انتخابات ایران در رسانه‌های عرب زبان

انتخابات ایران در رسانه‌های عرب زبان

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به یکی از مطالب ثابت بسیاری از رسانه‌های عرب‌زبان منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده و آنها گزارش‌ها، تحلیل‌ها و اخبار مفصلی را در رابطه با چند و چون رقابت‌های انتخابی و مواضع و اظهارات مطرح شده از سوی کاندیداها و سناریوهای پیش روی انتخابات منتشر می کنند.

پایگاه اینترنتی فلیکر برگزاری دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری در ایران را از مهم‌ترین مراحل انتخابات در این کشور ارزیابی و تاکید کرد که این انتخابات در سایه اوضاع نابسامان و افزایش مشکلات اقتصادی ایران و هم‌زمان با ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سیاست‌های افراطی وی به ویژه از جنبه بازبینی توافق هسته‌ای با تهران قابل بررسی است.

این سایت اینترنتی در ادامه به معرفی کوتاه نامزدهای حاضر در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران پرداخته و تأکید کرد که سید ابراهیم رئیسی رقیب اصلی حسن روحانی رئیس‌جمهور مستقر است و با وجود اینکه از جریان محافظه کار است، اما خود را کاندیدای مستقل می نامد. وی مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلابی قرار دارد.

فلیکر: عوامل تعیین کننده در رأی مردم ایران

این گزارش در ادامه به بررسی عوامل تأثیرگذار در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و مهم‌ترین این عوامل را پرونده اقتصاد ، توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی بعلاوه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و شخصیت و روحیات کاندیدای انتخاب شده دانسته و در ادامه به تحلیل هر یک از این شاخص ها پرداخت.

فلیکر در رابطه با شرایط اقتصادی و برنامه هسته‌ای ایران نوشت که اقتصاد ایران به مسائلی نظیر شایسته‌سالاری مدیریتی و مبارزه با فساد و مناسبات خارجی ایرانی‌ها مرتبط است. همین موضوع اقتصاد بود که روحانی را به ریاست جمهوری کشور رساند، آنهم در شرایطی که تحریم‌های سختی بر ضد ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق اعمال شد.

در شرایط کنونی نیز تقریباً همه ایرانی‌ها از اوضاع نابسامان اقتصادی نگران هستند. رهبر انقلاب نیز در این زمینه به انتقاد از عملکرد دولت روحانی پرداخته است. ایشان همچنین تردیدهای زیادی در رابطه با آمار دولتی و ارائه آن در زمینه دستاوردهای اقتصادی مطرح کرده و از نامزد ها خواستند تا به جای تکیه بر سرمایه گذاری خارجی به منابع داخلی اقتصادی کشور تکیه داشته باشند.

براساس این گزارش محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی دو رقیب اصلی روحانی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را بر پایه شکست های اقتصادی دولت روحانی قرار داده و متعهد شدند که توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور را افزایش دهند. به این ترتیب می‌توان گفت اقتصاد رگ خواب ملت ایران در ارتباط با نیازمندی‌های شهروندان و مؤسسات این کشور بوده و عامل اساسی در تعیین رأی شرکت‌کنندگان در انتخابات به شمار می‌رود. به همین علت است که تبلیغات انتخاباتی به جای سیاست خارجی بر مبنای اقتصاد متمرکز شده است.

این مرکز تحلیلی در ادامه به جایگاه و نقش رسانه‌های جمعی در اقناع مخاطبان و جهت دادن به آنها پرداخته و تأکید کرد که در سایه تنوع بالای این رسانه‌ها ، ایجاد انحصار در آنها مشکل است.  این گزارش شخصیت نامزدها و میزان حضور آنها در جامعه ایران را از دیگر عوامل تعیین‌ کننده در رأی مردم دانست و تأکید کرد که با وجود تمامی این سیگنال ها و ترکیب پیچیده نظام سیاسی ایران ، پیش بینی نتایج انتخابات مشکل به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد در صورتی که روحانی نتواند در دور اول انتخابات را به نفع خود رقم بزند، فرصت پیروزی وی در دور دوم کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

الاخبار: مناظره سوم سرنوشت ساز است

روزنامه لبنانی الاخبار نیز در این رابطه نوشت که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ، رقابت کاندیداها افزایش پیدا کرده و شدت لحن آن ها نسبت به یکدیگر بالاتر رفته است و کشمکش میان آنها افزایش پیدا کرده است.

