خیریه ها اهداف اصلی را فرعی کرده اند / منابع مالی خیریه ها به سوی اشتغالزایی هدایت شود

خیریه ها اهداف اصلی را فرعی کرده اند / منابع مالی خیریه ها به سوی اشتغالزایی هدایت شود

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ندای ارومیه با بیان اینکه موسسات خیریه نه‌تنها در این شهرستان و آذربایجان غربی بلکه در سراسر کشورمان بی‌در و پیکر هستند، اظهار کرد: هیچ گونه مدیریت هدفمند و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در آنها دیده نمی‌شود.

وی افزود: چنانچه به عنوان خبرنگار از مسئولان درباره تعداد موسسات خیریه، افراد زیرپوشش آنها و اقدامات‌شان سوال کنید، آنها سردرگم مانده و پاسخ‌های متناقض ارائه خواهند داد و دلیل این وضعیت نبود یک اطلاعات متقن و دقیق درباره خیریه‌هاست.

امام جمعه میاندوآب خاطرنشان کرد: بی‌در و پیکر بودن موسسات خیریه در این استان و شهرستان را به عنوان یک فرد مطلع ادعا کرده و آمادگی دارم که این موضوع را برای هر مرجع ذی‌‌صلاح اثبات کنم.

وی با بیان اینکه موسسات خیریه متعدد با اهداف یکسان در کنار یکدیگر مشغول فعالیت بوده و به موازی‌کاری دچار شده‌اند، اضافه کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد تحت عنوان خیریه بدون هیچ گونه ساماندهی و برنامه‌ریزی در حال فعالیت و جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستند که با این وضعیت به طور قطع قادر به حل هیچ یک از مشکلات مردم نخواهند بود.

حسن‌زاده بر لزوم نظارت هر چه بیشتر دستگاه‌های متولی بر عملکرد این تشکل‌ها تاکید کرد و افزود: گاه دیده می‌شود که این خیریه‌ها اهداف اصلی را فرعی و فرعی را اصلی کرده‌اند در حالی که اشتغال، مسکن، ازدواج و … مهم‌ترین نیازهای جوانان ماست.

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه نبود نظارت کافی و فقدان مدیریت علمی باعث می‌شود که هدایای نقدی و غیرنقدی مردم در جای درست خود هزینه نشود، اظهار کرد: به رغم اینکه برخی از موسسات در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و جلب اعتماد خیران بسیار موفق عمل کرده‌اند ولی فقط به نیازهای روزانه اعم از خوراک و پوشاندن طبقه بی‌بضاعت اکتفا می‌‌کنند حال آنکه ظرفیت پرداختن به حوزه اشتغال را دارند.