دسترسی به سرویس‌های بانکی با سیم‌کارت‌ جدید مجازی

دسترسی به سرویس‌های بانکی با سیم‌کارت‌ جدید مجازی

به گزارش ندای ارومیه، از جمله اتفاقاتی که در دولت تدبیر و امید در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات رخ داد، می‌توان به ارائه مجوز به اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) اشاره کرد چراکه طی سال‌های گذشته بیش از ۲۰ شرکت مجوزهایی برای فعالیت در این بخش دریافت کردند. اپراتورهای مجازی موبایل MVNO از سال گذشته (۱۳۹۵) مجوز فعالیت گرفته و ملزم به عقد قرارداد با برخی از اپراتورهای موبایل شدند تا بدین ترتیب بتوانند به ارائه خدمات جدید به مشترکان خود بپردازند.

سیم‌کارت‌های مجازی ارائه شده، امکان دسترسی به سرویس‌های بانکی و خدمات پرداخت الکترونیک را فراهم کرده و برای اولین بار در کشور خدمات NFC را نیز پشتیبانی می‌کنند. مهم‌ترین کاربرد NFC، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود.

خرید این سیم‌کارت‌ها از طریق اینترنت و با مراجعه به سایت شرکت انجام می‌شود. قیمت سیم‌کارت‌های دائمی این اپراتور نیز ۱۵۶ هزار تومان و قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری آن۲۴ هزار تومان تعیین شده است و هزینه دسترسی به خدمات پایه آنها نیز همانند سایر اپراتورهای تلفن همراه است.

آزادسازی مکالمات بین‌الملل برای اپراتورهای مجازی

محمد جواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که با آزادسازی مکالمات بین‌الملل برای اپراتورهای مجازی بهبود کیفیت مکالمات حاصل می‌شود، گفته بود: با فعال شدن اپراتورهای مجازی در صنعت مخابرات این اپراتورها می‌توانند حجمی از بازار را برای خود جذب کنند و پنج درصد بازار را به خود اختصاص دهند. ایجاد شدن تعرفه‌های رقابتی، بزرگ شدن بازار و جلوگیری از قاچاق مکالمه از مزایای آزاد سازی مکالمات است. بدین ترتیب امکانی برای MVNO ها فراهم می‌شود که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. کمیسیون تنظیم مقررات در حال تدوین شرایط است و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

خدماتی که اپراتورهای مجازی ارائه می‌دهد بسیار گسترده است که البته معمولاً بر بستر دیتا یا همان نسل سوم و چهارم ارتباطات است به دلیل آنکه پهنای باند گسترده‌تری نسبت به نسل دوم ارتباطات که بر پایه صوت بود دارند.
اما اپراتور مجازی  چه خدماتی  ارایه می‌دهد؟ بر اساس توضیحات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، اپراتور مجازی همان سرویس‌های مشابه اپراتورهای موجود را ارائه می‌دهد و عمده تفاوتی که خواهد داشت، این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند. درواقع اپراتورهای مجازی به عنوان واسطه‌هایی حرفه‌ای برای فروش انواع خدمات موبایلی بین اپراتورهای اصلی و مشترکان وارد این بازار خواهند شد.

همچنین درباره شرایط اپراتورهای مجازی صادق عباسی شاهکوه – معاون وقت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده بود: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورهای اصلی موبایل را موظف می‌کند با دو اپراتور مجازی که موافقت اصولی دارند، قرارداد ببندند. بنابراین هر سه اپراتور قراردادهای خود را بسته و به ما نیز اعلام کردند و این قراردادها هر کدام حل ایراد شدند. نهایتا در حال حاضر پنج MVNO از ما پروانه گرفتند و با قراردادهایی که بسته‌اند، شماره هم دریافت کردند.

اپراتورهای مجازی در عین حال که می‌توانند با اپراتورهای اصلی رقابت کنند، اما طبیعتا در زمینه‌ صوت و دیتا امکان رقابت وجود ندارد، زیرا بازار دست اپراتورهای اصلی است و مجازی‌ها امکان رشد ندارند. بنابراین تنها یک راه وجود دارد و اینکه سرویس‌های جدید و نوآوری داشته باشند. این همان چیزی است که ما می‌خواهیم، سرویس‌ها و خدمات جدید و نوآوری در ارائه خدمات به مردم.
اپراتور مجازی چیست و چه کارکردی دارد؟

بنابر اعلام، از ۵۱ متقاضی دریافت پروانه MVNO تعداد ۲۵ متقاضی، موافقت اصولی پروانه را دریافت کردند و تاکنون از ۲۵ شرکت متقاضی دارنده موافقت اصولی پروانه ۹ شرکت با اپراتورهای تلفن همراه قرارداد عمده فروشی امضا کرده و وارد همکاری شده‌اند و سه شرکت دارنده موافقت اصولی نیز از دریافت پروانه انصراف داده‌اند. همچنین در حال حاضر از میان ۹ شرکت دارنده موافقت اصولی ۵ شرکت با اپراتور رایتل، ۲ شرکت با اپراتور همراه اول و ۲ شرکت با اپراتور ایرانسل قرارداد همکاری امضا کرده اند. همچنین  امسال (۱۳۹۶) هم گروه شرکت‌های شاتل با راه اندازی تجاری خدمات موبایلی و ثابت خود عملا وارد رقابت در عرصه این خدمات در کشور شد.

اما درباره اینکه اپراتور مجازی چیست و چه کارکردی دارد گفته شده است که سرویس‌های اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازی در کشور فعالیت خواهند کرد همان سرویس‌های مشابه اپراتورهای موجود را ارائه می‌دهند و عمده تفاوتی که خواهند داشت این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند.

اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه MVNO (Mobile Virtual Network Operator) نوعی اپراتور تلفنی است که باید با بستن قرارداد با اپراتورهای دیگر که دارای امکانات ارسال مکالمه و داده‌ها هستند، این خدمات را بصورت عمده خریداری کرده و با برند خود به فروش آن در بازار اقدام کند؛ هدف نهایی از حضورش افزایش کیفیت و کاهش قیمت این خدمات در یک فضای رقابتی است.

انتهای پیام