محله های قدیمی ارومیه یادآورتاریخ هزار ساله شهر

محله های قدیمی ارومیه یادآورتاریخ هزار ساله شهر

هریک از محله های ارومیه یادمانی از مردمانی غیور و آگاه و مهربان که به قدمت تاریخی هزاران ساله می رسد.

محله هایی همچون هفت آسیاب، گؤل اوستو، نوو گئچر، عسگرخان، چالا باشی، جارچی باشی، وکیل باشی، شیخ تپه، عرشلو و دوققوز پلهکه نام آنها از ریشه های تاریخی واتفاقاتی که در دوران گذشته بر آنها تحمیل شده، نشأت گفته است.

 

– گؤل اوستو:
در زمان قدیم در این میدان چشمه های بزرگی بودند که این چشمه ها به ترکی به نام گؤل شناخته میشوند.

-عرشلو:
این منطقه که با بافتی روستایی در بافت جدید شهر در مابین خیابانهای البرز،میثم و فرهنگیان قرار دارد نام یکی از طایفه های قدیمی آذربایجانی هاست.عرش در ترکی به معنای واحد طول بکار میرود.

-یئددی دییرمان:
هفت آسیاب محله ای قدیمی است که در زمان نادر شاه، هفت آسیاب در محله هندوها در نزدیکی محله عسگرخان فعلی تا این محله برای قشون وی (نادر) ساخته شده است.

-عسگرخان:
این منطقه ی قدیمی شهر که یکی از دوازه های هشت گانه ارومیه بوده است با نام یکی از سرداران رشید وطن پرست طایفه بزرگ افشار بنام “عسگرخان” که اولین سفیر ایران در فرانسه بود.

-چالا باشی:
این منطقه از شهر اکنون به “چهار بخش” تغییر نام یافته است که از دو کلمه ترکی “چالا” به معنای گودی و “باشی” به معنای سر تشکیل شده است.

-جارچی باشی:
این منطقه از شهر که در قدیم محل استقرار و مکان اصلی اطلاع رسانی جارچیان شهر بود که در مواقع لزوم با دستوراتی که دریافت میکردند مسائل مختلف و مهم را بوسیله جار کشیدن در کوی و برزن به اطلاع مردم میرساندند.

-وکیل باشی:
این محله نیز در خیابان شهید باکری قرار گرفته که در روزگاران گذشته محلی سکونت وکلا و داروغه و قاضی شهر بوده است.

-شیخ تپه:
یکی از مناطق زیبا و اصلی شهر بصورت تپه ای بزرگ است که پارک جنگلی نیز در این منطقه قرار دارد.

-دوققوز پیلله:
یخچال دوققوز پیلله در محله ای قدیم به عسگرخان و در کنار نهر کوچکی به نام دره چای در ارومیه قرار دارد البته محله ای نیز به همین نام در آن نقطه از شهر موجود است.

-نوو گئچر:
این قسمت از شهر اکنون پنجراه نامیده میشود، نوو گئچر در امتداد گول اوستو قرار دارد که از دو کلمه ترکی “نوو” به معنای محل تقسیم و انتقال آب(ناودان که در پشت بام ساختمان ها اسن از همین ریشه است) و “گئچر” به معنای محل عبور تشکیل شده است.

انتهای پیام/