بنی صدر به حزب اللهی ها لقب تندرو می داد / جریان استحاله طلب نقاب نفاق بر چهره کرده

بنی صدر به حزب اللهی ها لقب تندرو می داد / جریان استحاله طلب نقاب نفاق بر چهره کرده

ندای ارومیه – غائله ریاست جمهوری بنی صدر یکی از چالش های مهم پیش روی نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی بود که با تدابیر امام خمینی (ره) و با همراهی مردم ولایتمدار ایران پشت سر گذاشته شد.

امروز اما برخی دانسته یا ندانسته با برخی رفتارها در مسیری گام بر می دارند که یادآور وقایع تلخ آن روزهاست. در گفت و گویی با محمدهاشم پوریزدان پرست، استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و از فاتحین لانه جاسوسی به بازخوانی آن برهه تاریخی و پیامدهای رفتار بنی صدر در ایران آن روز پرداختیم.

پوریزدان پرست در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، با اشاره به سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی که شرایط خاصی بر کشور حکمفرما بود، بنی صدر موفق شد با جلب حمایت برخی خواص صاحب نفوذ در میان مردم به قدرت برسد.

وی افزود: بنی صدر در ماه های نخست پس از پیروزی ظاهر را حفظ می کرد اما پس از مدتی سراغ غائله سازی و ایجاد تنش رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: بنی صدر نیروهای حزب اللهی و بزرگان را تخریب می کرد و به آنان القابی چون چماقدار و تندرو می داد که ادامه این رویه به سخنرانی ۱۷ شهریور منجر شد؛ بنی صدر در آن سخنرانی علنا پشت تریبون شهید بهشتی را مورد هجمه و تخریب قرار داد و مواردی علیه نظام اظهار کرد.

وی ابراز داشت: پیش تر افشای نقش اطرافیان بنی صدر در کودتای نافرجام نوژه که در ۱۸ تیر همان سال به وقوع پیوسته بود و همچنین دستور بمباران هلیکوپترهای آمریکایی در صحرای طبس زمینه شک و شبهه را در مورد بنی صدر در میان نیروهای حزب اللهی ایجاد کرده بود اما آن سخنرانی همه دلسوزان را حساس کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اقداماتی که در جبهه ها انجام می شد رزمندگان هم با بنی صدر زاویه پیدا کرده و با او مخالف بودند.

دانشجوی فاتح لانه جاسوسی گفت: یکی از غائله های بزرگ بنی صدر سخنرانی روز عاشورا بود که نظام را متهم به شکنجه و سرکوب مخالفین متهم کرد که امام (ره) نماینده ای را جهت بررسی ادعاهای کذب وی تعیین فرمودند.

وی تصریح کرد: در همان سخنرانی روز عاشورا وقتی بنی صدر اتهامات خود را متوجه نظام می کرد هوادارانش سوت و کف می زدند و هلهله می کردند، اقدامی که امام (ره) را به شدت ناراحت کرد و مشکل قلبی برای ایشان ایجاد کرد.

پوریزدان پرست افزود: تنش دیگر بنی صدر که هزینه زیادی نیز برایش به دنبال داشت سخنرانی ۱۴ اسفند بود که شمشیر را از رو بست و به هوادارانش دستور داد تا حزب اللهی های حاضر در مراسم را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: منافقین از اقدامات بنی صدر در راستای دو قطبی سازی جامعه به شدت استقبال می کردند و نیروهای خود را به طور کامل در راستای حمایت از وی وارد صحنه کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۶۰ که لایحه قصاص توسط شهید بهشتی به مجلس ارائه شد لیبرال ها مخالفت کردند و همان بحث های به اصطلاح حقوق بشری که امروز هم از زبان برخی می شنویم را مطرح کردند و بهانه ای شد برای این که تمام بدخواهان نظام حول بنی صدر دست به دست یکدیگر بدهند و در برابر نظام بایستند، چرا که می دانستند با ادامه این روند دیگر تفکر آن ها جایی در این کشور نخواهد داشت.

