یادداشت وحید جلال زاده به مناسبت روز ملی سینما

یادداشت وحید جلال زاده به مناسبت روز ملی سینما

فراز و فرود هنرهفتم سینما در ایران ،حدیث مفصلی است که بایستی در زمان و مجال خود به آن پرداخت .اما امروز روز ملی سینماست.سینمایی که در دوره جمهوری اسلامی به شکوفایی رسید و توانست در کنار مکاتب سینمایی جهان ،نحله ای جدید آغشته به معنویت و حقیقت را در این هنر پیچیده و موثر به جهانیان عرضه کند.

ذات انقلاب اسلامی ،همراه دگرگونی و تغییرات گسترده ای بود که همه شئون زندگی جامعه ایرانی را در بر می گرفت و ساحت هنر و خصوصا سینما از آن مثتثنا نبودند و بی شک دفاع مقدس و زایندگی فکری هنرمندان متعهد در خلق آثار فاخرسینمایی موثر بوده است .
خدا قوت و خسته نباشید به همه هنرمندان عرصه سینما که در این چهار دهه پا به پای مردم ایران ،مبارزه کردند و ایستادند و پرده سینما را به منبر خطابه ارزشهای انقلاب اسلامی بدل کردند و هیچ گاه مردم کوچه و بازار را فراموش نکرده و لنز دوربین خود را با محرومیت و مستضعفین بیگانه نساختند.

هنرمندان متعهدی که مردم ایران و خواسته های آنان را صرفا در شمال شهرها نجستند و آنان را نیز بخشی از مردم ایران دانستند و اسلام تازیانه خـوردگان تاریخ تلخ و شرمآور محرومیتها را به تصویر کشیدند. هنر را در مـدرسه عشق آموختند و نقاط کـور و مبهم معضلات اجتماعى ، اقتصادى ، سیاسى سرزمینشان را نشان دادند و این همان چراغ هنر متعالی بود که امام سفرکرده ما آن را روشن ساخت.

نمی توان این حقیقت را پنهان کرد که ما همچنان با مرزهای متعالی هنر و از تاثیر گذاری سینما و رساندن پیام انقلاب اسلامی فاصله داریم. کم کاری در این حوزه نیز وجود دارد و گناه دسته ای از سینما گران که ادای روشنفکری در آورده و خود را از مردم جدا می کنند و همچنان در گیشه می تازند و یا گروه دیگری که آفتاب تابان انقلاب مردمی ایران را نمی بینند و بر تاریکی ها اصرار می ورزند بی شک فزون تر است .

رویشهای سینمای بعد از انقلاب اسلامی را باید قدر دانست و آنها را در پهنه هنر جمهوری اسلامی گستراند و در تربیت نسلی که منتظر دریافت پیام الهی انقلاب در اقصی نقاط جهان اند سینما را بیش از پیش به خدمت گرفت. هنر هفتم این سرزمین می تواند با ظرفیت فراوانی که در فرهنگ اسلامی و ایرانی خود دارد مرزها را درنوردیده و خود را به اوج برساند.

بشریت امروز در پی حقیقت و معنویت است و سینماگر ایرانی می تواند این محصول شیرین هنری را در پرده سفید به نمایش درآورد و نگاهها را به خود خیره سازد.حقایق فراوانی در جهان امروز وجود دارند که با قدرت رسانه سینما می توانند جلوه گر شده و ذهن و دل انسان های پاک اندیش را با خود همراه سازند.ان شاالله

یاد و نام قبیله عشق شهادت سینمای ایران را نیز گرامی می داریم
?وحید جلال زاده ۹۶/۶/۲۱