۳۵۹ نفر در انتخابات شورای شهر  ارومیه ثبت نام کردند

۳۵۹ نفر در انتخابات شورای شهر ارومیه ثبت نام کردند

علیرضا رادفر صبح امروز در نشست خبری با تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی، اظهار داشت: در کل شهرستان‌های آذربایجان‌غربی ۱۴هزار و ۲۲۱ نفر به‌عنوان داوطلب نمایندگی شوراها ثبت‌نام کردند که ۲هزار و ۳۴۷ نفر در حوزه‌های شهری و ۱۱هزار و ۸۷۴ نفر برای شوراهای روستا بودند.

وی افزود: ۳۸۸ نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند که ۲۴۵ نفر برای شهر و ۱۴۳ نفر برای روستا وارد گود انتخاباتی شدند.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی، ادامه داد: ۱۳هزار و ۸۳۳ نفر از داوطلبین انتخابات نیز آقایان بودند که از این تعداد ۲هزار و ۱۰۲ نفر برای شهرها و ۱۱هزار و ۷۳۱ نفر برای روستاها نام‌نویسی کردند.

این مسئول، در خصوص میانگین سنی داوطلبین ثبت‌نامی نیز بیان داشت: بیشترین سطح سنی داوطلبین در استان را رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال بود که به ترتیب از سن ۳۰ تا ۳۵ سال ۲هزار و ۷۴۵ نفر ثبت‌نامی، از سن ۳۶ تا ۴۰ سال ۲هزار و ۹۲۴ نفر ثبت‌نامی و ۴۱ تا ۴۵ سال ۲هزار و ۴۴۵ نفر ثبت‌نامی داشتیم.

رادفر، خاطرنشان کرد: ۴۸ نفر از داوطلبین بالای ۷۵ سال سن دارند که مسن‌ترین فرد مربوط به شهرستان سردشت با ۱۰۱ سال بود.

وی اضافه کرد: ۶۴ نفر از داوطلبین دارای تحصیلات حوزوی، ۶۰ نفر دکترا، ۸۰۳ نفر تحصیلات کارشناسی ارشد و ۲هزار و ۱۸۸ نفر نیز دارای تحصیلات کارشناسی و مابقی دیپلم و زیردیپلم هستند.

وی همچنین گفت: بیشتر روستاهای استان زیر ۲۰۰ خانوار هستند که همین باعث می‌شود تا میانگین مدرک تحصیلی داوطلبین اندکی پایین باشد چراکه برای این روستاها داشتن سواد خواندن و نوشتن کفایت می‌کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی، از رشد ۱۱٫۶ درصدی تعداد داوطلبین ثبت‌نام کننده در انتخابات خبر داد و افزود: از این تعداد در حوزه شهری ۳۱٫۳ درصد، در حوزه روستایی ۸٫۴ درصد، برای داوطلبین زن ۷۹ درصد و مرد ۱۰٫۴ درصد را شاهد هستیم.

وی، ابراز داشت: در شورای شهر خانمها ۱۱۵ درصد و در روستاها ۳۹ درصد افزایش مشارکت برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها داشتند.

وی، اضافه کرد: در ثبت‌نام آقایان نیز در بخش شهری ۲۶ درصد و روستا ۸ درصد افزایش را شاهد هستیم.

رادفر، تصریح کرد: ۳۵۰ روستا در دور قبل به حدنصاب برگزاری انتخابات نرسیدند که این تعداد در دوره پنجم به ۱۰۵ روستا کاهش داشته و از این منظر نیز شاهد ۷۰ درصد کاهش هستیم.

وی، از ثبت‌نام ۷۳۹ نفر از ایثارگران در این دوره از شوراها نیز خبر داده و افزود: این آمار دارای ۱۹ درصد رشد است که نشانگر رغبت بیشتر برای حضور در میدان انتخابات بوده است.

وی، در مورد افرادی که سابقه قبلی عضویت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارند هم خاطرنشان کرد: افراد دارای سابقه عضویت در دوره‌های قبل ۳هزار و ۱۲۱ نفر بودند که این تعداد افزایش ۹۳ درصدی دارد.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد رکورد بیشترین داوطلب در استان هم گفت: در حوزه شورای شهر بیشترین داوطلب در ارومیه با ۳۵۹ نفر و بیشترین رقابت هم همین‌طور با ۳۲٫۶ نفر برای هر کرسی خواهد بود.

وی، اظهار داشت: در این عرصه بوکان با ۲۱۰ نفر داوطلب و داشتن رقابت ۳۰ نفر برای هر کرسی شورا رتبه دوم را دارد و خوی نیز ۲۰۲ نفر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

رادفر، مشارکت در شهر گردکشانه پیرانشهر را کمترین میزان عنوان کرد و از حضور ۱٫۶ نفر برای هر کرسی شورای شهر در آن خبر داد و گفت: در این شهر ۸ نفر ثبت‌نامی داریم که برای ۵ کرسی شورای شهر به رقابت می‌پردازند.

وی، در بخش پایان آمار خود در مورد تفکیک روزانه ثبت‌نام در شوراهای اسلامی شهر و روستا عنوان کرد: در روز اول یک‌هزار و ۴۴ نفر، در روز دوم یک‌هزار و ۴۴۰ نفر، روز سوم یک‌هزار و ۲۶۸ نفر، روز چهارم یک‌هزار و ۷۱۱ نفر، روز پنجم یک‌هزار و ۶۴۲ نفر، روز ششم ۳هزار و ۹۱ نفر و در روز هفتم نیز ۴هزار و ۲۵ نفر ثبت‌نامی در سطح استان داشتیم.

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌غربی، در پایان سخنان خود از برخورد قانونی با تبلیغات غیرمجاز کاندیداهای شورای شهر و روستا نیز خبر داد و تاکید کرد: از زمان ثبت‌نام و اعلام کاندیداتوری رسمی افراد هرگونه تبلیغات با هر عنوان ممنوع بوده و در صورت اقدام برخورد قانونی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/