انگشت اتهام اصلاح طلبان به یکدیگر؛ “تو قلابی هستی”!

انگشت اتهام اصلاح طلبان به یکدیگر؛ “تو قلابی هستی”!

اصلاح طلب اصیل یا قلابی! دوگانه ای که سال هاست محل اختلاف بین نیروهای سیاسی منتسب به این جریان بوده و گاه از مرزهای یک تقابل ساده فراتر رفته است.

اصلاح طلبان ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اختلاف در اردوگاه آنان، سال گذشته همزمان با فرا رسیدن روزهای انتخابات مجلس دهم بیش از پیش نمایان شد و با معرفی دو لیست مجزای سه نفره به اوج خود رسید.

ستاد سرو که می توان آن را برآیند انشقاق و جدایی جوان تر های اصلاح طلب از ریش سفید ها دانست با انتشار لیستی از هادی بهادری، الهه سرشار و مجید میلان حمایت کرد.

در مقابل ستاد پویش که عباس خورشیدی نقش پدر معنویشان را ایفا می کرد، علی ملا زاده، مصطفی فروزان و عباد فتاحی را به عنوان لیست اصلاح طلبان معرفی کرد.

منتشر کنندگان هر دو لیست، خود را اصلاح طلب واقعی دانسته و لیست طرف مقابل را جعلی و خلاف منافع اصلاحات عنوان می کردند. از نظر پویشی ها لیست رقیب ضعیف و بی مبنا بود که توسط چند جوان بی تجربه خودسر بسته شده است. نقطه اصلی انتقادات سرلیستی بهادری به عنوان چهره ای منتسب به اصولگرایی بود که چند سال قبل با لیست یاوران غدیر وارد شورای شهر شده بود.

در مقابل اما، سروی ها معتقد بودند طیف مقابل با این “کارشکنی” در زمین بازی اصولگرایان گل به خودی زده و مرتکب خطای استراتژیک شده است.

در دور دوم انتخابات این تقابل ها شکل دیگری به خود گرفت. سروی ها همچنان از دو گزینه خود یعنی بهادری و میلان حمایت کردند اما پویشی ها در چرخشی آشکار بهادری را از لیست خود خارج کرده بودند ممکان را به جای میلان گزینه مورد حمایت خود دانستند.

حالا با گذشت قریب به یک سال از آن روزها، این بار انتخابات شورای سیاستگذاری استان محل اختلاف تبدیل شده است.

انتخاب خورشیدی به عنوان رئیس این شورا با انتقاد تند طیف مقابل همراه شده است. صداقت پیشه اسماعیل میرزایی، رئیس حزب اتحاد ملت استان و محسن پور، سخنگوی کارگزاران استان با انتشار بیانیه ای شدیدالحن اعلام کرده اند رابط شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شناخت کافی از جریانات و نیروهای سیاسی ندارند و مدعی شده اند اکثریت افراد این شورا در استان مرتبط با اردوگاه مخالفان هستند و با مخالفان اصلاحات هماهنگند. آنان همچنین اعلام کرده اند اگر تجدیدنظرهای مد نظر آنان صورت نگیرد راه خود را در انتخابات جدا خواهند کرد.

این فشارها بر خورشیدی موجب شده تا استعفا دهد. وی در متن استعفانامه خود نوشته “اگر با کناره گیری من از ریاست شورای اصلاح طلبان استان و تصدی ریاست شورا توسط برادر عزیزم جناب آقای صداقت پیشه (البته ایشان هیچوقت به دنبال این عناوین نبوده و نیستند ) و یا هر عزیز دیگری ، دوستان حزب کارگزاران و اتحاد ملت به شورای اصلاح طلبان استان خواهند پیوست و گِله گذاری ها و تشتت ها پایان خواهد یافت ، اینجانب … با کمال میل حاضر به کناره گیری از ریاست شورای استان هستم ودر این پیشنهاد جدی و صادقم.”

حال فارغ از این که استعفای خورشیدی با موافقت مواجه شود یا خیر، اصلاح طلبان بار دیگر نشان دادند دموکراسی مورد نظر آنان یک دموکراسی گزینشی است که آرای مخالف خود ولو آرای مخالف درون جناحی را تحت هیچ عنوانی تحمل نمی کند.

انتهای پیام/