نقاط قابل سرمایه گذاری در آذربایجان غربی شناسایی شده است / از طرح های جوانان برای تقویت گردشگری استقبال می کنیم

نقاط قابل سرمایه گذاری در آذربایجان غربی شناسایی شده است / از طرح های جوانان برای تقویت گردشگری استقبال می کنیم

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: استفاده از ظرفیت ها، طرح های خلاقانه و نوین جوانان در حوزه های مختلف صنایع دستی و گردشگری امری ضروری است.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ندای ارومیه اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون در حوزه میراث فرهنگی بیش از ۱۰۰مجوز و پروانه کسب وکار برای سرمایه گذاری در این بخش صادر کرده ایم، بیش از ۳۰ پروژه فرهنگی و گردشگری در دست داریم که با عتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: با استفاده از پروژه های در حال اجرا، زیرساخت های گردشگری و صنایع دستی استان تقویت خواهند شد و با پیشبینی های انجام شده بیش از یک هزار تخت اقامتی در بازه میان مدت به سویت های اقامتی اضافه خواهد شد.

جباری از اعتبارات صندوق توسعه ملی و کمک های فنی اعتباری و از محل تبصره ۹ بودجه در قالب وجه بلا عوض در این پروژه های استفاده شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه گردشگری درسال ۹۸ با وجود بلا های طبیعی اعم سیل و زلزله و شیوع ویروس کرونا، در تابستان سال گذشته تمام اتاق های اقامتی بصورت ۱۰۰ اشغال شده بودند، افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اتاق ها و سوئیت های اقامتی خالی هستند.

جباری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی استان برگزاری رویداد ها و فعالیت های گردشگری را جزو وظایف اصلی این سازمان تلقی کرد و گفت: یکی از دستاورد های مهم این سازمان پروژه های مصوب شده هئیت دولت بود که اعتبارات لازم برای این پروژه ها هم تامین و درحال اجرا است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی استان آذربایجان غربی از تقویت زیر ساخت های پایگاه های گردشگری و میراث فرهنگی قره کلیسا، تخت سلیمان خبرداد و افزود: طرح موزه باز چالداران و ابنیه های پادگان ارومیه و باغ موزه ارتش نیز نمونه دیگر از پروژه های این سازمان میباشد.

جباری در ادامه گفت: یکی از پروژه های عظیم میراث فرهنگی استان پروژه شمس تبریزی است که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تداوم این پروژه اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ۷۰۰ هزار میلیون تومان اعتبار داده شده است

وی همچنین از شروع عملیات احیا و مرمت سازی بافت ها و جدار های تاریخی شهر ،خیابان امام (ره) و سازه های بازار تاریخی ارومیه خبر داد.

جباری خاطر نشان کرد: با برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی بیش از ۵ هزار نفر علاقه مند به رشته صنایع دستی آموزش دیده اند،  و علاوه بر صدور مجوز و پروانه تولیدی به علاقه مندان در حوزه صنایع دستی بیش از ۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی تخصیص یافته است.

جباری اولویت اصلی این اداره را در سال ۹۹ را حفاظت از ابنیه های تاریخی عنوان کرد و گفت: در راستای مرمت سازی و حفاظت از ابنیه فرهنگی بیش از ۷۰ با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد مورد برنامه ریزی شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی بیان کرد: در جلسات اخیر با معاونت امورعمرانی، اداره محیط زیست، راهداری و سایر دستگاه های ذی ربط بر سرمایه گزاری و معرفی بسته های سرمایه گذاری در سواحل دریاچه ارومیه به تفاهم رسیده ایم.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت های دریاچه ارومیه برای جذب گردشگر و تقویت گردشگری، گفت: با همکاری وزارت میراث فرهنگی سالانه اعتباری در قالب سامانادهی دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است .

جباری اظهار داشت: بیش از ۳۰ سرویس بهداشتی و حمام تهیه و ساخته شده که بعد از عادی شدن شرایط کرونایی در سطح استان آماده استفاده خواهند بود.

جباری ادامه داد: نقاط استراژیک و قابل سرمایه گذاری در بخش گردشگری و توریسم در استان از شناسایی شده است.

وی با اشاره به بحث اسیب دیدن واحد ها و کارگاه های تولید و صنایع دستی گفت: از طریق سامانه کارا افراد فعال حوزه های مختلف فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توانند از وام هر نفر ۱۶ میلیون تومان با بهره ۱۲ درصد استفاده کنند.

جباری گفت : با توجه به شیوع ویروس کرونا و مختل شدن فعالیت های کسب و کار ها در حوزه گردشگری، تلاش بر این داریم تا ازاین واحد ها که دچار آسیب شده اند مالیات گرفته نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع د ستی و گردشگری به طرح سفر هوشمند اشاره کرد و ادامه داد:طرح از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شده است که با ثبت نام در سامانه های وزارت بهداشت و با اجازه ستاد استانی مبارزه با کرونا بصورت داوطلبانه قابل اجرا است و تاکنون در استان های آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل برگزار شده است.

جباری تاکید کرد: ما از هرگونه ایجاد کارگاه ها واحد ها در حوزه صنایع دستی اعم از تولید پوشاک های سنتی،بافتنی های سنتی چه بصورت انفرادی و گروه حمایت می کنیم که با در چارچوب قوانین سازمان میراث فرهنگی می توانند از اعتبارات این سازمان هم بهره مند شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از صادرات سفال، سرامیک و صنایع بافتنی به ارزش ۹ میلیون دلار به کشور های همجوار و اروپایی در سال گذشته خبرداد.

وی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب برای حضور جوانان در عرصه های مختلف گفت: تمام مردم و الخصوص جوانان که طرح های خلاقانه، نوین و هوشمند در اختیار دارند و می توانند در تقویت گردشگری استان ما را همیاری کنند.

جلیل جباری خاطر ادامه داد : جوانان می توانند طرح های خود را از طریق سایت و ایمیل اداره میراث فرهنگی و یا بصورت حضوری برای ما ارسال کنند .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در ۶ نقطه استان فنون و صنایع از یاد رفته را احیا کنیم.

جباری برگزاری مسابقات ورزشی را بزرگ ترین سرمایه این استان دانست و گفت: سال گذشته با برگزاری مسابقات لیگ والیبال توانستیم ظرفیت های فرهنگی و گردشگری استان را به نمایش بگذاریم.

وی از برگزاری مانور سراسری در فضای مجازی در ایام کرونایی خبرداد و افزود: بیش از ۵۰ هزار کلیپ از ظرفیت های میراث فرهنگی و صنایع دستی تهیه و از طریق فضای مجازی پخش شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: از رسانه های میخواهیم تا ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی، گردشگری و تفریحی را در فضای مجازی منتشر کنند.

انتهای پیام/