روزهای سرنوشت ساز ترکیه؛ اردوغان پادشاه می شود؟!

روزهای سرنوشت ساز ترکیه؛ اردوغان پادشاه می شود؟!

ترکیه روزهای مهمی را پشت سر می گذارد. اردوغان پس از ۱۳ سال قرار گرفتن در عالی ترین مقام سیاسی این کشور، خیز بلندی برداشته تا بار دیگر پادشاهی عثمانی را احیا کند!

۲۷ فروردین سال آینده، روز برگزاری رفراندومی مهم و سرنوشت ساز در ترکیه است. پارلمان ترکیه در نشست هایی که با تنش ها و درگیری های فیزیکی بی سابقه ای همراه بود، به تغییرات در قانون اساسی این کشور رای مثبت داد. تغییراتی که در صورت رسمیت یافتن در رفراندوم فروردین آتی اختیارات اردوغان را تا اندازه یک پادشاه افزایش خواهد داد.

باز گذاشتن دست رئیس جمهور برای عزل و نصب بدون نظر پارلمان، امکان تداوم ریاست جمهوری تا سال ۲۰۲۹ و اجازه انحلال پارلمان توسط وی، بخشی از اختیاراتی است که فضای سیاسی ترکیه را دگرگون خواهد ساخت.

اردوغان در این ۱۳ سالی که روی کار بوده بواسطه حجم گسترده فعالیت های عمرانی محبوبیت قابل قبولی را در جامعه ترکیه برای خود دست و پا کرده است.

تا پیش از روی کار آمدن وی مردم و مطالبات معیشتیشان در میان جنجال های سیاسی احزاب مختلف به فراموشی سپرده شده بود. طرح های بزرگ ملی اردوغان از جمله احداث مسکن محرومین، ساخت هزاران کیلومتر تونل و پل و بزرگراه و اقداماتی نظیر کاهش بدهی های ملی و افزایش سطح رفاه مردم، پشتوانه ای اجتماعی برای او فراهم کرد که دستش را برای قدرت طلبی های بیشتر باز می گذاشت.

کودتای نافرجام اخیر نیز بزنگاهی مناسب برای اردوغان بود تا با مشتی آهنین مخالفان خود را از صحنه خارج کرده و هزاران تن را به بهانه همکاری به جنبش گولن حذف کند.

از سوی دیگر، ارتش به عنوان یکی از اصلی ترین موانع قدرت طلبی های وی که مدت هاست در سه جبهه سوریه، عراق و داخل کشور درگیر جنگ است، پس از این کودتای نافرجام به میزان چشم گیرتری محدود شد.

اردوغان همچنین از ناامنی های داخلی برای تقویت قدرت خود سود می برد. این ناامنی ها از یکسو ابزاری است تا مردم را قانع کند برای حل بحران ها نیاز به قدرت بیشتری دارد و از سوی دیگر بهانه ای است برای تشکیل نیروهای شبه نظامی وفادار به خود.

حال وی با بهره گیری از تمام ظرفیت های مذکور و با آغاز فصل جدیدی از نهضت خدمت رسانی با افزودن بر حجم فعالیت های عمرانی و خدماتی و میدان دادن به ییلدیریم به عنوان نخست وزیری که سابقه و استعداد مناسب برای این امر را داراست، خیز بلندی برداشته تا به حاکم بلامنازع ترکیه تبدیل شود.

با نزدیک تر شدن به این رفراندوم تاریخی تقابل ها بین مخالفان و موافقان روز به روز تشدید می شود. مردم سد راه بلندپروازی های اردوغان خواهند شد؟ یا فصل جدیدی از پادشاهی عثمانی در ترکیه احیا می شود؟ کمتر از یک ماه دیگر مشخص خواهد شد!

هادی پورافشار

انتهای پیام/