رشد قارچ گونه آموزشگاه های کنکور در ارومیه و افت چشمگیر رتبه آموزشی!

رشد قارچ گونه آموزشگاه های کنکور در ارومیه و افت چشمگیر رتبه آموزشی!

ندای ارومیه – چند روز از اعلام نتایج کنکور سراسری میگذرد، کنکور یا به عبارت دقیق تر بزرگترین ماراتن علمی کشور.
همین ابهت ظاهری کنکور که ۳۸ سال بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیزنشکسته هنوز بزرگترین دغدغه و چالش بخش عظیمی از خانواده های ایرانی است.

هرچند ۱۲ سال صرف بهترین سالهای عمر در نظام آموزش وبه ندرت پرورش کشور و متوسط ۵ سال در آموزش عالی و در نتیجه خروج دانش آموختگانی که نه تخصص کافی را در رشته مورد نظر کسب کرده اند و نه در کار متناسب با رشته آموزش دیده خود مشغول میشوند لزوم بازنگری جدی در عرصه آموزش کشور و تحقق آموزش اسلامی متناسب با سند آموزش و پرورش مد نظر رهبری را بیش از پیش لازم می نماید.

ارومیه در کنکور سراسری امسال علی رغم برگزاری افسار گیسخته کلاس های آمادگی کنکور نتایجی نه چندان جالب کسب شده و این شهر در یکی از پایین ترین رتبه های آموزشی قرار گرفته است.

این در حالی است که تبریز در کنکور امسال موفق شده چهار جایگاه تک رقمی را در رشته های ریاضی و فنی، علوم تجربی و زبان های خارجی به خود اختصاص دهد.

اوضاع خارج از کنترل آموزشگاه های علمی ضربات مهلکی را به قامت فرهنگی شهر وارد کرده و از لحاظ علمی نیز شهر را به لبه پرتگاه آموزشی کشانده است.

تدریس دبیران رسمی آموزش و پروش در آموزشگاه های علمی آزاد که ناخودآگاه بخش عظیمی از دانش آموزان را به سوی کلاس های خارج از زمان مدرسه سوق می دهد فقط یک روی این اوضاع اسف بار است.

تدریس نیروهای غیر قانونی و غیر متخصص در این عرصه که موارد آن بصورت مستند در گزارش های آتی به اطلاع مخاطبین خواهد رسید، ایجاد باند قوی اقتصادی مابین مدرسان و مسئولان آموزشگاهی که در مواردی با حمایت برخی رجال شناخته شده شهر خط قرمز های نظارتی را ایجاد می کند زمینه دریافت هزینه های افسار گسیخته برای این کلاس ها را فراهم کرده است.

از دیگر سوی کتمان موارد مذکور با ترفندهای ویژه از سوی مسئولین آموزشگاه ها معافیت مالیاتی صد در صدی را برای این مدرسان غیر قانونی و غیر متخصص که بعضا تا ۳۰۰هزارتومان برای هر ساعت تدریس دریافت می کنند را فراهم ساخته است.

این در حالی است که این آموزشگاه ها علی رغم دریافت چنین هزینه هایی راه های فرار مالیاتی را با ترفند های ویژه برای خودنیز هموار کرده اند.

 

آن چه بیشتر در این عرصه درخور توجه بوده تاسیس پی در پی آموزشگاه های جدید است تا جایی که اخیرا یکی از بالاترین مسئولین آموزش و پرورش استان نیز  اقدام به تاسیس آموزشگاه آزاد کرده است.

آن گونه که از شواهد بر می آید اوضاع بطور کامل از کنترل آموزش و پرورش به عنوان ناظر اصلی فعالیت آموزشگاه های آزاد خارج شده و هیچ نظارتی بر فعالیت این آموزشگاه هاصورت نمی گیرد.

همچنین حصول سودهای کلان در سایه فرارهای مالیاتی برای فعالان در این عرصه نیز توجیه اقتصادی قوی برای فعالیت در این عرصه را حتی برای کسانی که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند نیز فراهم کرده است.

*منتظر