دارا بودن شرایط آب و هوایی خاص و زمین‌های حاصل خیز یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور به شمار می‌آید و محصولات چغندرقند، سیب ، انگور، تخم کدو و آفتابگردان این استان در کشور مشهور است.

در چند دهه اخیر کاشت چغندرقند در این استان افزایش‌یافته به طوریکه در تولید این محصول در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

قند تولیدی از این محصول استراتژیک در هفت کارخانه قند داخل این استان به سایر استانها و بعضاً به کشورهای همسایه صادر می‌شود و به نوعی حتی برای کشور ارزآوری هم دارد.

حال جای سؤال اینجا است که چغندرقند به عنوان یک محصول پرآب بر برای رشد به آب زیادی احتیاج دارد و با توجه به این‌که بحران دریاچه ارومیه در این منطقه رخ داده و از سوی دیگر بارش‌های فصلی نیز مرتباً در این استان کم شده، پس چرا مسئولان به این فکر نیستند تا از سطح اراضی زیر کشت چغندر قند آن هم به روش سنتی جلوگیری کنند.

در کشورهای پیشرفته با استفاده از روش‌های نوین و به روز با استفاده از کمترین آب و نیروی انسانی بهترین چغندرقند را تولید می‌کنند اما متأسفانه در آذربایجان غربی کشاورزان و دولت رغبتی برای استفاده از این روش‌ها ندارند و همچنان بر استفاده از شیوه‌های سنتی تأکید شده است.

اراضی زیر کشت  چغندرقند در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی چندی پیش دراین‌ارتباط با اشاره به میزان سطح زیر کشت رفتن زمین‌های کشاورزی این استان برای تولید چغندرقند اظهار داشت: امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان برای تولید این محصول به زیر کشت رفته است.

اسمعیل کریم زاده تصریح کرد:  در برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی در قالب راهکارهای نجات دریاچه ارومیه در حدود ۲۳ هزار هکتار بوده است.

کریم زاده افزود: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در آذربایجان غربی زیر کشت انواع محصولات زراعی می‌رود و۶ درصد محصولاتی که در این زمین‌ها کشت می‌شود به سایر استان‌ها و کشورها صادر می‌شود.

مصرف زیاد آب در تولید چغندرقند

کریم زاده با اشاره به مصرف زیاد آب برای تولید چغندرقند بودن گفت: اگرچه تولید این محصول برای خود کشاورزان و اقتصاد منطقه بسیار مهم است اما برای کاهش میزان مصرف آب، کشاورزان باید از روش‌های نوین و روز دنیا استفاده کنند.

وی با اشاره به این موضوع که آب در کشاورزی نقش بسیار مهمی دارد خاطرنشان کرد: در این استان ۸۰ تا ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به این‌که دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار ندارد بهتر و لازم است از شیوه‌های علمی استفاده شود.

افزایش تولید چغندرقند در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۵ درصد چغندرقند کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود و از مجموع ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن چغندرقندی که در کشور تولید می‌شود، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن آن در سال ۹۵ در آذربایجان غربی تولید شد و این میزان تولید در سال زراعی جاری نیز افزایش می‌یابد.

کریم زاده تصریح کرد: ۱۱۰ روز دوره برداشت چغندرقند است که تا اواسط دی ماه به درازا می‌کشد و در این مدت چغندرکاران محصولات خود را به کارخانه‌هایی که با آن‌ها طرف قرارداد هستند تحویل می‌دهند.

مصوبات تعیین شده برای کشت چغندرقند رعایت نشد

پیشتر مقرر بود تا کشت چغندر قند مورد نیاز برای کارخانجات استحصال این محصور در آذربایجان غربی در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاشت شود که از جمله انها کشور ارمنستان انتخاب شده بود.

اما این کار به دلیل مشکلات مربوط به خاک این کشور عملاً به توفیقی دست نیافت.

استاندار سابق آذربایجان غربی که  از وضعیت کشت و خرید چغندرقند در استان راضی نبود پیشتر در این باره گفته بود: مصوبه هایی که در سال ۹۵ در ارتباط با کشت محصول چغندرقند و خرید و فروش این محصول وجود داشت باید عملی می شدند که نشدند.

قربانعلی سعادت افزود: متاسفانه این مصوبات اجرایی نشدند و تخلفاتی نیز صورت گرفت که باید این تخلفات به کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه فرستاده شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

سعادت گفت: طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده، قرار شد تا  ۲۴هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر قند برود که متاسفانه ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت این محصول رفت.

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در این ارتباط اظهار داشت: برای کاهش مشکلات آبی قرار بود فقط نزدیک به ۱۲ هزار هکتار چغندرقند در استان آذربایجان غربی کاشته شود ولی این مصوبه رعایت شد.

گزارش: یوسف عباسی