اکسیدان و زمین بازی طراحی شده توسط دشمن

اکسیدان و زمین بازی طراحی شده توسط دشمن

به گزارش ندای ارومیه، اخیرا اکران فیلم “اکسیدان” اثر منوچهر محمدی در فضای سیاسی اجتماعی کشور بحث برانگیز شده است. برخی می گویند اصولگرایان قصد دارند این فیلم را از پرده پایین بیاورند. در رسانه ها اما چیزی جز چند نقد تخصصی و تعدادی مصاحبه و اظهارنظر شخصی به چشم نمی خورد.

ظاهرا این ادعا که برخی می خواهند فیلم از پرده پایین آورده شود را باید به حساب یک پیش بینی یا پیش گویی گذاشت! پیش بینی که  با نیم نگاهی به سوابق سازنده فیلم می توان دلایلش را بهتر فهمید.

عمده کارشناسان اکسیدان را از نظر کیفیت جزو فیلم های ضعیف دسته بندی کرده اند. ضعف فیلم نامه و داستان، کادربندی ها و ناتوانی در پرداخت شخصیت جدی ترین انتقاداتی است که به این فیلم وارد می شود. اما در کنار این ضعف ها که اکسیدان را به عقیده منتقدین در زمره آثار ضعیف سینمای کشور قرار داده، شاهد بی سابقه ترین حجم به کارگیری شوخی های جنسی و رکیک نامتعارف در این فیلم هستیم.

به تعبیری دیگر، “مستهجن بودن” تنها ویژگی بارز فیلم جدید منوچهر محمدی است. کارگردانی که در مسیر بی ثبات اظهارنظرهایش تا پیش از ساخت این فیلم خود را “هنرمندی ارزشی” می خواند و بر این ادعا اصرار شدیدی می ورزید.

اما ظاهرا ارزشی بودن محمدی ارتباط مستقیمی با میزان حمایت از وی دارد. او یک فیلم ساز سفارشی است و به درخواست نهادهای مختلف فیلم می سازد. اما تولید آثار زاویه دار و ارزش ها و سبک زندگی ایرانی اسلامی رفته رفته به قطع امید نهادهای حمایت کننده از وی منجر شده است.

قطع امیدی که اکنون به تولید یکی از سخیف ترین اثار سینمای کشور تبدیل شده و جلوه های جدیدی از ابتذال را به نمایش می گذارد.

در این میان اما نکته ای مهم نباید از دید فعالین انقلابی به خصوص در حوزه رسانه مغفول واقع شود. آنگونه که از شواهد پیداست منوچهر محمدی که این گونه دست به انتحار زده به طرح مطالبه عمومی مبنی بر پایین آمدن این فیلم از پرده چندان هم بی علاقه نیست.

ظاهرا منوچهر محمدی و رسانه های صف کشیده در مقابل جبهه انقلاب که پیش از شروع حرکتی از جانب اصولگرایان ادعا کرده اند آنان به دنبال پایین کشیدن این فیلم از پرده سینما هستند می خواهند با فضاسازی مدنظر خود این فیلم را برجسته کرده و حتی محمدی را به یک قهرمان تبدیل کنند.

لذا ضرورت دارد در نحوه مواجهه با اکسیدان که یکی از بی حیاترین و بی اخلاق ترین و در عین حال ضعیف ترین آثار سینمایی کشور است هوشمندانه و با در نظر گرفتن زمین بازی طراحی شده توسط دشمن وارد عمل شد.

انتهای پیام/