استمرار غفلت دولت‌‌ از بحران آبی شمال غرب ایران/ دریاچه ارومیه همچنان در ‌بحران‌ است

به گزارش ندای ارومیه به نقل از تسنیم، با خشکی دریاچه ارومیه و ایجاد نگرانی‌های بسیار، احیاء دریاچه نیز بر اساس راهکارهای ۲۸ گانه به مدت سه سال است که آغاز شده و ستاد احیا این دریاچه با بر عهده گرفتن مسئولیت هر از گاهی، نور امیدی را در دل‌های مردم روشن کرده است.

اما متاسفانه این اواخر با کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، اختلاف نظر بین نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تشدید شده و تغییر دیدگاه مردم نیز نسبت به عملکرد دولت در این زمینه افزایش یافته است.

۱۳ سال پیش نیز دبیر فعلی ستاد احیاء دریاچه ارومیه که مشاور رئیس جمهور وقت بود طی نامه‌ای نسبت به بحران دریاچه هشدار داده بود، اما هم اینک عاقبت ریسک‌‌های سالیان گذشته دامن گیر مردم آذربایجان به ویژه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه شده است.

عیسی کلانتری در گردهمایی احیای دریاچه ارومیه در آبان ماه سال ۹۵، با بیان این که زیان خشک شدن دریاچه ارومیه ۱۰۰۰ میلیارد دلار است اظهار کرد: هزینه احیاء دریاچه بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار تخمین زده شده است و این اعداد نشان می‌دهد که احیای دریاچه ارومیه بسیار مقرون به صرف تر است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، عملکرد ستاد احیا را مورد انتقاد قرار داده و گفت: مدت‌هاست این ستاد از اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده خود دور شده و در اختیار جریانات سیاسی قرارگرفته است که این سبب ایجاد ابهامات بسیار در ذهن مردم شده است.

روح الله حضرت‌پور گفت: ستاد احیا به عنوان یک نهاد اجرایی، در طول سال‌های گذشته دچار سیاست بازی شده و مردم نیز از عملکرد این ستاد با توجه به هزینه‌های کلان انجام شده رضایت ندارند.

شفاف سازی هزینه های ستاد احیا دریاچه ارومیه

حضرت‌پور با بیان این‌که با شفاف سازی ستاد احیاء در رابطه با هزینه کردهای بیت‌المال، ابهامات به وجود آمده نیز از بین می‌رود افزود: طبق آخرین آمار اعلام شده سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته دو سانتی متر کاهش یافته است.

نادر قاضی‌پور با اظهار نارضایتی خود در رابطه با عملکرد نامناسب ستاد احیاء  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: ارتفاع آب دریاچه در سال ۹۶ نسبت به سال قبل ۲ سانتی‌متر کاهش یافته ‌که این مقدار برای سال ۹۵ مقدار ۱۲۷۰/۷۸ متر بوده است و امسال سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۷۶ متر گزارش شده ‌که نشان از بی‌کفایتی ستاد احیای دریاچه ارومیه دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماجرای پلمپ چاه‌های آب بسیاری از کارخانه‌ها تصریح کرد: با انجام این اقدام، کارخانه‌ها با مشکل دریافت حق آبه مواجه هستند و از تبعات این کار فرار سرمایه گذار از استان و رکود صنعت در استان آذربایجان غربی است که روزبه‌روز گریبانگیر استان شده است.

ناکامی برخی از راهکارهای بیست‌و‌هشت‌گانه احیاء دریاچه ارومیه

هادی بهادری مدیر سابق دفتر استانی ستاد احیاء در آذربایجان‌غربی و نماینده فعلی مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اعلام رضایت خود نسبت به عملکرد ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: تنها دلیلی که سبب کند شدن اجرای عملیات لازم برای احیاءدریاچه شده، تخصیص دیر موقع بودجه لازم است.

وی نیز با ابراز رضایت از تدوین راهکارهای بیست‌و‌هشت‌گانه برای احیاء دریاچه ارومیه بیان کرد: قبلاً هیچ نقشه راهی وجود نداشت ولی بعد از تدوین این راهکارها این مشکل بر طرف شده و تنها باید در راستای اجرای برنامه‌ها گام برداریم.

اکنون با وجود اختلاف نظر میان نمایندگان مجلس و اعلام نارضایتی مردم از وضعیت یگانه نگین فیروزه‌ای آذربایجان، ستاد احیاء دریاچه ارومیه، در نظر مردم ستاد مرگ دریاچه اطلاق می‌شود چراکه حتی نیمی از آرزوهای مردم برای دوباره زنده شدن دریاچه ارومیه برآورده نشده و همچنان دست به چانه منتظر رویکرد مناسب از سوی مسئولان مربوطه برای دادن جانی دوباره به دریاچه ارومیه هستند.

گزارش: فرخنده امیری

انتهای پیام/