حمله آمریکا به سوریه؛ تلاشی برای حفظ جایگاه رو به افول آمریکا

حمله آمریکا به سوریه؛ تلاشی برای حفظ جایگاه رو به افول آمریکا

انتشار مواد شیمیایی در شهر ادلب سوریه بهانه‌ای شد تا دولت امریکا انگشت اتهام خود را به سمت دولت سوریه نشانه رفته و از دو ناو اقدام به شلیک حدود پنجاه موشک کروز به سمت یک پایگاه هوایی متعلق به ارتش سوریه در نزدیکی شهر حمص کند. هرچند طی این حمله اعلام شد که ۷۰ درصد پایگاه هوایی تخریب شده است اما پرواز دو جنگنده از این پایگاه در روز بعد حمله نشان‌دهنده سالم بودن زیرساخت‌های اساسی است که برای عملیات هوایی ارتش لازم است. حمله‌ی آمریکایی‌ها به سوریه در نوع خود یک واکنش جدید در قبال بحران سوریه محسوب می‌شود. از زمان آغاز بحران در سال ۲۰۱۱ هیچ‌گاه دولت امریکا عملیات نظامی مستقیمی علیه دولت سوریه نداشت و دخالت در اوضاع سوریه را از طریق تسلیح و تجهیز تروریست‌ها پیش می‌برد. اما با این حمله این واقعیت عیان شد که ذات پلید آمریکایی آنجا که بهانه‌های لازم را داشته باشد خود را نمایش داده و به قیمت زیرپا گذاشتن قواعد مسلم حقوق بین‌الملل دست به یک «تجاوز نظامی» می‌زند.

بیش از هر چیزی این حمله تلاشی است برای حفظ ظاهر منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا که مدت‌زمان طولانی است از سوی اندیشمندانی مانند نوآم چامسکی نوید افول جهانی آن داده شده است. با توجه به اینکه حملات موشکی آمریکا تغییر محسوسی در توازن بین بازیگران دخیل در عرصه‌ی سوریه ایجاد نمی‌کند، فرضیه‌ی پرستیژی بودن این حمله به‌صورت عمیقی تقویت می‌شود.

در مورد حمله موشکی آمریکا به سوریه نکات بسیاری وجود دارد، اما در سطح راهبردی می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را دسته‌بندی و بیان نمود، ازجمله اینکه؛

۱.این حمله عزم راسخ آمریکا را در تروریست پروری و پیچیده کردن اوضاع سوریه نشان داد. آمریکایی‌ها نشان دادند در جهت پیشبرد اهداف نامشروع خود در منطقه حاضرند که حتی حقوق بین‌الملل را به‌راحتی زیرپا گذارند. این اقدام آمریکایی‌ها انسجام بیش‌ازپیش جبهه مقاومت را می‌طلبد و ایجاب می‌کند تا اوضاع سوریه در کشاکش مسائل داخلی پیش رو به فراموشی سپرده نشود.

۲.یکی از پیامدهای حمله موشکی آمریکا، پیش روی داعش در سایه‌ی این حمله بود. این تحلیل وجود دارد که یکی از اهداف آمریکا از این حمله کمک به داعش و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌گذاری‌هایی است که بر روی این گروه تروریستی غربی-عبری و عربی انجام داده است. فارغ از هر مسئله‌ای حملات موشکی امریکا در عرصه‌ی میدانی حمایت تمام‌عیار از تروریست‌ها ارزیابی می‌شود.

۳.بعد از حمله موشکی امریکا شاهد بهره‌برداری دو گروه علیه انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بودیم؛ یکی صهیونیست‌ها که سعی کردند از آب گل‌آلودی که آمریکایی‌ها با حمله موشکی ساخته بودند ماهی خود را گرفته و برای جمهوری اسلامی ایران خط‌ونشان بکشند، و دیگری غرب‌گرایان داخلی که تمام تلاش خود را در جهت تعمیق خط جنگ-صلح بکار گرفتند. این عده باهدف بهره‌برداری سیاسی در انتخابات اردیبهشت‌ماه تلاش می‌کنند این‌گونه القا کنند که اگر در انتخابات پیش روی ایران گزینه تعامل و تنش‌زدایی با آمریکا رأی نیاورد کشور به‌سوی جنگ می‌رود! دروغ بزرگی که این عده در پی بهره‌برداری از آن هستند بزرگ کردن آمریکا و ضعیف نشان دادن ایران است. عمل خائنانه‌ای که ایجاب می‌کند با روشنگری و تبیین مسائل برای افکار عمومی طرح و برنامه پشت آن خنثی شود.

همان‌گونه که گفته شد علاوه بر تبعات منطقه‌ای و بین‌المللی حمله به علت همتی که غرب‌گرایان در بهره‌برداری از اقدام اربابشان دارند، دارای پیامدهای مهم و غیرقابل‌چشم‌پوشی داخلی است که لازم است جبهه حزب‌الله با شناخت کامل و دقیق طرح و برنامه‌های آن‌ها را شناسایی و خنثی نماید.

*میرکاظم یکانی – مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان غربی