بی‌توجهی مستمر به هویت تاریخی ارومیه/ میدان تاریخی دوققوز پله به حال خود رها شده است

بی‌توجهی مستمر به هویت تاریخی ارومیه/ میدان تاریخی دوققوز پله به حال خود رها شده است

به گزارش ندای ارومیه به نقل از تسنیم، در روزگار قدیم که یخچال وجود نداشت از آب انبارها و اماکن زیرزمینی خاصی برای نگهداری آب خنک و یخ استفاده می‌شد که در ارومیه نیز این رویه وجود داشت و مصداق بارزان یخچال دوققوز پله است که در میدانی به همین نام واقع شده است.

یخچال دوققوز بنایی بر جای مانده از دوره قاجار است که سالها متروکه بود اما چندی پیش دوباره بازسازی شد و حتی مدتی به عنوان موزه از آن استفاده می‌شد.

این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۷۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محله دوققوز پله ارومیه نماد همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان آسمانی

فارغ از این بنا خود محله دوققوز پله ارومیه از بافت‌های تاریخی و سنتی این شهر است که در آن زندگی مسیحیان در کنار مسلمانان از سال‌های بسیار دور در جریان بوده و مظهر همزیستی مسالمت آمیزی پیروان ادیان آسمانی است.

اما این روزها نه این محله و نه میدان معروف آن نشانه‌ای از هویت تاریخی خود ندارد. یخچال تاریخی دوققوز پله به یک رستوران‌دار اجاره داده شده و در آن انواع غذاها سرو می‌شود.

محوطه پیرامونی میدان دوققوز پله نیز تسطیح شده و با ورقه‌های فلزی خاصی چندین مغازه برای میوه فروشان دوره‌گرد راه اندازی شده که البته کسب و کار پر رونقی هم ندارند و تعداد زیادی از آنها حتی دیگر مغازه‌های اجاره ایشان را هفته‌ها و ماه‌ها باز نمی‌کنند.

کسب و کارهای بی رونق در بازارچه اطراف میدان دوققوز پله ارومیه

علی رضایی یکی از همین میوه فروش‌ها با اشاره به کسادی بازارشان می‌گوید: دور میدان دوققوز پله وانت بارهای زیادی همیشه می‌ایستند و علاوه بر اینکه جلوه بدی به این میدان تاریخی می‌دهند بلکه مانع از کسب و کار اصناف بازارچه دور میدان می‌شوند و کسی نیست با آنها برخورد کند.

احمد فخیمی یکی دیگر از اهالی این منطقه که متوجه حضور خبرنگار شده و برایش جالب آمده که خبرنگاران در این میدان چه می‌کنند در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: متأسفانه میدان دوققوز پله علاوه بر اینکه هیچ نشانه تاریخی در خود ندارد بلکه به لحاظ مهندسی نیز به گونه‌ای ساخته شده که احتمال تصادفات را زیاد کرده است چون میدان بسیار کوچکی برای دورزدن خودرورها در نظر گرفته‌اند و مقدمات تسهیل رفت‌وآمد خودروها را فراهم نکرده‌اند.

بی‌هویت‌سازی آرام میدان دوققوز پله ارومیه

رضا شیدایی از ساکنان محله دوققوز پله ارومیه نیز با تأیید روند بی‌هویت‌سازی این میدان و محله دوققوز پله اظهار داشت: مسئولان مدیریت شهری و اداره کل میراث فرهنگی می‌توانستند در این میدان علاوه بر کاشت درخت، المان‌های بهتری از تاریخ شهر ارومیه و این محله جا گذاری می‌کردند.

وی گفت: مثلاً می‌شد در این میدان به صورت نمادین ظروف قدیمی ذخیره آب یا حمل و توزیع آب را به نمایش گذاشت.

خسرو شیرین بیگ یکی از اصناف شاغل در این محله نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه این محله از قدیم محل فروش بهترین محصولات سنتی لبنی در ارومیه بوده است، اظهار داشت: متولیان امور فرهنگی و مدیریت شهری لازم است برای المان‌سازی از همین ویژگی نیز استفاده کنند چراکه امروزه بسیاری از ساکنان شهر ارومیه از محلات دور و نزدیک برای تهیه سیر، ماست، کره، پنیر و دیگر محصولات لبنی مستقیماً به میدان دوققوز پله می آیند چرا‌که می‌دانند در این محله این محصولات با عالی‌ترین کیفیت عرضه می‌شود.

وعده فراموش شده پارک‌سازی در اطراف میدان دوققوز پله

نسرین بابازاده از ساکنان این محله نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نبود پارک و فضای سبز در محله دوققوز پله اظهار داشت: سال‌ها پیش وقتی اطراف این میدان را تسطیح می‌کردند می‌گفتند که قرار است در این جا پارک احداث شود اما به یک باره بازارچه میوه در همین محل راه اندازی شد که تعجب اهالی منطقه را برانگیخت.

وی گفت: بچه‌های ما در این محله حتی یک متر فضای سبز و پارک در اختیار ندارند تا کمی بازی کنند در حالی که چندین هزار متر مربع زمین در اطراف میدان دوققوز پله به حال خود رها شده و تبدیل به زباله دانی یا پارکینگ شده است.