آغاز فاز جدید جنگ نیابتی ترکیه در ادلب سوریه

آغاز فاز جدید جنگ نیابتی ترکیه در ادلب سوریه

ارتش آزاد سوریه به نیابت از ارتش ترکیه از روز گذشته وارد عملیات شده است و هدف خود را رسیدن به مرکز شهر ادلب قرار داده است.

شیوه استفاده از ارتش آزاد و صرفا حمایت لجستیک و اطلاعاتی ارتش آزاد شیوه ای است که پیش از این ترکیه در عملیات سپر فرات در مناطق شهری از آن استفاده کرد. هدف از این شیوه عدم مواجهه ارتش ترک با مردم غیرنظامی است تا مسئولیت هر گونه کشتار احتمالی بر عهده ارتش ترکیه نباشد.

در نخستین مرحله تنها ۵۰۰ نفر از افراد یگان های مخصوص ارتش ترکیه که ماموریت اصلی شان فرماندهی و سازماندهی صحنه درگیری است در میدان خواهند بود اما اگر وضعیت بغرنج شود طبیعتا نیروهای بیشتری وارد عرصه می شوند.

علاوه بر ارتش آزاد که قرار است پس از اتمام عملیات و به دست گرفتن مرکز شهر ادلب امنیت منطقه به آن سپرده شود گروه های کوچکی همچون گردان حمزه نیز در عمیات حضور دارند.

علت اصلی عملیات ترکیه را میتوان در دو عرصه ارزیابی کرد: ۱) نجات یافتن از خطر حرکت دسته جمعی جمعیت ۳۰ تا ۵۰ هزار نفره اعضای جبهه النصره که با پیشروی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و روسیه در ادلب تجمع کرده اند. ۲) حرکت به سمت عفرین که اکنون در دست کردها است و توسیع منطقه امنی که در عملیات سپر فرات به دست آمده است.

نکته قابل توجه در این میان فعالیت اطلاعاتی بسیار سنگین ترکیه در منطقه ادلب و نیز همکاری سطح بالای اطلاعاتی ترکیه و روسیه است. بخش قابل توجهی از النصره ای ها که اکنون با نام تحریر الشام فعالیت میکنند تروریست هایی چچنی، داغستانی، کریمه ای، ازبک و تاجیک هستند و روسیه نگرانی بسیار بالایی از عاقبت این افراد و این که اینها چه مسیری را برای بازگشت به مواطن خود خواهند داشت در سر دارد.

نکته بعدی حجم موج پناهندگانی است که به سمت مرزهای ترکیه که تقریبا ۲۰ کیلومتر با مرکز عملیات فاصله دارد حرکت خواهند کرد. ترکیه اعلام کرده است که در مرحله اول اجازه رد شدن از مرز را به این پناهندگان که میتواند آماری میلیونی داشته باشد را نخواهد داد و آنها را در کمپ هایی که هلال احمر و سازمان وضعیت فوق العاده ترکیه در خاک سوریه تدارک دیدهاند اسکان خواهد داد. اگر این روش جوابگو نبود به صورت محدود بخشی از افراد به خاک ترکیه منتقل شده و در کمپ های موفت چادری اسکان داده خواهند شد تا پس از استقرار امنیت توسط ارتش آزاد و ارتش ترک به ادلب بازگردانده شوند. نکته بسیار حیاتی ای که در این میان وجود دارد خطر ترانسفر تروریست های نصره ای به عنوان مردم پناهنده به سمت مرزهای ترکیه و پخش در داخل خاک ترکیه و متعاقب آن حملات تروریستی در داخل خاک ترکیه است. با توجه به همین مساله ترکیه به شدت نیازمند فعالیت اطلاعاتی بومی است تا بتواند تروریست هار ا از مردم عادی تشخیص دهد.

نکته ای که نباید از یاد برد این است که به هنگام فتح حلب نیروهای مقاومت دقیقا همین متد یعنی استفاده از اطلاعات محلی برای تشخیص تروریست ها را مورد استفاده قراردادند که در آن دوره رسانه های ترک از احتمال قتل عام و نسل کشی مردم مظلوم خبر دادند! اما امروز ارتش ترکیه از همان شیوه استفاده میکند.

*مسعود صدرمحمدی