حمایت آمریکا از جریان های ضد اسلامی در جمهوری آذربایجان

حمایت آمریکا از جریان های ضد اسلامی در جمهوری آذربایجان

روز گذشته روز تولد رافق تقی، نویسنده ای که در نوشته های خود به اهل بیت توهین کرد و در نهایت در حمله ای با سلاح سرد کشته شد بود.
برخی معتقدند که این کشته شدن در رابطه با اهانتی بود که او به اهل بیت انجام داده بود و برخی دیگر نیز معتقدند با توجه به این که او وابسته به جناح سفارت آمریکا بود از سوی دولت سر به نیست شد تا این کار به پای اسلامگرایان نوشته شود.
در هر حال قتل او نیز یکی از قتل های مرموز تاریخ معاصر آذربایجان خواهد ماند.
اما به مناسبت سالگرد تولد او که در رسانه های غرب گرای آذربایجان مورد تاکید و توجه قرار گرفت و از او به عنوان سیمایی اسوه گونه در راه ازادی و دموکراسی یاد شد خواستم به مساله ای که برای اولین بار حمید هریسچی سه سال پیش در یادداشتی در روزنامه یئی مساوات افشا کرد اشاره کنم.
هریسچی در یادداشت خود گفته بود که در سال ۲۰۱۱ همزمان با نوشته های حاشیه دار رافق تقی افراد وابسته به سفارت آمریکا در آذربایجان کمپینی را تحت عنوان “امتناع از اسلام” آغاز کردند. در این کمپین فضای قلم های کسانی که عضویت در آذربایجان یازیچیلار اوجاغی داشند به سمت نوشته های ضدایرانی و عیله اسلام و سیاسی رفت.
هریچی در یادداشت خود برای نخستین بار افشا کرد که در آن دوره سفارت آمریکا به کسانی که در این کمپین وارد می شدند فرصت های شغلی و مالی قابل توجهی ایجاد کرد و در یکی از جلسه ایی که در راستای این کمپین و برای نمایش گذاشتن آن تشکیل شده بود به هرکدام زا نویسندگان ۳۰۰ دلار هدیه میداد.
آذربایجان یازیچیلار اوجاغی: این تشکل تشکلی غیر از آذربایجان یازیچیلار بیرلیگی است که وابسته به حاکمیت است. اوجاق از طرف نیروهای آمریکایی در رقابت با بیرلیک تاسیس شد.

این حادثه، مسئله قابل توجهی است از شیوه های اقدام جبهه غرب برای مقابله با اسلام و ایران در قفقاز که میتواند مشتی از خروارها اقدام پشت صحنه باشد.
….
لینک یادداشت حمید هریسچی:
https://goo.gl/oJT1Be