پوریزدان پرست اظهار کرد: شرایط بسیار سختی در کشور رقم خورده بود از یکسو جبهه ها قفل شده بود، از سوی دیگر فضای سیاسی کشور دچار تنش شده بود و نخست وزیر هم نمی توانست کار خود را بکند، بنی صدر نیز به حاکمیت دوگانه در کشور دامن می زد و فضای جامعه را دو قطبی می کرد بنابراین همه دلسوزان انقلاب به این نتیجه رسیدند که وی باید برکنار شود.

وی تصریح کرد: پس از عزل بنی از فرماندهی کل قوا توسط امام (ره) و بعد از این که مجلس بررسی عزل بنی صدر را در دستور کار خود قرار داد منافقین وی را ترساندند و در خانه مخفی کردند در صورتی که پس از عزل نیز قرار نبود کسی کاری به کار وی داشته باشد، اما او را ترساندند تا بهره برداری سیاسی خود را انجام دهند.

پوریزدان پرست ابراز داشت: در نهایت معاندین با تمام قوا به صحنه آمدند تا کشور را دچار تنش کنند و در همین راستا فاز نظامی خود را نیز آغاز کردند اما تدبیر حضرت امام (ره) و حضور مردم در صحنه باعث شد بزنگاهی چون عزل بنی صدر نیز به آسانی پشت سر گذاشته شود.

وی گفت: گرچه متاسفانه برخی افراد ظاهرا آن وقایع را فراموش کرده اند و با همان سبک و سیاق در مسیر تنش زایی و دو قطبی کردن جامعه گام بر می دارند.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز افزود: امروز همچنین شاهد اینیم که برخی چهره ها با اتخاذ تصمیماتی در راستای استحاله جامعه گام بر می دارند که البته امر جدیدی نیست و سابقه آن نه به دهه ۶۰ بلکه به دوران مشروطه و پیش از آن باز می گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: جریان لیبرال ده ها سال قبل وقتی متوجه شد روند استحاله ایران اسلامی به این سادگی ها میسر نیست نقاب نفاق بر چهره کرد.

پوریزدان پرست افزود: ملکم خان یکی از چهره های شاخص این جریان به صراحت می گفت آن چه که ما می خواهیم در ایران شدنی نیست فلذا به همراهان خود توصیه می کرد به جای مخالفت آشکار با دین بگویند اسلام هم حرف آن ها را می زند.

وی تصریح کرد: برای مثال می گفتند امام علی (ع) هم موافق آزادی بود اما ذیل آن به تبلیغ آزادی غربی می پرداختند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تسخیر لانه جاسوسی که اسناد ارتباط افراد این جریان با آمریکا فاش شد به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال از عرصه سیاسی کشور حذف شدند یا به حاشیه رفتند اما در دهه ۷۰ بار دیگر باز گشتند و فتنه هایی نظیر ۱۸ تیر ۷۸ که تطابق تاریخی آن با کودتای نوژه نیز قابل تامل است را رقم زدند و در نهایت آتش فتنه ۸۸ را شعله ور ساختند.

پوریزدان پرست در ادامه گفت: امروز هم جریان استحاله طلب به حیات خود ادامه می دهد البته نسبت به دوران مشروطه پیچیدگی های بسیاری پیدا کرده و تجارب زیادی را طی سال های متمادی به دست آورده است.

وی افزود: کسانی که امروز در جهت منافع استکبار و استعمار گام بر می دارند دنباله رو همین جریان هستند، با این تفاوت که صد سال پیش کراوات می زدند و ریش خود را می تراشیدند امروز اگر نیاز باشد یقه خود را می بندند و ریش هم می گذارند.

وی ابراز داشت: جریان استحاله طلب مانند دوران مشروطه که شیخ فضل الله ها را به دار آویخت و به دشمنی با آیت الله کاشانی ها پرداخت، امروز نیز به دنبال تخریب بزرگان است البته این جریان برای پیشبرد اهداف خود همواره به برخی روحانی نماها متوسل می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: اگر در دوران مشروطه افرادی در کسوت روحانی همچون رضا نجاتی در خدمت اهداف جریان استحاله طلب بود امروز نیز این جریان روحانیونی را در اختیار دارد البته ممکن است تمام این روحانی ها افراد بدی نباشند و بعضی از آن ها از روی ندانستن و بی توجهی در این مسیر قرار گرفته باشند.

انتهای پیام/