خیز بلند عبدالله گل برای سرنگونی اردوغان

خیز بلند عبدالله گل برای سرنگونی اردوغان

به گزارش ندای ارومیه، به نقل از ائل پرس / حمید قدسی آذر: این روزها عبدالله گل رئیس‌جمهور سابق ترکیه آرام و قرار ندارد. از همه امکانات شخصی و دولتی خود اعمم از دفتر کارش، اتومبیل‌ها و هواپیماها حداکثر استفاده را می‌کند.

دفتر کار عبدالله گل به‌شدت پر جنب‌وجوش است. عبدالله گل با اینکه می‌داند تحت کنترل دولت اردوغان است اما نه‌تنها فعالیت‌هایش را متوقف نمی‌کند بلکه شدت بخشیده است. دیپلمات‌ها و سیاستمداران بازنشسته، اعضای منزوی شده حزب عدالت و توسعه و حتی اعضای احزاب مخالف دائماً در حال رفت‌وآمد به دفتر عبدالله گل هستند.

بنا به اطلاعاتی که افراد نزدیک به اردوغان بیان کرده‌اند، عبدالله گل با اعضای فعال حزب عدالت و توسعه هم وارد ارتباط شده است اما با آن‌ها در دفتر کارش ملاقات نمی‌کند بلکه از طریق محرمانه با آن‌ها دیدار می‌کند.

عبدالله گل در روزهای اخیر با روسای عشیرت‌های شرق و جنوب شرقی ترکیه هم دیدار و ملاقات داشته است که ترتیب این ملاقات توسط حسین چلیک سخنگوی سابق حزب عدالت و توسعه داده شده است. عبدالله گل در عرض ۲۰ روز با ۲۸ رئیس عشیرت آناتولی دیدار خصوصی برگزار کرده است.

با اینکه عبدالله گل بازنشسته است اما ۱۷ خودروی دولتی در اختیار وی قرار داشته و این روزها از همه امکاناتش استفاده می‌کند. «عثمان چانگال» رئیس محافظان عبدالله گل این مطلب را تأیید می‌کند و حتی ادعا می‌کند این امکانات پاسخ‌گوی فعالیت‌های گل نیست و می‌گوید: «عبدالله گل بازنشسته به نظر نمی‌رسد. خیلی فعال است. دائماً در حال مسافرت است. در حال حاضر در شهر اورفا قرار داریم، در ماه گذشته به انگلیس و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس سفر کردیم. دفتر استانبول عبدالله گل به‌صورت مستمر محل رفت‌وآمد مقامات، سیاستمداران، فعالان اقتصادی و روزنامه‌نگاران شده است.»

عبدالله گل علاوه بر دیپلماسی تلفنی با سیاستمداران داخلی و خارجی به‌صورت حضوری هم به ملاقات مقامات کشورهای خارجی می‌رود که در آخرین مورد به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده بود.

در طول تاریخ جمهوریت ترکیه روسای جمهوری پس از بازنشستگی منزوی می‌شوند و به زندگی شخصی خود می‌پرداختند اما هیچ رئیس‌جمهوری پس از بازنشستگی به اندازه عبدالله گل فعال نبوده است.

فعالیت‌های عبدالله گل موجب اختلاف در داخل حزب عدالت و توسعه هم شده و این اختلافات روز به روز در حال افزایش است. به ‌طوری که چهره‌های نزدیک به اردوغان از در اعتراض به این فعالیت‌ها لب به سخن گشوده‌اند و سخنان مرحوم نجم‌الدین اربکان علیه عبدالله گل را یادآوری می‌کنند.

در حالی که در روزهای گذشته همه مردم و سیاستمداران در ترکیه اقدام زشت ناتو در استفاده از عکس اردوغان و آتاترک به‌عنوان سیبل تیراندازی در رزمایش ناتو را به شدت محکوم می‌کنند اما عبدالله گل در این خصوص سکوت کرده و قصد ندارد غربی‌ها را از خود برنجاند.

عبدالله گل حتی در مورد پرونده رضا ضراب که به بحث روز ترکیه تبدیل شده، سکوت کرده است. این در حالی است که آمریکا فشار شدید اقتصادی علیه ترکیه آغاز کرده و قصد دارد به زودی رضا ضراب را رسانه‌ای کند و اعترافات وی را به‌عنوان شانتاژ علیه دولت ترکیه استفاده کند.

طبق نظرسنجی‌های معتبر در ترکیه آرای حزب عدالت و توسعه هم‌اکنون زیر ۴۰ درصد قرار دارد و گذشت زمان علیه این حزب در حرکت است. زمانی که این آرا زیر ۳۵ درصد قرار بگیرد، طیف عبدالله گل، علی باباجان و احمد داووداوغلو به‌صورت علنی وارد صحنه خواهند شد و از حزب جدید خود رونمایی خواهند کرد. عبدالله گل هر روز در رسانه‌ها دیده خواهد شد. اشخاص دیگری از حزب عدالت و توسعه به طیف عبدالله گل خواهند پیوست. جمیل چیچک، ملیح گوکچک، بشیر آتالای، حسین چلیک، قدیر توپباش و … از جمله این اشخاص خواهند بود.

برای ایجاد تزلزل در آرای حزب عدالت و توسعه، تبلیغات برای عبدالله گل تشدید خواهد شد. علی باباجان به‌عنوان تنها ناجی حل بحران اقتصادی معرفی خواهد شد. ارتباطات خوب باباجان با آمریکا و لابی‌های اقتصادی این کشور به‌عنوان برگ برنده وی برای حل بحران اقتصادی مطرح خواهد شد.

۸۰ نماینده حزب عدالت و توسعه در مجلس که وابسته به تشکیلات فتح‌الله گولن هستند وارد صحنه خواهند شد و تا برگزاری انتخابات جدید، حزب جدید عبدالله گل را در مجلس ترکیه نمایندگی خواهند کرد.

عبدالله گل مهره مورد علاقه آمریکاست و عملیات ایجاد بحران اقتصادی در ترکیه توسط آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد تا دولت اردوغان از قدرت ساقط شود تا طیف مورد علاقه غرب به قدرت برسد. قرارگاه آمریکا در آنکارا برای مهندسی انتخابات آینده ترکیه شبانه‌روز فعالیت می‌کند. بحران اقتصادی، پرونده رضا ضراب، تشکیل حزب جدید و سازمان‌دهی احزاب مخالف اردوغان از جمله فعالیت‌های این قرارگاه است.