گسل سیلوانا توان لرزه زایی ۶ ریشتری در ارومیه را دارد

گسل سیلوانا توان لرزه زایی ۶ ریشتری در ارومیه را دارد

به گزارش ندای ارومیه، آذربایجان غربی جزو مناطق پرخطر از نظر آب و هوایی محسوب می شود و خشکسالی، سرما و یخبندان، سیل و تگرگ و باران های سیل آسا در کنار تهدید وقوع زلزله از مهمترین عوامل خسارت زای استان بشمار می روند.

کوهستانی بودن، قرار گرفتن در کمربند زلزله آلپ – هیمالیا، استقرار تعداد زیادی از نواحی روستایی و شهری در امتداد پای کوه ها، دشت ها و جلگه ها بستر مناسبی را برای بروز مخاطرات طبیعی (سیل، زلزله، رانش، ریزش، لغزش، خشک سالی، بهمن و …) در استان آذربایجان غربی فراهم ساخته است.

به علت وجود گسل های متعدد در سطح استان، این منطقه یکی از نواحی مستعد زمین لرزه محسوب می شود. زلزله سلماس که در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی رخ داد، یکی از زمین لرزه های شدید این منطقه بوده است.

در این میان ارومیه نیز در منطقه فعالی از نظر زلزله خیزی قرار دارد. براساس مطالعات ریز پهنه بندی، گسل سیلوانا گسل غالب زلزله احتمالی در ارومیه است که تنها گسل فعال شهر به شمار می رود.

علاوه بر سیلوانا چند گسل دیگر از جمله گسل رود شهرچایی و دریاچه ارومیه نیز وجود دارد که فعالیت آن ها چندان نگران کننده نیست.

گسل سیلوانا از نوع نوع گسل معکوس است که شیب این گسل به سمت شهر ارومیه بوده و توان لرزه زایی ماکسیمم در حدود ۶ ریشتر را دارد.

براساس مطالعات انجام شده هر ۲۰۰ سال یک زلزله به بزرگی ۷ ریشتردر مناطق اطراف دریاچه ارومیه رویداده و تکراراین حادثه نیزمحتمل است که ضرورت توجه به ایمنی، مقاوم سازی و پدافند غیرعامل را دو چندان می کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط:

*بیش از ۱۰۰ نقطه در ارومیه مستعد بروز فاجعه انسانی است / نگاه مادی به مساله ایمنی، جان مردم شهر را مورد خطر قرار داده

*موج بیانیه نویسی فرمانداران آذربایجان غربی پس از زلزله / کارنامه کاری خود در زمینه پدافند غیرعامل را منتشر کنید! 

*گزارش تصویری / خسارات زلزله در ارومیه