هجوم مردم برای کرسی های شورای شهر و یک زنگ خطر!

هجوم مردم برای کرسی های شورای شهر و یک زنگ خطر!

گسیل حجم کثیری از مردم عادی برای ثبت نام در انتخابات شورای شهر در اغلب شهرهای کشور از پدیده های قابل تامل انتخابات ۹۶ بوده است. گرچه بسیاری از رسانه ها با بی اعتنایی و طنز از کنار آن گذشته اند، اما نمی توان این مساله حائز اهمیت را صرفا در حد یک رویداد تمسخرآمیز تقلیل داد و از آن بهانه ای برای خنده و سرگرمی ساخت.
در ادوار گذشته سیاسیون و چهره های مشهور پای ثابت انتخابات شورای شهر بودند و سال هاست انتخابات شورا به عنوان تفریحی جذاب و متفاوت برای برخی ثروتمندان تبدیل شد که هوای ورود به بازی های سیاسی به سرشان زد.
اما امثال افزایش چشم گیر مردم عادی در ثبت نام انتخابات شوراها پیام های متعددی در پی دارد.
یکی از ریشه های این پدیده را باید در کارنامه عملکرد مسئولین فعلی جست. گرهی از مشکلات پر شمار در مردم باز نشده، اولویت های مردم با اولویت های مسئولین تفاوت دارد و به نظر احساس ناکارآمدی متولیان امر عمیقا به جامعه تزریق شده است.
این احساس ناکارآمدی وقتی با قطع امید از مسئولین همراه می شود عمیقا این انگیزه را در مردم ایجاد می کند که خودشان برای حل مشکلاتشان به میدان بیایند.
اینجا در ارومیه که تا آخرین ساعات ثبت نام از تهران نیز پیشی گرفته بود و اولین شهر کشور در تعداد ثبت نام کنندگان بود، برخی پارامترهای دیگر هم در بخشیدن انگیزه مضاعف ثبت نام کنندگان دخیل بودند.
انتخابات سال گذشته مجلس در ارومیه و راه یابی روح الله حضرت پور ۳۳ ساله با آن رزومه و کارنامه نه چندان خاص، خودباوری و اعتماد به نفس چشم گیری را به مردم برای حضور در انتخابات های مختلف بخشیده است.
همچنین بهادری جوان که فعالیت خود را از همین انتخابات های شورای شهر آغاز کرده بود و با استعفاهای پی در پی از این شورا و سپس معاونت استانداری در نهایت موفق شد به مجلس راه پیدا کند، نمونه ای وسوسه انگیز پیش چشم مردم است که نشان می دهد شورای شهر و… بیش از این که محلی برای تبلور شعارهایی چون خدمتگزاری و امثالهم باشد دستاویزی مناسب برای طی مراحل ترقی است.
به هر عنوان، پیام این موج مردمی که به راه افتاده چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. صدای ترک خوردن دیوار اعتماد مردم، ارزشمندترین سرمایه کشور، کم کم دارد شنیده می شود. به قول استادی “اگر متولیان جامعه، خود را به کوچه‌ی علی چپ بزنند و این پدیده‌ها را نبینند یا بد ببینند، حتماً بد می‌بینند!”
انتهای پیام/