این گزارش می‌افزاید که روحانی بعد از اینکه در صدر نظرسنجی ها قرار داشت، با حوادثی مواجه شد که باعث کاهش آراء‌ او شده است. از جمله این حوادث کاهش آراء وی در نتیجه پخش دو مناطره تلویزیونی میان نامزدهای انتخابات بود. علاوه بر اینها نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارند که روحانی طی روزهای گذشته ضربات سختی را خورده است. ضربه اول حملات رقبای روحانی به وی بود که بعد از اعتراضات گسترده خانواده قربانیان انفجار یک معدن در شمال ایران شاهد آن بود. این اتفاق هنگامی رخ داد که روحانی می خواست از معدنی که دچار فروپاشی شده بود، بازدید کند. خبرگزاری فارس نیز تصاویری ویدیوئی از خانواده‌های قربانیان انفجار را نشان داد که بر سر روحانی فریاد می کشیدند و خودروی وی را در جریان بازدید از این معدن هدف حمله قرار دادند.

همچنین اظهارات مطرح شده از سوی روحانی در مناظره اخیر تلویزیونی‌ در انتقاد از برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز باعث بروز کشمکش‌هایی میان وی و جریان محافظه‌کار شده است. در این رابطه سردار مسعود جزائری سخن‌گوی ستاد مشترک نیروهای مسلح به انتقاد از اظهارات روحانی در رابطه با برنامه‌های موشکی ایران پرداخت. وزارت خارجه ایران نیز با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به نام کاندیداها از آنها خواست که وارد مسائل نظامی و دفاعی حساس نشوند. این بیانیه تأکید کرد که وجود پایگاه‌های زیرزمینی موشک‌های بالستیک آثار بازدارندگی مهمی برای مقابله با دشمنان لجوج انقلاب اسلامی و ملت ایران دارد.

الاخبار در ادامه ضمن گفتگو با عباس خامه یار دیپلمات ایرانی به نقل از وی نوشت که برای بررسی نتایج دقیق انتخابات باید منتظر مناظره سوم و پایانی کاندیداها و میزان تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی مردم ایران  بود، چرا که نتایج آن نظرسنجی‌ها ممکن است بعد از مناظره پایانی تغییر کند. وی پیش بینی کرد که احتمال دارد سرنوشت انتخابات به دور دوم کشیده شود.

براساس این گزارش روحانی در حالی همچنان در نظرسنجی‌های صورت گرفته با ۳۳ درصد آراء در صدر قرار دارد و قالیباف با ۲۵ درصد و رئیسی با ۲۲.۵ درصد و جهانگیری با ۵ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند که شرایط نظرسنجی‌ها نشان دهنده کاهش ۳ درصدی رأی آقای روحانی نسبت به هفته گذشته بوده است. همین موضوع باعث شده تحلیلگران جریان اصول‌گرا نسبت به پایان دوره ریاست جمهوری روحانی امیدوار باشند و روی آن حساب کنند.

رویترز: روحانی متهم به شکست در تحقق وعده های انتخاباتی شده است

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به حواشی و جنجال‌های به ‌وجود آمده در هنگام بازدید حسن روحانی رئیس جمهور مستقر و نامزد دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری از معدن زمستان یورت نوشت که اعتراضاتی که در این سفر صورت گرفت، به علت ضعف معیارهای امنیت و تأخیر در پرداخت حقوق و ضعف پوشش بیمه و بیکاری‌های موسمی معدنچیان بود. این در حالی است که رسانه‌های اجتماعی شبکه مجازی کلیپ‌هایی را از رقبای روحانی منتشر می‌کنند که او را به شکست در تحقق وعده‌های انتخاباتی خود متهم کرده است.

الوطن قطر: چالش های فراروی روحانی

روزنامه الوطن قطر در مقاله‌ای با اشاره به چالش‌های فراروی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری ایران به موضوع انتقاد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری از طرح آموزشی ملی ۲۰۳۰ اشاره کرد و آن را تحت تاثیر غرب خواندند. ایشان در سخنرانی خود تأکید کردند که مبانی موجود در این کشور از اسلام و قرآن سرچشمه می‌گیرد و در این کشور جایگاهی وجود ندارد که به روش‌های غلط و فاسد و ویرانگر زندگی غربی اجازه تأثیرگذاری داده شود. ایشان با اشاره به طرح آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو تأکید کردند که پذیرش چنین طرحی در جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه منطقی نیست.

این مقاله در ادامه به اعتراضات خانواده قربانیان انفجار معدن در جریان بازدید روحانی از این معدن اشاره کرد که در نتیجه آن ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. خبرگزاری‌های محلی خانواده‌های قربانیان را نشان می‌دادند که در برابر رئیس‌جمهور فریاد می‌زدند و خودروی او را در جریان بازدید از استان گلستان مورد حمله قرار دادند.

