نبود مراکز خدمات رفاهی در جاده های آذربایجان غربی ضعفی جدی در حوزه گردشگری

نبود مراکز خدمات رفاهی در جاده های آذربایجان غربی ضعفی جدی در حوزه گردشگری

به گزارش ندای ارومیه، ضرورت وجود محل‌هایی بمنظور رفع خستگی، تهیه ملزومات سفر، اسکان موقت و … از زمانی که مسافرت به معنای آنچه که هست پدید آمده حس می‌شده است که در نتیجه ی آن کاروانسراهای بین‌راهی تاسیس شدند و خلا موجود را به خوبی جبران کردند.

با گذر زمان این کاروانسراها رفته رفته پیشرفت کرده و تغییر شکل قابل توجهی پیدا کردند هر چند که ماهیت آنها تغییری نیافته است که از آنها به عنوان مجتمع های خدماتی رفاهی یاد میشود.

مجتمع‌های خدماتی رفاهی دارای ارزش و اهمیت خاصی می باشند که علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، افزایش خدمات عمومی و رضایت‌مندی مسافرین محور تردد مدنظر و همچنین افزایش سودآوری به شهر یا روستای مورد نظر را شامل خواهند شد.

آذربایجان غربی با ۱۷ شهرستان از جاده هایی طولانی برخوردار است و با توجه به این موضوع با گسترش و پیشرفت مسافرت ها و همچنین افزایش جمعیت در حال تردد و سفر در جاده‌ها، نیاز به وجود و ساخت مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی بیش از پیش حس می‌شود، یک مجتمع خدماتی رفاهی شامل جایگاه سوخت، مسجد یا نمازخانه و همچنین فروشگاه و تعمیرگاه و … بسته به مساحت در نظر گرفته شده و جاده مجاور آن است.

در طی یک سفر طولانی از شمال تا جنوب استان می توان مشاهده کرد اثری از مجتمع‌های خدماتی رفاهی دیده نمی‌شود و هرآنچه که هست بسیار کوچک و محدود بوده و نهایتا حد یک جایگاه سوخت و یا یک غذاخوری سطح متوسط به پائین و فاقد امکانات لازم است و ملزومات موجود جوابگوی تعداد بالای مسافران خصوصا در ایام پیک سفرها نیست.

با عنایت به اینکه از زمینه‌های افزایش جذب گردشگر از داخل و خارج کشور ایجاد بستر و زمینه مناسب برای رفاه مسافران و ساخت مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی به عنوان اولین گذرگاه تردد گردشگران و مسافران، جزو فوریت های این بسترسازی به حساب می‌آید و در همین راستا مسئولان مربوطه می‌بایست برای حمایت از بخش خصوصی در راستای توسعه این مراکز گام بردارند.

امید است در آینده نزدیک و به قید فوریت مسئولان مربوطه نسبت به ایجاد مقدمات لازم در جهت احداث مراکز فوق الذکر در جاده‌های مواصلاتی استان و محورهای ارتباطی اصلی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند که قطعا این موضوع در پیشرفت و توسعه استان هم از نظر ایجاد اشتغال و هم از نظر افزایش رضایت گردشگران از سفر به استان نقش مهم و اساسی خواهد داشت.

امیر عظیمی