سواد رسانه ای، بسترساز تبدیل تهدیدبه فرصت در استان های مرزی

سواد رسانه ای، بسترساز تبدیل تهدیدبه فرصت در استان های مرزی

حسن ترانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، در خصوص تعریف نهضت سواد رسانه‌ای اظهار داشت: نهضت به معنی برخاستن، حرکت کردن و قیام کردن است و در روزگاران گذشته و زمان حال نیز نهضت در عرصه‌های مختلف پدیدار شده و عملا مردم این حرکت را لمس کرده و به معنای واقعی آن را درک کرده‌اند. به عنوان نمونه نهضت قیام عاشورا امام حسین(ع)، نهضت امام خمینی(ره) که در برابر حکومت شاهنشاهی با ایجاد شبکه‌های گسترده مردمی در سراسر ایران توانست بر نظام ظلم پیروز شود اشاره کرد.

وی افزود: نهضت فقط منوط به تغییر حکومت‌ها نیست بلکه در بطن کشورها نیز نهضت‌های مختلفی به وجود میاد به طور مثال نهضت سوادآموزی در اوایل دهه ۶۰ که هدف این نهضت بالابردن سطح دانش در حد خواندن و نوشتن افراد عموم مردم جامعه بود.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی، عنوان کرد: در عصر حاضر که می‌توان از آن به عنوان انفجار اطلاعاتی و نرم‌افزاری یاد کرد، به یک حرکت عظیم برای بالابردن سطح درک و فهم عموم مردم کشور نیاز است به طوری که توان تجزیه و تحلیل این حجم اطلاعات را داشته باشند که با توجه به این نیاز احساس شده از سوی مردم سازمان بسیج مستضعفین که همیشه در کنار مردم در ابعاد مختلف بوده، در راستای یک حرکت مردمی و راهگشا در حوزه رسانه، نهضت سواد رسانه‌ای را راه‌اندازی کرده که هدف از این نهضت درک درست، کامل و صحیح مردم از رسانه ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در زمینه برنامه‌های قابل اجرا توسط نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی، بیان داشت: هدف اصلی این نهضت، رساندن درک و فهم مردم نسبت به پیام‌های منتشره در بسترهای اینترنتی و شبکه‌های فضای مجازی است.

ترانه ادامه داد: برنامه‌های نهضت سواد رسانه‌ای در آذربایجان‌غربی به برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت دسته بندی شده، به این صورت که ما در نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی یا همان نسرا که مخفف آن است، در وهله اول با توجه به راهبرد نهضت در جهت تربیت و آموزش مدرسان دوره‌های مختلفی در سراسر کشور شکل گرفته که در چند هفته اخیر هفتمین دوره با برگزاری آزمون به اتمام رسید به این شکل که ما در سطح استان در تمامی شهرستان‌ها دارای مدرس سواد رسانه‌ای برای آموزش دادن به عموم مردم هستیم.

وی گفت: در برنامه بلند‌مدت همه‌گیر کردن نسرا در نظر داریم با برگزاری کلاس‌‌ها، همایش‌ها و ارتباطات با ادارات مربوطه به ویژه صداوسیما و آموزش و پرورش در صدد ایجاد یک شبکه مدرسان قوی و همچنین آموزش فراگیر به عموم مردم آذربایجان‌غربی برآییم.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی، در خصوص ضرورت اجرای نهضت سواد رسانه‌ای نیز خاطرنشان کرد: همانطوری که نهضت سواد‌آموزی ضرورت داشت تا عموم مردم به حد خواندن و نوشتن برسند، به همان اندازه نیز نهضت سواد رسانه از اهمیت دارد تا پیام‌های درست و نادرست را تشخیص داده و این پیام های منتشر شده امروز سبک زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و اگر کسانی که در این بستر قرار می‌گیرند و در سیبل هدف این همه پیام‌ها قرار دارند.

وی افزود: اگر مردم سواد رسانه و قدرت درک و تجزیه و تحلیل را نداشته باشند قطعا زندگی شخصی و کاریشان به قهقرا خواهد رفت، از این رو برای رسیدن به اهداف عالیه در زندگی و شغل لازم است که عموم مردم به سلاح سواد رسانه‌ای مسلح شوند.

