بازتاب مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در رسانه‌های جهان

بازتاب مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در رسانه‌های جهان

مراسم تحلیف ریاست جمهوری در رسانه های جهانی بازتاب یافت و شبکه های بین المللی نیز آن را به طور کامل و یا بخش هایی از آن را پوشش دادند.

به گزارش ندای ارومیه خبرگزاری رویترز گزارش داد: مراسم تحلیف «حسن روحانی» رئیس ‌جمهور ایران ساعتی قبل در مجلس این کشور انجام شد.

در این مراسم حسن روحانی که روز پنجشنبه با دریافت حکم تنفیذ از سوی رهبر این کشور برای دومین بار عهده‌ دار ریاست‌ جمهوری شد، در مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس دولت دوازدهم سوگند یاد کرد.

روسای قوا نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند. در مراسم تحلیف رئیس ‌جمهور ایران، مقامات و هیئت ‌هایی از بیش از ۹۰ کشور حضور دارند.

روحانی متعهد شده است تا درهای ایران را به روی جهان باز کند و شغل های بیشتری ایجاد کند. شبکه های تلویزیونی الجزیره مباشر، المیادین، رویترز و ای پی تی ان مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران را به صورت زنده پخش کردند.

همچنین این مراسم از شبکه های ماهواره ای العالم و پرس تی وی، المنار، الاخباریه سوریه، شبکه سوریه و العربیه به طور زنده پخش شد.

شبکه های تلویزیونی فرانس ۲۴ و شبکه سی سی تی وی نیز بخش هایی از این مراسم را پخش کردند.

شبکه آلمانی دویچه وله گزارش داد: حسن روحانی در مراسم ویژه ای با حضور مقاماتی از اتحادیه اروپا سوگند یاد کرد.

او اکنون با مسئولیت سختی برای نجات توافق هسته ای ۲۰۱۵ و ایجاد اصلاحات همزمان با فشار برخی تندروها مواجه است. وی در حالی که در مقابل مقامات داخلی و خارجی ایستاده بود سوگند یاد کرد و دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

روحانی پس از ادای سوگند، خواستار حکومت قانون، آزادی بیان و آزادی به دسترسی اطلاعات در ایران شد.

وی هشدار داد که سیاست های افراطی تنها عواقبی مرگبار برای ایران دارد.

رئیس جمهوری ایران قول داد که ایران «مسیر همزیستی و تعامل با جهان» را دنبال کند.

این مراسم حدود ۱۳۰ میهمان بین المللی از جمله «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقامات فرانسوی و آلمانی داشت.

این نخستین با در تاریخ ایران بود که مقامات خارجی در چنین تعداد زیادی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت می کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: حسن روحانی ۶۸ ساله به عنوان یک سیاستمدار میانه رو پس از آنکه روز پنجشنبه در مراسم تنفیذ خود حاضر شد، امروز در مقابل مسئولان داخلی و میهمانان خارجی سوگند یاد کرد و رسما دور دوم ریاست جمهور خود را آغاز کرد.

اکنون تمرکز ها بر این خواهد بود که او چه کسانی را در کابینه خود انتخاب خواهد کرد.

خبرگزاری شین هوای چین گزارش داد: حسن روحانی برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد.

بیش از ۱۰۰ تن از رهبران جهانی و مقامات سیاسی در این مراسم که در مجلس ایران برگزار شد، شرکت داشتند.

روحانی در این مراسم با حضور «صادق لاریجانی» سوگند یاد کرد از تمامی ابزار قدرت برای خدمت به کشور و ملت ایران و اجرای اصول اسلامی استفاده کند. وی در جریان تحلیف گفت: «من قسم می خورم که از قانون اساسی و عدالت محافظت کنم و خودم را متعهد به محافظت از آزادی و کرامت و حقوق مردم بر اساس قانون اساسی کنم.» او قول داد که از مرزهای کشور و استقلال سیاسی-فرهنگی دفاع کند.

روحانی همچنین گفت که بر اساس سوگند، او به ملت خدمت می کند و سعی در ایجاد عدالت دارد. روحانی به عنوان رئیس جمهور میانه روی ایران در انتخابات ۱۹ مه با کسب ۵۷ درصد آرا پیروز شد.
شبکه الجزیره گزارش داد: حسن روحانی برای دومین دور به عنوان رئیس جمهوری ایران سوگند یاد کرد و در میانه تحریم های جدید اعمال شده توسط آمریکا، خواستار مذاکرات بیشتر با قدرت های جهانی شد.

وی امروز شنبه در صحن مجلس ایران گفت: «امروز زمان مادر همه مذاکرات است، نه مادر همه بمب ها.»

فدریکا موگرینی در جمع میهمانان خارجی است. او متعهد شده با وجود فشارهای آمریکا برای منزوی کردن ایران، روابط اروپا را با ایران تقویت کند.

برخی از دوستان قدیمی ایران از جمله «رابرت موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این مراسم شرکت داشتند.

اکنون تمرکزها بر کابینه روحانی خواهد بود. انتظار نمی رود افرادی چون «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه و «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت در این کابینه تغییر یابند.

خبرگزاری ترند آذربایجان گزارش داد: مجلس شورای اسلامی شاهد برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی بود. رئیس جمهور اسلامی ایران متعهد شده است اوضاع اقتصادی ایران را بهبود بخشد.

سیاستمداران ارشد و شخصیت های خارجی در این مراسم شرکت داشتند.

حسن روحانی که در دور اول ریاست جمهور خود از توافق هسته ای دفاع کرده بود، اکنون با انتقاداتی مواجه شده است که این توافق دستاوردهای وعده داده شده را برای مردم عادی نداشته است. آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران اعلام کرده که مقامات ایرانی آن را نقض برجام می دانند.