همه پرسی ترکیه؛ آیا دیکتاتوری رای می آورد؟!

همه پرسی ترکیه؛ آیا دیکتاتوری رای می آورد؟!

به گزارش ندای ارومیه به نقل از اروم نیوز، مردم ترکیه فردا برای مشارکت در همه پرسی که آینده سیاسی کشورشان را شکل می دهد پای صندوق های رای خواهند رفت.

نه ماه پس از کودتا، آنان تصمیم خواهند گرفت که آیا اختیارات رئیس جمهورشان، رجب طیب اردوغان به شکل چشم گیری افزایش پیدا کند یا خیر.

در صورت رای آوردن همه پرسی، پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود و اختیارات رئیس جمهور در وضع قوانین و دستورات اجرایی جدید افزایش خواهد یافت.اردوغان همچنین می تواند افراد مورد نظر خود را با فراغ بال بیشتر برای اداره کشور منصوب کند.

عدالت و توسعه، حزب حاکم بر ترکیه معتقد است سیستم پارلمانی فعلی این کشور دیگر کارایی لازم را ندارد. فاتح تونا، قائم مقام شعبه استانبول حزب آ ک پ می گوید “گرچه وضع اقتصاد کشور بهبود پیدا کرده اما چندی پیش با یک کودتا مواجه شدیم و هیچ علاقه ای نداریم که این اتفاق هر ۱۵ سال یک بار تکرار شود.”

حامیان اردوغان معتقدند وی بار دیگر کشورشان را به قدرت دوران امپراطوری عثمانی بازگردانده و به همین خاطر مستحق قدرت و اختیارات بیشتر است. در مقابل اما، مخالفین اردوغان نگران اند این تغییرات او را به دیکتاتوری بالقوه تبدیل کند.

از همین رو به پاسخ مثبت یا منفی به همه پرسی فردا در ترکیه تاثیرات گسترده ای را در فضای سیاسی ترکیه به همراه خواهد داشت.

یکی از حامیان اردوغان با اشاره به نگرانی هایی که تغییر احتمالی قانون اساسی ترکیه برای وی به وجود آورده، در گفت و گو با اسکای نیوز گفته “من به رئیس جمهورمان فوق العاده علاقه مندم. من نمی توانم از عملکرد او انتقاد کنم. اما از آینده پس از او نگرانم. واقعا نمی دانم پس از اوچه اتفاقی خواهد افتاد”

ارتش همواره نقش موثری در مناسبات تاریخی ترکیه مدرن داشته اما در پی تضعیف این اثرگذاری پس از کودتای نافرجام اخیر نگرانی هایی از لغزش این کشور به سمت قدرت پیدا کردن اقتدارگرایان به وجود آمده است.

ابراهیم کاب اوغلو، یکی از ده ها هزار فعال سیاسی، روزنامه نگار و دانشگاهیانی که پس از وقوع ترکیه از سمت خود برکنار شده اند، ضمن هشدار جدی از پیامدهای همه پرسی فردا در ترکیه می گوید “وقتی بخش عمده ای از قدرت اجرایی و قضایی را به یک شخص واگذار کرده و او را از پاسخگویی معاف می کنید دیگر هیچ نظارتی بر او وجود نخواهد داشت و توزان قدرت از بین خواهد رفت.”

منبع: اسکای نیوز

ترجمه و تنظیم: هادی پورافشار

انتهای پیام/