ترامپ: تا می‌توانید از ایران پول بگیرید و حال کنید!

ترامپ: تا می‌توانید از ایران پول بگیرید و حال کنید!

دانلد ترامپ به دوستانش امانوئل ماکرون و ترزا می گفته که ” تا می توانید از ایران پول بگیرید و نگران تحریم‌های ایران نباشید.”

به گزارش روزنامه بریتانیایی «دیلی میل»، رییس جمهور آمریکا به متحدان اروپایی این کشور گفته که نگران تحریم های تهاجمی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی نباشند.

به عبارت دیگر، ترامپ به ترزا می و امانوئل ماکرون گفته آن ها باید هر چه که می توانند از ایران پول بگیرند:

” در واقع، مکرون با من تماس گرفت و من گفتم ببین امانوئل، آن‌ها(ایرانی ها) پول کلانی به رنو می دهند. پول آن‌ها را بگیرید و حال کنید.”

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو وارد یک معامله چند صد میلیون دلاری با ایران شده است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در دوران پسابرجام قراردادی ۷۸۰ میلیون دلاری بین شرکت رنو و دولت ایران منعقد شد.

ترامپ روز جمعه وقتی که گفت ” نمی تواند پایبندی ایران را به برجام تایید کرد”، باب تحریم های جدید را علیه ایران گشود.

با این حال، رییس جمهور آمریکا ادعا کرد که کشورهایی مثل فرانسه، که تجارت گسترده با ایران دارند، می توانند به تجارت خود با دولت ایران ادامه دهد:

” آن ها(فرانسه و انگلستان) دوست دارند که من(در برجام) بمانم، تنها به یک دلیل: به پول هایی که(به این کشورها) جابه جا شده، نگاه کنید.”

” می دانید ایران در کشورهای مختلف پول خرج می کند. و من همیشه گفته ام و به ان ها هم می گویم: کاری نکنید. نگران چیزی نباشید. هر چه قدر می توانید از آن ها پول بگیرید. آن ها(می و مکرون) دوستان من هستند.”

رنو تنها کمپانی فرنسوی نیست که روابط مالی گسترده با دولت ایران دارد. غول نفتی فرانسه، «Total SA»  در ماه جولای قراردادی ۵ میلیارد دلاری با ایران منعقد کرده است.

این قرارداد به توتال اجازه می دهد که در کنار شرکت ملی نفت چین یک میدان گازی در کرانه خلیج فارس ایجاد کند. توتال فرانسه با ۵۰.۱ درصد، بیشترین سهم را در این قرارداد دارد.