پایان ماموریت باشگاه شهرداری، تا انتخاباتی دیگر به درود!

پایان ماموریت باشگاه شهرداری، تا انتخاباتی دیگر به درود!

چند سالی است که شهرداری ارومیه به طور مستقیم وارد تیمداری در لیگ‌های برتر والیبال، دسته یک والیبال، دسته دو فوتبال و چند تیم دیگر شده است.
اما روش باشگاه‌داری غیراصولی و هزینه‌کردهای نامناسب و حیف و میل بیت المال را شاهد هستیم.

مهم‌ترین موضوعی که در مجموعه باشگاه شهرداری به چشم می‌خورد عدم‌برنامه ریزی برای پیشرفت ورزش در شهر ارومیه می‌باشد اما علی رغم این همه انتقادات این باشگاه به محلی برای پیشبرد اهداف سیاسی یک عده  تبدیل شده است.

در طول سه سال گذشته باشگاه شهرداری نزدیک به سیصد میلیارد ریال برای ورزش پول خرج کرده که هیچ آورده‌ای برای این شهر و مردمان نجیبش نداشته است، چندین و چند بار در گذشته نسبت به نحوه این هزینه کردها انتقادهایی ازسوی رسانه‌ها و برخی کارشناسان شده است اما هر بار به جای اصلاح این وضع، شادی و نشاط مردم و جامعه بهانه اصلی قرار داده شد تا به اهداف دیگری رسیده شود.

شهرداری ارومیه در هر فصل مبلغی بالغ بر یک صد میلیارد ریال هزینه کرده تا بتواند به مقام قهرمانی لیگ برتر والیبال که مهترین رده تیم‌داری این باشگاه است برسد اما این امر میسر نشده است و صرف ایجاد شادی و نشاط چنین هزینه‌ای نامعقول به نظر می‌رسد.

باشگاه شهرداری ارومیه که بدون برنامه و غیراصولی حرکت می‌کند تاکنون نتوانسته بازیکنی برای آینده ورزش این شهر پرورش دهد و هر بار حتی برای حضور تیم‌های پایه به صورت آماده از سایر باشگاه‌ها بازیکن به خدمت گرفته است.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران کارهای باشگاه شهرداری را نه‌تنها حرکت رو به جلویی برای ورزش نمی‌دانند بلکه ضربه‌ای به ورزش می‌دانند چرا که قراردادهای میلیاردی که این باشگاه با بازیکنان منعقد می‌کند باعث شده به صورت حبابی و کاذب دستمزد بازیکنان بالا رود و هیچ ارگان یا شرکت خصوصی نتواند جرات حضور برای تیمداری در رشته‌های ورزشی را داشته باشد و بعد از شهرداری آینده ورزشی این شهر نابود خواهد شد.

بهره‌برداری سیاسی که از طریق باشگاه شهرداری ارومیه به عمل می‌آید به نظر می‌رسد مهمترین هدف از ایجاد باشگاه شهردار بود که اوج این استفاده یا به نوعی سواستفاده در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود جایی که یوبومیر تراویسا مربی خارجی را با هزاران سلام و صلوات چند ماه قبل از شروع فصل لیگ والیبال وارد شهر ارومیه کردند سپس فقط برای اینکه از احساسات پاک هواداران شهر عشاق والیبال استفاده کنند در شب تبلیغات برنامه خوش آمدگویی را در جلوی ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها برگزار کردند اما پس از چند هفته در لیگ برتر کاری کردند که مربیان خارجی و حاضر در تبلیغات انتخاباتی عطای کار در ارومیه را به لقایش ببخشند اما در عوض با شکایتی که در فدراسیون جهانی والیبال انجام دادند آبروی شهر ارومیه را بر باد دادند.

چند دسته کردن لیدرهای والیبال یکی دیگر از کارهای باشگاه شهرداری بود تا در مواقع لازم بتواند با شعارهایی که به دلخواه شهردار است در ورزشگاه سر بدهند و روز به روز به اهدافی که از پیش ترسیم شده برسند.

