آذربایجان غربی در خط قرمز شیوع ام اس

آذربایجان غربی در خط قرمز شیوع ام اس

سمیه زارع در گفت و گو با ندای ارومیه با اشاره به اینکه در استان آذربایجان غربی تعداد سه هزار و ۸۰۰ نفر بیمار مبتلا به ام اس وجود دارد اظهار کرد: از این تعداد دو هزار نفر بیمار ساکن شهر ارومیه هستند.

مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی گفت: متاسفانه میزان ابتلا زنان نیز به این بیماری دو و نیم برابر مردان است.

وی با اشاره به علل شیوع ام اس افزود: در علت ابتلا به ام اس، منطقه جغرافیایی، محل تولد، ژنتیک، کمبود ویتامین دی، استرس و فشار عصبی تأثیر داشته و از سوی دیگر زندگی صنعتی نیز می تواند تأثیر گذار باشد که آمار بیماری ام اس در دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه شیوع فراونی داشته است.

زارع تصریح کرد: متاسفانه آذربایجان غربی در خط قرمز شیوع ام اس در کشور قرار گرفته به طوری که با توجه به آمارهای سطح کشور، این استان در رتبه ششم پس از تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی قرار دارد.

مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی گفت: در این رابطه باید به این نکته نیز توجه کرد که بیماران ام اس آذربایجان غربی، به استان های همجوار یعنی آذربایجان شرقی، زنجان و کردستان سرریز شده اند.

وی با اشاره به اینکه اصولا بیماری ام اس بیماری نیست که باعث مرگ و میر شود بیان کرد: اما در صورتی که بیمار از داروها و مکمل های لازم استفاده نکند، بدنش به تدریج تحلیل رفته و دچار ناتوانی می شود البته این مسئله حتی در افراد عادی هم صادق است اما در بیماران ام اس با توجه به اینکه پس زمینه بیماری دارند بیشتر و سریعتر اثر گذار است.

زارع با ابراز تاسف از اینکه هرسال بیش إز ده درصد به آمار ابتلایان به این بیماری افزوده می شود تصریح کرد: از ابتدای سال ٩۶ تا به امروز ١٨٠ نَفَر مورد ثبت نامی جدید وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بازه سنی بیماران ام اس در رده سنی ١٨ تا ۴۵ سال قرار دارند گفت: در این رابطه سه نَفَر بیمار زیر ١٠ سال نیز بوده و موارد بیشتری نیز بالآی ۶٠ سال بوده اند.

مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی افزود: از آنجا که بسیاری از بیماران ام اس در سنین جوانی و در آستانه ازدواج قرار داشته و در این مورد پس از ابتلا در بسیاری از موارد دچار مشکل هستند، در آینده ای نزدیک همایشی در زمینه ام اس و ازدواج برگزار می شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن همایشی نیز در زمینه اشتغال و ام اس برگزار می شود چون متاسفانه این بیماران دچار مشکلات عدیده ای بوده و با وجود اینکه جوان تحصیل کرده هستند اما به علت بیماری و خستگی زودرس که از علائم شایع أم اس است، کارفرماها از استخدام آنان امتناع می ورزند.

انتهای پیام/