کتاب مساله دار در کتابفروشی های ارومیه وجود ندارد/ این روزها در حال مطالعه تاریخ هیجده ساله آذربایجان هستم

کتاب مساله دار در کتابفروشی های ارومیه وجود ندارد/ این روزها در حال مطالعه تاریخ هیجده ساله آذربایجان هستم

حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ندای ارومیه با اشاره به انتشار برخی کتاب های مساله دار، گفت: هر سال هزاران کتاب چاپ می‌شود و ممکن است در این انبوه تقاضا برای چاپ و نشر، غفلتی از یک محتوا را هم شاهد شویم.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد اداره کل ارشاد آذربایجان غربی در قبال کتاب هایی با محتوای مبتذل در کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌ها و تمهیدات این اداره کل در رابطه با جمع آوری این کتاب ها گفت: چنین کتاب‌هایی توزیع نشده است تا جمع آوری کنیم، فقط یک مورد بود که اگر افراد باخبر به ارشاد اطلاع می‌دادند حتما سریع‌تر جمع آوری می‌شدند.

کریمی گفت: این امور از وظایف ممیزی کتاب است و وحی منزل نیست و احتمال بروز خطا وجود دارد و اگر به ارشاد اطلاع داده شود نسبت به جمع آوری اقدام می‌کنیم و اشتباهاتی از این نوع هم قابل جبران است.

این مسئول مشخصا درباره یکی از کتاب‌هایی که اخیرا توزیع شد و واکنش رسانه‌ها را به دنبال داشت، گفت: به نظر من این کتاب که در حوزه کودک به انتشار رسیده بود به آن معنا هم که در رسانه‌ها عنوان شد ضد دین نبود ولی در صدور مجوز برای چاپ و انتشار آن نوعی کج سلیقگی دیده می‌شد و تهران مجوز داده بود نه ما؛ اما به هر حال نباید در حوزه کودک به آن مجوز داده می‌شد و نبایستی توزیع می‌شد فلذا نسخ آن را سریع از بازار جمع آوری کردیم و همه آنها را تحویل گرفتیم ولی ممکن است که قبل از اقدام ارشاد کسانی آن را توزیع کرده باشند اما با این همه مانع توزیع آن شدیم که با انتشار آن هم ممانعت خواهد شد و مجوز نشرهم ابطال خواهد شد.

وی افزود: مجوز این کتاب توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صادر شده است به طور کلی کتب در سه استان برای صدور مجوز چاپ و نشر مورد برسی قرار می‌گیرد، کتاب‌‌های به زبان فارسی در تهران، قم و تبریز، ترکی‌ها در تبریز و تهران همچنین کردی‌ها هم در خراسان و سنندج بررسی می‌شود، بنابراین کتب به لحاظ قانونی از فیلتر استان رد نمی‌شوند.

کریمی گفت: کتب نه تنها به لحاظ قانونی بلکه به صورت فیزیکی هم از فیلتر استان رد نمی‌شود و ما کتاب‌ها را نمی‌بینیم به طوری که مستقیما نویسنده به ناشر مراجعه می‌کند و انتشاراتی با استفاده از سیستم توکن مجوز را گرفته و آن را هم نشر می‌دهد به طوری که نویسنده کتاب فوق این رویه را طی کرده است.

مدیرکل ارشاد استان گفت: چنانچه نویسنده در عنوان کتاب تغییری ایجاد می‌کرد در محتوا مشکلی وجود نداشت، بیشترین اشکال درباره عنوان و طرح کتاب بود و به نظر من آن طور هم که تصور می‌شود ضددین نبود ولی نوع ورود به موضوع درست نبود فلذا از بازار جمع آوری شد؛ به طوری که اگر خودم اطلاع داشتم مجوز نمی‌دادم و مانع توزیع آن می‌شدم.

حجت الاسلام کریمی در پایان در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین کتاب هایی که مطالعه کرده، خاطرنشان کرد: کتابی که الان می‌خوانم تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان است، قبل از آن هم تاریخ مشروطه آذربایجان را می‌خواندم.

انتهای پیام/