پیش از بروز فاجعه فکری به حال ارومیه کنید!

پیش از بروز فاجعه فکری به حال ارومیه کنید!

بافت فرسوده گسترده در مرکز شهر ارومیه با توجه به جذاب نبودن تسهیلات ارائه شده از سوی شهرداری، بانکها و ادرات جهت نوسازی همچنان فرسوده تر و سست تر از قبل با خانه هایی خطرناک در کوچه های تنگ و باریک جان هزاران نفر در مرکز کلانشهر ارومیه را تهدید می کند .

مشخص نیست چه زمانی قرار است اقدامی مثبت در راستای احیای بافت های فرسوده از سوی مسئولین شهری صورت گیرد. امری که زلزله اخیر کرمانشاه لزوم توجه به آن را بار دیگر به ما یادآوری می کند.

عدم عبرت از این اتفاق یک روز بلای جان مسئولین سهل انگار و مردم خواهد شد . کوچه های تنگ و باریک با ساختمان هایی قدیمی در وسط شهر ارومیه اوضاع بحرانی در مواقع حوادث را یادآوری می کند .

عدم جذابیت تسهیلات بانی مزید بر علت است با مرور خدمات تسهیلاتی ارائه شده معلوم می شود بانک ها فقط به فکر بهره هستن و در سلاخی از قانون و پیچ و خم ادرای به نفع خود استفاده می کنند معلوم هست که هیچکس حاظر به استفاده از تسهیلات نوسازی بانک ها نیست و عده ای هم مجبوری استفاده می کنند .

اتفاقات به وجود آمده در زلزله اخیر کرمانشاه که باعث تخریب مسکن های فرسوده و غیر استاندارد و همچنین از دست دادن جان تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان شد زنگ خطر را در مناطق مرکزی شهر ارومیه  بیش از پیش به صدا در آورد.

ساختمانهای  کاملا فرسوده و کلنگی مرکز شهر ارومیه که عمر برخی از آنها بالای ۸۰ سال می باشد .

خطر هر لحضه در کمین بافت های فرسوده و ساکنین آن می باشد  و به همین دلیل تسریع در روند بهسازی و نوسازی این نقاط از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مسولین شهرداری ارومیه بایستی نگاه ویژه به این مناطق داشته باشند.

پیشگیری از وقوع حوادث همواره بهتر از درمان است اما باید به این اصل مهم توجه کرد که هیچگاه نمی توان مانع بوجود آمدن بسیاری از بحران ها ، حوادث طبیعی و غیر مترقبه شد.

اما بی شک می توانیم با استاندارد و نوسازی بافت های فرسوده ، استفاده از فناوری های نوین مهندسی ، افزایش اطلاعات و آگاهی شهروندان تلفات مالی و جانی را در زمان وقوع چنین حوادثی به میزان قابل توجهی کاهش داد.