شور و نشاط مردم ارومیه در استقبال از چیلله گئجه سی

شور و نشاط مردم ارومیه در استقبال از چیلله گئجه سی

چیله گئجه سی یا همان شب یلدا در تاریخ شمسی درازترین شب سال است و این نوید را نیز می‌دهد که به عید نوروز زمان زیادی باقی نمانده است.

این شب قدمت زیادی در تاریخ  کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و آذربایجان دارد و از دیرباز مردمان این کشورها این شب را جشن می‌گیرند و اغلب تا صبح بیدار می‌مانند.

مردم آذربایجان غربی نیز برای چیله گئجه سی برنامه‌های خاصی دارند و از چند روز مانده به این شب، تدارکات آن را فراهم می‌کنند تا در کنار خانواده خود شب به یاد ماندنی را پشت سر بگذارند.

آرزوی بارش برف در چیله گئجه سی

این شب که آخرین شب از فصل پاییز است و فصل برگ‌های خزان جای خود را به زمستان می‌دهد و می‌توان گفت مردم به استقبال فصل زمستان می‌روند.

اگر در چیله گئجه سی برف ببارد، مردم از این بارش نعمت خدادادی بسیار خوشحال می‌شوند و آن را به فال نیک می‌گیرند و فصل پر بارشی را انتظار دارند.

در این شب خانواده‌ها بیشتر در خانه پدری دور هم جمع می‌شوند و به برگزاریسنت‌های خاص این شب می‌پردازند و لحظات به یاد ماندنی را تا صبح در کنار یکدیگر رقم می‌زنند.

اهمیت هندوانه در چیله گئجه سی

هندوانه یکی از میوه‌هایی است که در فص تاابستان در همه جا به فراوانی یافتمی‌شود اما در چیله گئجه سی این میوه نقش بسزایی دارد و باید در سفره تزئینی این شب حضور داشته باشد.

خوردن هندوانه در این موقع از سال سبب سردی می‌شود و احساس این سردی درواقع خوشامد گویی به فصل زمستان است.

در این شب میوه و خوراکی‌های زیادی در خانه‌ها وجود دارد ولی هندوانهمهم‌ترین میوه چیله گئجه سی به حساب می‌آید و همه منتظر بریدن هندوانهمی‌شوند تا سهم خود را از این میوه مهم بگیرند و با شادی بخورند.

اما قبل از بریدن هندوانه همه آرزو می کنن که داخل آن قرمز باشد و اگر این اتفاق بیافتند ناخودآگاه لب‌های همه خندان می‌شود و همه پر انرژی در انتظار خوردن آن هستند اما اگر قرمزی داخل هندوانه کم باشد شانس را مقصر دانسته و به ناچارمی‌خورند و جالب‌تر از همه این است که فردای چیله گئجه سی، رنگ هندوانه سرفصل همه گفت‌وگو های جامعه است.

در بعضی از نقاط آذربایجان نیز وقتی در چیله گئجه سی به خانه اقوام به میهمانیمی‌روند، به همراه خود به خانه میزبان هندوانه را به عنوان کادو می‌برند.

این شب در سنت‌های آذربایجان بسیار گرامی نگه داشته شده است و همه مردم نگاه ویژه‌ای نسبت به این شب دارند و همچنین در این شب حلوای گردو، حلوای هویج، باقلوا، آجیل و شیرینیجات نیز در سفره‌های تزئینی خانه‌ها جای دارند.

یکی از سنت‌های خوب چیله گئجه سی بردن کادو برای نوعروسان است کهمعمولاً دو شب قبل از چیله گئجه سی این کار را انجام می‌دهند.

در این شب اطرافیان نزدیک داماد و عروس در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و این نیز بهانه‌ای می‌شود تا در خانه نوعروس رقص و پای‌کوبی شود و برای زندگی آنان فال نیک باشد.

شور و نشاط در بازار میوه فروشی مسجد اعظم ارومیه

این بازار مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار میوه فروشی شهر ارومیه است که اکثر مردم این شهر برای خرید میوه به این نقطه از شهر می‌آیند.

اما در روزهای نزدیک به روز ۳۰ آذر این بازار از شور و نشاط خاصی برخوردار استچرا که مردم برای چیله گئجه سی خرید می‌کنند و آماده برگزاری مراسم این شبمی‌شوند.

میوه فروشان نیز در این میان با فریادهای خود و گفتن نام میوه‌ها با آهنگ خاصی  سعی دارند تا مشتری بیشتری را به سمت مغازه خود جذب کنند و همین سروصدای آن‌ها این شور و نشاط را دوچندان می‌کند

تسنیم// یوسف عباسی و علی آقایاری