نوزادانی که قربانی قصور پزشکی می شوند!

نوزادانی که قربانی قصور پزشکی می شوند!

 

به گزارش ندای ارومیه به نقل از سولدوزخبر، شنیده شدن صدای نوزاد آرزوی هر خانواده ای است تا با یک دنیا شادی روزهای زندگی را آرام آرام سپری کنند. اما اتفاقاتی که ممکن است در هنگام زایمان برای مادر یا نوزاد رخ دهد گاه چنان ویرانگر است که میتواند بنیان خانواده را ویران کند.

با تغییر سیاست دولت برای فرزندآوری بیشتر خانواده ها محدودیت های بسیاری برای عمل سزارین وضع شده است گاه این محدودیت ها باعث میشود حتی مادرانی که نیاز واقعی به سزارین دارند با تشخیص اشتباه و اجبار به زایمان طبیعی جانشان به بازی گرفته شود.

“سالانه ۱۲۰ هزار نوزاد ناهنجار در کشور به دنیا می آید” این را محمد حیدرزاده رئیس ادار سلامت نوزادان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با ایرنا مطرح کرده است. البته این آمار غیر از نواقصات و عوراضی است نوزادان موقع به دنیا آمدن بخاطر اشتباهات کادر پزشکی به آن دچار می شوند.

در شهرستان‌نقده تعداد خانواده هایی که نوزادانشان بخاطر قصور پزشکی دچار نقص موقت یا دائمی عضو شدند قابل توجه است. سولدوز خبر دستکم با ۶ خانواده ای که امسال فرزندانشان در حین زایمان دچار نقص عضو شدند گفتگو کرده است.

برخی از این خانوادها همچنان مصرانه پیگیر شکایت خود هستند و برخی هم بخاطر روند سنگین درمانی فرزندانشان فعلا از پیگیری شکایت منصرف شدند.

خبرنگار ما گفتگویی با خانواده نوزادانی که قربانی قصور پزشکی شده اند داشته است:

گزارش اول

آقای “سعید نقی زاده” که راننده تاکسی است دو ماه و ۲۰ روز یش بیصبرانه در انتظار دومین فرزندش بود که به دنیا بیاید. او هرگز فکرش را نمی کرد قرار است پسرش در همان ثانیه های دچار نقص عضوی شود که بجای شادی برایشان اندوه بیاورد.

نوزاد پسر سعید هنگام زایمان از ناحیه گردن‌دست‌وچشم‌راست دچار کشیدگی و آسیب شدید شده است. او میگوید مراحل زایمان طبیعی که تحت نظر یکی از ماماها به نام ” م.ع ” بوده به قدری سخت و ناایمن پیش رفته که کادر پزشکی مجبور شدند حتی از نیروهای خدماتی هم کمک بگیرند!
حاصل این زایمان طبیعی برای این خانواده پسری با چندین نقص عضو است مدام از درد جیغ میکشد. پزشکان گفته اند اگر خدا بخواهد بهبود پیدا میکند.
سعید میگوید وقتی متوجه نقص عضو فرزندم شدم شروع به داد و بیداد کردم اما پرستاران میگفتند #کاری‌است‌که‌شده.
برآوردی که این خانواده برای درمان و بهبودی کامل نوزادشان بدست آوردند چیزی در حدود ۱۰۰میلیون تومان است. شکایت آنها هنوز به جای نرسیده اما سرسختانه پیگیر حقوقشان هستند تا با تنبیه مسببان این حادثه تلخ، کام خانواده های دیگر تلخ نشود.

گزارش دوم

آقای “بهزاد هوشیار” از دیگر خانواده هایی است که نوزاد دخترش هنگام عمل سزارین به سرپرستی دکترزنان‌زایمان بنام “م.ی” دچار آسیب های شدید از ناحیه شانه‌ودست‌راست شده است. کودک او حالا ۱۲ ماهه است و با وجود آنکه یک عمل نسبتا سنگین با هزینه ۱۵ میلیون تومان انجام داده اند هنوز بهبود نیافته و در حال برنامه ریزی برای انجام عمل دوم هستند.

شکایت او هنوز بجایی نرسیده اما در آخرین کمیسیون پزشکی به او و سایر خانواده ها اعلام شده که این نواقصات جزو عوارض طبیعی زایمان است!

هزینه های آنچه که پزشکان در بررسی پرونده این خانواده بعنوان عوارض طبیعی زایمان تشخیص داده اند برای پدر خانواده که شغل آزاد دارد میلیون ها تومان آب خورده اما هنوز خبری از محکوم شدن مقصران نیست و پیشرفت کندی که پرونده برای به سرانجام رسیدن دارد خانواده های درگیر را برای حصول نتیجه بدبین کرده است.

گزارش سوم/

آقای “سعید گروهانی” پدر دختر چهار ماهه ای است که هنگام سزارین توسط دکترزنان‌زایمان بنام “ه.ش” بخاطر کشیده شدن شدید عصب، از ناحیه دست‌چپ آسیب دیده و دچار نوعی فلج شده. حالا او بطور مرتب فرزندش را برای درمان به فیزیوتراپی می برد تا آماده عمل شود.

پس از شکایت این خانواده پزشکی قانونی دکتر را تبرئه می کند اما آنها در حال پیگیری شکایت شان از سایر مجاری قانونی هستند.