بازار مسکن کماکان در رکود!

بازار مسکن کماکان در رکود!

به گزارش ندای ارومیه، علی رغم گذشت قریب به چهار سال از روی کار آمدن روحانی و در فاصله چند هفته مانده به پایان عمر دولت یازدهم، بازار مسکن مانند سایر تمامی بازارهای دیگر در سکوت و سکون به کار خود ادامه می دهد.
گرچه برخی امید داشتند “پسا برجام” بتواند در خارج کردن این بازار از رکود موثر باشد، اما حالا با گذشت ماه ها از امضای این توافق نامه، تغییری حاصل نشده و رکود، کماکان گریبان گیر حوزه مسکن است.

ریس اتحادیه املاک ارومیه می گوید بازار مسکن همچنان با ادامه رکود وارد ماههای متمادی می شود. رکودی که بی تردید در صنایع مرتبط و زیر مجموعه های بازار مسکن نیز بی تاثیر نیست و بسیاری از صنایع را به مرز ورشکستگی کشانده و موجب بیکاری تعداد زیادی از مهندسان و پیمانکاران و کارگران ساختمانی شده است.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ندای ارومیه، با اشاره به کارنامه دولت یازدهم در حوزه مسکن اظهار کرد: وزیر محترم راه و شهرسازی زمانی که رای اعتماد از مجلس می گرفت مساکن مهر را پروژه ای مزخرف عنوان کرد و گفت بنا دارد با ایجاد مسکن های اجتماعی مشکلات تامین مسکن مردم را رفع کند. اما اکنون با توجه به فرارسیدن ماهای پایانی  دولت یازدهم هنوز حتی آجری به نام مسکن های اجتماعی روی آجر گذاشته نشده است.
وی افزود: حتی در برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶ که دولت در مجلس تصویب می کرد نامی از مسکن برده نشد و این مجلس شورای اسلامی بود که موضوع مسکن را در این برنامه لحاظ کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این که بازار مسکن به شدت در حال رکود است، گفت: البته ۴ یا ۵ ماه پیش زمانی که قرار شد نرخ بهره بانکها کاهش پیدا کند، شواهدی از تحرک در بازار مسکن نیز مشاهده شد اما با توجه به افزایش سود بانکها  دوباره به حالت رکود بازگشت.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال اکنون هیچ نشانه هایی از پایان رکود در بازار مسکن دیده نمی شود مگر اینکه دولت بخواهد طرح های حمایتی خود را از طریق اختصاص اعتبار و یا وام خرید مسکن جهت تامین مسکن اقشار کم درآمد و بهسازی مسکن های روستایی انجام دهد.

پسابرجام هم کارساز نشد!
پیری مسول اتحادیه بازار مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار ندای ارومیه گرانی و افزایش قیمت ها را از پیامدهای اجتناب ناپذیر خروج بازار مسکن از رکود دانست و گفت: تقریبا از سال ۹۱ کاهش شدید معاملات مسکن اتفاق افتاد بطوریکه همچنان نیز میل و رغبتی برای خرید و فروش مسکن در کشور و به تبع آن شهرستان ارومیه وجود ندارد و متقاضیان فروش نیز با نبود مشتری دست و پنجه نرم می کنند.
وی با بیان اینکه دلیل این رکود به سیاست های دولت باز می گردد، افزود: تورمی که چندین سال پیش به یکباره بالا رفت، هم مردم و هم بازار را شوکه کرد و به یکباره قدرت خرید از مردم گرفت.
مسول اتحادیه املاک ارومیه روند بهبود چرخ دنده های اقتصاد در کشور علی الخصوص شهرستان ارومیه را منوط به بهبود وضعیت صنعت ساختمان دانست و گفت: دولت با نگاه جدی تر در زمینه افزایش سقف تسهیلات مسکن و تعریف وام های کم بهره می تواند این وضعیت را بهبود بخشد.
پیری تصریح کرد: پیش بینی می شد در دوران پسابرجام تحولی در قیمت مسکن ایجاد شود در حالی که این اتفاق نیفتاد و اکنون بعد از گذشت چندین ماه هنوز رونقی در بازار مسکن بوجود نیامده است.

انتهای پیام/