ترانه در زمینه نحوه برگزاری کلاس‌های سواد رسانه‌ای در آذربایجان‌غربی گفت: نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان در ابتدا کلاس‌ها و دوره‌های خود را به صورت حضوری در سطح عموم مردم برگزار و اولین مخاطبین این طرح نیز بسیجیان بودند که در امور اجتماعی واقعا جریان‌ساز هستند و ما از این ظرفیت بزرگ برای امر تربیت و آموزش استفاده کردیم و با وجود پدید آمدن ویروس منحوس کرونا و در جهت رعایت پورتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی کرونا و از طرفی حفظ جان شهروندان سمت و سوی برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها به بستر اینترنت و فضای مجازی رفت.

وی اذعان داشت: ما در بستر اینترنت، سایت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کرده‌ایم و بیشتر به صورت مجازی چه آنلاین و چه آفلاین در خدمت فراگیران هستیم. به صورتی که ثبت‌نام در این دوره‌ها در سایت نسرا کاملا رایگان بوده و بدون هیچ هزینه‌ای هم استانی های عزیز می‌توانند در سایت نسرا ثبت نام کرده و از از آموزش های آن بهره ببرند.

وی با اشاره به موضوعات اصلی سواد رسانه ای برای آموزش و تربیت عموم مردم خاطرنشان کرد: تمام محورهای مطرح شده در مبحث آموزش نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به محتویاتی است که د رسانه منتشر می‌شود و می‌توان از مهم‌ترین موضوعات به مبانی کلی سواد رسانه، فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی، آداب مصرف رسانه‌ای و تبلیغ در فضای مجازی، تفکر انتقادی و نقش خانواده در فضای مجازی اشاره کرد و در این بین آموزش نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده نیز همچون آموزش فتوشاپ، پریمیر و همچنین دورهای خبرنگاری، خبرنویسی و …  اشاره کرد.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی، در پایان سخنان خود بیان داشت: داشتن سواد رسانه ای در استان های مرزی می تواند تهدیدات را به فرصت تبدیل کند. آذربایجان‌غربی را می‌توان رنگین کمان اقوام نام برد که دارای قومیت‌ها و مذاهب مختلفی است. حال با توجه به حرکات رسانه‌های معاند و همچنین عملیاتی بودن منطقه شمالغرب، فرصت طلبان برای ایجاد چالش و تنش در این استان از هیچ کوششی فروگذار نبوده و وقایع اتفاق افتاده را وارونه تفسیر می‌کنند و در بیشتر اوقات شایعاتی بی پایه و اساس در موضوعات قومی، مذهبی و فرهنگی را در فضای مجازی باز نشر می‌کنند که موجب ایجاد تفرقه در بین کسانی خواهد شد که دارای بینش سواد رسانه‌ای نیستند و در واقع سواد رسانه‌ای را درک نکرده اند. نمونه بارز آن را می‌توان در قضیه کولبران مشاهده کرد در بین اذهان عمومی قاچاقچیان و گاهی عوامل ضدانقلاب  را در پوشش کولبر معرفی می‌کنند و حتی بعضی از نمایندگان مجلس را نیز که دارای دید رسانه‌ای نیستند فریب می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: حال دوباره اهمیت نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی نمود بیشتری پیدا می‌کند به صورتی که این نهضت در راستای ماهیت تشکیل خود با توجه به تاکید دبیر نهضت سواد رسانه‌ای کل کشور، باید سواد رسانه‌ای و آموزش و تربیت آن را از سطوح بالای مدیریتی آغاز کرد. با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی سواد رسانه در استان تا‌کنون توانسته‌ایم در شهرستان‌های مرزی آموزش‌های عمومی خوبی را در سطح مدارس، مساجد، پایگاه‌ها و حوزه‌ها برگزار کنیم که تهدیدات کانال‌های ضد انقلاب را تا حدودی به فرصت تبدیل و یا اینکه باعث عدم کارآیی پیام‌های غیر‌واقع و نادرست منتشر شده آن‌ها در افکار عمومی مردم استان باشیم .

انتهای پیام/