لزوم تبیین دلیل نفش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ

لزوم تبیین دلیل نفش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ

سردار نوعی اقدم، فرمانده قرارگاه حضرت زینب (س) در جنگ سوریه در مراسم یادواره شهدای عملیات کربلای ۵ در ارومیه، نکات حائز اهمیتی را در خصوص حضور در جنگ قره باغ، بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرده است.

در این جنگ که در سال ۱۹۹۲ و پس از فروپاشی شوروی، در پی تنش های قومی در دو جمهوری تحت حکومت مسکو رخ داد، ارتش ارمنستان به بهانه درخواست استقلال ارامنه قره باغ اقدام به اشغال این شهر و همچنین شهرهای اطراف از جمله لاچین، کلبجر، فیضولی، اقدم و جبریل نمود که در جریان این حملات بسیاری از مسلمانان ساکن در آن مناطق مورد قتل عام واقع شده و یا مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود شدند.

کمک های جمهوری اسلامی ایران به مسلمانانی که در اثر این حملات مظلوم واقع گشته بودند، سال ها بازگو نشد.
این بازگو نکردن حقایق، به دستاویزی برای جریان های قوم گرا تبدیل شد تا علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ کرده و شبهاتی را ترویج کنند.

آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در اردبیل را می توان اولین فردی دانست که از جوانب مختلف نقش ایران در جنگ قره باغ پرده برداشت.

برخی کارشناسان، مسئولین و صاحب تریبون ها البته معتقدند که ایران باید در مناقشه قره باغ، چشم بر اشغالی بودن آن بسته و بنا به آن چه که آنان منافع ملی می ناند حامی ارمنستان باشد و حتی برخی پا را فراتر گذاشته و طرفدار به رسمیت شناختن منطقه اشغالی توسط دولت ایران هستند.

تا پیش از بازگو کردن حقایق توسط آیت الله عاملی و پس از آن جمعی از سرداران حاضر در جنگ قره باغ، جریان های قوم گرا سعی می کردند نظراتی که در حمایت از اشغال قره باغ منتشر می شد را به عنوان نظر “نظام” مطرح کنند.

یک نکته حائز اهمیت که جا دارد مورد توجه واقع شود این است که در خصوص موضوع قره باغ، مانند بسیاری از موضوعات دیگر، اختلاف نظرهای بعضا جدی بین طیف های مختلف وجود دارد و در واقع طرفداری از اشغال قره باغ را باید در ادامه همان نگاهی تحلیل کرد که در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ و… مبنایی مادی و دنیوی دارد.

در واقع همان نگاهی که در سیاست خارجی معقتد است فلسطین، کشمیر، یمن، میانمار، ونزوئلا و… ارتباطی با منافع ایران ندارد، در ماجرای قره باغ نیز مخالف ادامه شناخته شدن این منطقه به عنوان خاک جمهوری آذربایجان است.

نگاهی که بر خلاف تصور برخی افراد، در حمایت از مظلومین شرق آسیا نیز موضع مخالف دارد، چرا که معتقد به “استانداردسازی” یا همان غیرانقلابی سازی ایران است.

نقطه مقابل آن نگاهی که اسلامیت را مبنای اقتصاد و سیاست و… می داند و معتقد است از فلسطین و مظلومین غزه تا شیلی و سالوادور آلنده، در راستای عدالتخواهی بین المللی و تفکر اسلام ناب، به جمهوری اسلامی مرتبط هستند.