اما باشگاه شهرداری می‌توانست به جای هزینه کرد سیصد میلیارد ریالی چند سال اخیر به بهانه ایجاد نشاط برای جوانان در هر لیگ تیمی متشکل از بازیکنان بومی و جوان را با هزینه یک میلیارد تومانی روانه مسابقات کند و با باقی ۲۷ میلیارد تومان حداقل بیش از ۱۲ مجموعه ورزشی را در ارومیه که جوانان آن هیچ دلخوشی ندارند برای استفاده با حداقل هزینه احداث کند.

با احداث این مجموعه‌ها هم در آینده فضای ورزشی کافی در ارومیه ایجاد می‌شد، هم اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای صدها نفر ایجاد می‌شد و منبع درآمد پایداری برای باشگاه شهرداری و خود شهرداری به وجود می‌آمد و جوانان شهر می‌توانستند اوقات فراغت را در این مجموعه‌ها بگذرانند، اما افسوس که هدف‌های سیاسی مانع از اجرای چنین تفکراتی برای استفاده همگانی از بیت المال در شهرداری می‌شود.

بحث دیگری که در سال قبل به صورت جدی مطرح شد وجود دلال در باشگاه شهرداری ارومیه بود که مدیرعامل این باشگاه در نشست خبری خود این موضوع را تایید کرد و بعد از گذشت چند ماه به یک باره رسانه‌های منتسب به شهردار شروع به انتقاد تند از حضور دلال در باشگاه شهرداری کردند که دلیل این انتقادها معلوم نبود و شاید پشت پرده قضایایی وجود داشت!

پس از این انتقادها و گذشت چند صباحی شهردار ارومیه در اقدامی عجیب مدیرعامل باشگاه شهرداری را به سمت مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی منصوب کرد اما نکته جالب عدم معرفی شخص جدید در باشگاه شهرداری بود.

این اقدامات شبهات و سئوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد که آیا این انتصاب به حضور دلال در باشگاه شهرداری ارومیه و موارد انتخاباتی ربط دارد و شهردار ارومیه خواسته با این کار با تلفیق دو مجموعه سرپوشی بر موارد ذکر شده در باشگاه که شاید مردم از آن بی‌اطلاع هستند بگذارد؟

یا اینکه با پایان انتخابات و استفاده‌های لازم، ماموریت باشگاه شهرداری ارومیه هم به پایان رسیده است و تا انتخاباتی دیگر بدرود گفت و به آنچه که هدف بود رسیده باشند، با گذشت سه ماه از سال ۹۶ هنوز باشگاه شهرداری یا به گونه دیگر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری تاکنون هیچ خبری در خصوص تیم‌داری در لیگ والیبال و فوتبال نداده و اگر این باشگاه حتی قصد تیم‌داری نداشته باشد نباید با تعلل و عدم اعلام باعث شود آینده ورزشی این شهر در دو رشته فوتبال و والیبال نابود شود چرا که اعلام به موقع باعث می‌شود مسئولان امر برای ورود سازمان یا ارگان‌های دیگر وارد مذاکره شوند.

حال تا به امروز شهرداری ارومیه که مبالغ زیادی از بیت‌المال را حیف و میل کرده و عملا هیچ آورده‌ای برای ورزش این شهر نداشته است چنانچه قصد تیمداری در رشته‌های مختلف ورزشی را دارد باید با مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی اولا سعی در احداث و تاسیس مجموعه‌های مختلف ورزشی در سطح شهر کند و مانند تبریز که چندین و چند مجموعه مناسب ورزشی برای جوانان شهر احداث کرده است.

دوما توجه ویژه به بخش ورزش پایه باید در دستور کار این باشگاه که به نوعی متعلق به مردم است قرار گیرد و با پرورش اصولی بازیکن در سنین نوجوانی بتواند در رشد ورزش ارومیه کمک کند، به هر حال باید منتظر ماند و دید شهردار ارومیه چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرد و نتیجه این تصمیمات چه چیزی را عاید مردم ارومیه می‌کند یا به روال قبل این باشگاه به کار خود ادامه می‌دهد و جیب یک عده را با پول بیت‌المال پر می‌کند.

———————-

به قلم؛ امید باراندوزی