العرب: تحریم های ایران لغو نشده است

روزنامه العرب در مقاله ای به نقل از محمد العون کارشناس مسائل اقتصادی نوشت که تحریم‌ها بر ضد ایران عملاً به پایان نرسیده و با وجود توافق به امضا رسیده،‌ همچنان تأثیرات آن باقی مانده است. با وجود اینکه تحریم‌ها برداشته شده و ورود ایران به بازارهای جهانی قطعی است، اما بیشتر قراردادهای امضا شده نهایی نیستند و بیشتر آنها توافق‌نامه‌های مقدماتی یا یادداشت تفاهم است و برای سرمایه‌گذاری در این کشور الزام‌آور نیست.

کارشناسان معتقدند که گرچه روحانی اعلام کرده که رشد تورم را از ۴۰% در سال ۲۰۱۳ به ۸.۷ درصد در سال ۲۰۱۶ رسانده است، اما این بهبود شرایط در میان کسانی که به دنبال رسیدن به شغل هستند، احساس نمی‌شود. میزان بیکاری در میان جوانان ایرانی ۱۲.۴ درصد است، این در حالی است که این رقم در میان جوانان زیر ۲۵ سال به ۲۹.۲ درصد می رسد.

قاسم عجاقه دیگر کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه لبنان معتقد است که گرچه اقتصاد ایران تا حدی نسبت به دوره قبل از تحریم‌ها تنفس پیدا کرده است، اما به جایی که مد نظر مقامات ایران بود، نرسیده است. آمال و آرزوهای مقامات ایران در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی موفقیت‌آمیز نبود، علاوه بر اینکه همچنان اموال بلوکه شده ایران در بانک های خارجی آزاد نشده و بر اساس برخی گزارش‌ها این رقم به بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار می رسد.

عجاقه می‌افزاید که با وجود افزایش صادرات نفتی ایران، اما این اتفاق تغییر ملموسی در توسعه اقتصادی این کشور ایجاد نکرد. بخش نفت در ایران همچنان نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده است ، اما ابهامات موجود در تعاملات با بانک مرکزی ایران علاوه بر مانع‌تراشی ها و وجود برخی مشکلات در برابر انتقال اموال به ایران مانع از این اتفاق می‌شود. به این ترتیب شرکت‌های غربی که اشتیاق زیادی به سرمایه‌گذاری در ذخایر نفتی و گازی گسترده ایران دارند ، هنوز با وجود رفع بسیاری از تحریم‌ها اقدام به ورود به بازار ایران نکرده‌اند.

ان آر تی تی وی: اقتصاد پاشنه آشیل روحانی است

سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی ان آر تی نیز در این رابطه می‌نویسد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در جریان تبلیغات انتخاباتی خود تمرکز گسترده بر روی مسائل مربوط به اقتصاد و بیکاری داشته و وعده‌هایی را مبنی بر ایجاد اشتغال برای ۵ میلیون نفر و افزایش در آمد ملی کشور مطرح کرده اند. رقبای روحانی انتقاداتی در رابطه با نحوه مدیریت اقتصاد از سوی وی و سطح بالای بیکاری و کاهش رشد صنایع غیر نفتی مطرح کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند که روحانی بیش از حد لازم بر روی هم‌گرایی با غرب تکیه کرده و انتظار بی‌فایده ای را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته و به این ترتیب دستاورد قابل توجهی برای بهبود تولیدات داخلی انجام نداده است.

روحانی در واکنش به این انتقادات اعلام کرد که روش حل مشکل بیکاری ، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار برای نوسازی بخش نفت و گاز و حمل‌ونقل و ارتباطات است، اما سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به تعامل با ایران یا سرمایه‌گذاری در این کشور احتیاط می‌کنند و منتظر هستند که ببینند آیا ترامپ براساس وعده‌های انتخاباتی خود توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد یا نه؟

المناطق: خشم مردمی بر ضد روحانی؛ این بار در ارومیه

سایت اینترنتی المناطق نیز گزارش داد که بعد از اینکه کارگران منطقه منفجر شده استان گلستان ، در جریان بازدید حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری از این معدن خشم خود را از وی ابراز داشتند، تعداد زیادی از اهالی شهر ارومیه در مرکز استان آذربایجان غربی نیز در جریان تبلیغات انتخاباتی روحانی شعارهایی را بر ضد وی سر دادند. آنها روحانی را دروغ گو توصیف کرده و شعارهایی را به زبان آذری تکرار می کردند. این اتفاق باعث بروز جنجال در سخنرانی حسن روحانی شد.