حسنی دلاور و دو جمله تاریخی او

حسنی دلاور و دو جمله تاریخی او

حجت الاسلام والمسلمین حسنی ،نماینده سابق ولی فقیه در استان آذربایجان غربی ، قریب به سی شش سال و در مقاطع خطیرانقلاب در منطقه حساس آذربایجان به ایفای مسئولیت مشغول بوده است .او از آزمایش مهم غائله خلق مسلمان در آذربایجان سرفراز بیرون آمده و دست از دامن امام برنداشت. از ابتدا با بنی صدر از سر مخالفت برآمد ودر صحنه مقابله با ضدانقلاب و گروههای معاند در منطقه در صف اول بوده و سه نوبت مورد تعرض تروریست ها قرار گرفت که بحمد الله آسیبی متوجه او نگشت.در هشت سال دفاع مقدس ،دوش بدوش رزمندگان در لبیک به امام خود حرکت کرد و پس از جنگ نیز دست از سلاح نکشیده و حافظ امنیت مردم بود. به گمانم تنها امام جمعه مرکز استانی که در هشت سال دوره اصلاحات ،علنی و در خطبه ها با شجاعت سیاست های خاتمی را نقد می کرد همو بود تا جائیکه در دو نوبت سفر استانی رئیس جمهور اصلاحات هیچ موقع به استقبال او نرفت و او را نیز به حضور نپذیرفت.در جریان پیل افکن فتنه ۸۸ هم که پای خیلی ها لغزید،همچون یک بسیجی در صحنه بود و بارها از رهبری اذن شهادت طلبید.در این مجال مختصر قصد ذکر مناقب ایشان را ندارم که خود حدیث مفصلی است.اما دو جمله تاریخی و خاطره انگیز از ایشان را نقل می کنم.

جمله اول برمی گردد به چهاردهم فروردین سال ۹۰ . او که پس از پیشنهاد برخی از دوستان و تایید شخص رئیس جمهور و تصویب در شورای عالی نشانها به خاطر سال ها مبارزه و رشادت ،نامزد دریافت نشان درجه یک شجاعت شده بود در جلسه کارگزاران دولت دهم و در محل مجلس قدیم حضور یافت.آقای دکتر احمدی نژاد بعد از اینکه فرازی در منقبت حضرت آقای حسنی ایراد کرد از او خواست تا در جایگاه حاضر شده و با جمع سخن بگوید .ایشان به خاطر کسالت مزمنی که داشتند ابتدا اکراه داشتند تا سخن بگویند اما با اصرار دوستان ، به پشت تریبون رفته و پس از تعارفات معمول ،به اختصار چنین گفتند: سالها پیش کتابی در ایران منتشر شد به نام “محمد پیغمبری که از نو باید شناخت”(اشاره آقای حسنی به کتابی بود که توسط یک نویسنده رومانیایی به نام ویرژیل گئورگیو نوشته شده و در دهه چهل در ایران منتشر شده بود البته با حرف و حدیث هایی) من امروز به شما در این محفل وزین عرض می کنم که “خمینی رهبری که از نو باید شناخت”.ما هنوز این مرد الهی را نشناخته ایم و صرفا طوطی وار برخی از جملات او را تکرار می کنیم .بر همه ما واجب است که در شناخت این مرد آسمانی مجاهدت کنیم.(نقل به مضمون).خیلی ها در آن جلسه و بعدها به اینجانب گفتند که سخن آقای حسنی در آن محفل هشدار باش بود.

اما جمله دوم این مرد مجاهد برمی گردد به نابسامانی های سیاسی و فرهنگی دوره دوم خرداد.روز و هفته ای نبود که روزنامه ها و عناصر وابسته به جریان اصلاحات در کشور غائله ای برپا نکنند .مقاله یا سخنرانی علیه انقلاب و مبانی اسلام نداشته باشند. روحانیت و مراجع عظام که جای خود ،حتی ساحت ائمه اطهار(ع) نیز بی نصیب از مظالم این دوره نماند. توسعه سیاسی که شعار آقایان بود تبدیل شده بود به خط توطئه علیه انقلاب و اسلام.آقای حسنی که بی ملاحظه دولت وقت و عوامل او را نقد می کرد در این دوره در یکی از سخنرانی های آتشین خود فرموده بود: از خدا می خواهیم که به اصول گراها “عقل” و به اصلاح طلب ها “دین و ایمان ” عنایت فرماید.
در این روزها که منتسب به امام دلها حضرت روح الله است یادی می کنیم از سرباز واقعی ولایت ،حسنی دلاور و برای سلامتی او در این روزها و شبهای رمضان دست به دعا برمی داریم.
*وحید جلال زاده