بایدها و نبایدها در مواجهه با حقوق کارگران

بایدها و نبایدها در مواجهه با حقوق کارگران

کارگران به عنوان یکی از پایه های اصلی حیات انقلاب اسلامی و ستون فقرات اقتصاد تولیدی که پیشرفت کشور در گرو آن ها است، مانند هر قشر دیگری مطالبات و مسائلی دارند که باید به طور مقتضی به آن پرداخته شود.

حل ریشه ای مسائل کارگران، در گرو درک اهمیت این قشر و برخورداری از نگاه صحیح به جایگاه آنان است.

انقلاب اسلامی که در میان نزاع یا رقابت چپ و راست مدرنیته، حرف و نگاه تازه ای را برای حل مسائل نو به نوی بشر ارائه کرده، در خصوص مسائل کارگری نیز کریمانه ترین و مترقی ترین نگاه دنیا را دارد.

با توجه به این امر، ضروری است که فعالین و مسئولین انقلابی، نگاه و راهکارهای خود را به کار و کارگر با اندیشه امامین انقلاب و تفکر انقلابی، منطبق کنند تا فاصله وضع موجود و وضع مطلوب در این عرصه نیز به حداقل برسد.

آن چه در ادامه می آید، نگاهی مختصر و اجمالی است به نگاه تراز انقلاب به کار و کارگر و مقایسه آن با نگاه های زاویه دار با تفکر انقلابی:

مسئول یا فعال انقلابی، باید کارگر را ستون فقرات اقتصاد تولیدی و کاری بداند.
(برگرفته از بیانات امام خامنه ای در ۱۳۹۶/۰۲/۱۰)
بینش و تفکر زاویه دار با انقلاب، همچون لیبرال ها و مارکسیست ها، نگاه ابزاری به کارگر دارد.

مسئول یا فعال انقلابی باید کارگری را یک افتخار بداند و به دنبال این باشد که کارگر وقتی می گوید که کارگر است، احساس افتخار کند.
( برگرفته از بیانات امام خامنه ای در ۱۳۷۲/۰۲/۱۵ و ۱۳۷۷/۰۲/۰۹ )
بینش و تفکر زاویه دار با انقلاب، افتخار کردن به کارگری را تعارف سیاسی می پندارد، نگاه استعلایی به کارگر دارد یا در خوشبینانه ترین حالت، در حل مسائل کارگری، نگاهش بر اساس ترحم به کارگر است.

مسئول یا فعال انقلابی، باید برخورداری کارگران از رفاه، امید و امنیت شغلی را هدف انقلاب اسلامی بداند و باور کند که لازمه پیشرفت کشور نیز تحقق این شعار است.
( برگرفته از بیانات امام خامنه ای در ۱۳۹۲/۰۲/۰۷)
بینش و تفکر زاویه دار با انقلاب، مانند لیبرال ها نگاه صرفا اقتصادی به کارگر دارد، حقوق آن را صرفا به عنوان بخشی از هزینه های کارفرما درک می کند و متوجه نیست که این حق کارگران است و نباید با توجیهات مختلف آن را در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها از آنان دریغ کند.

مسئول یا فعال انقلابی باید بداند که همه موظف اند در حد توان خود هم به دنبال تحقق مطالبات مادی کارگران باشند و هم شان او را حفظ کنند.
( برگرفته از بیانات امام خامنه ای در ۱۳۸۹/۰۲/۰۸)
بینش و تفکر زاویه دار با انقلاب، دوگانه های بسیاری را برای خود تعریف کرده و موارد متعددی را به حقوق کارگران مقدم می داند. از نظر این بینش و تفکر هر که به دنبال اقدامی موثر برای کارگران باشد یا کمونیست است و یا التقاطی

مسئول یا فعال انقلابی، باید بداند که وقتی پیامبر اکرم (ص) دست یک کارگر را می بوسیدند این تعارف نبوده و تعلیم است و یک انقلابی نیز باید خود را دست بوس کارگران دانسته و به دنبال تجلیل از آنان باشد.
( برگرفته از بیانات امام خامنه ای در ۱۳۹۱/۰۲/۱۰ و ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ و ۱۳۷۰/۰۲/۱۱ و ۱۳۶۸/۰۴/۰۵ و ۱۳۸۷/۰۲/۰۴)
بینش و تفکر زاویه دار با انقلاب، دست بوسی کارگر را یک تعارف می داند و بعضا حتی آنان را استثمار کرده و رفتار غیرکریمانه با آنان هم انجام می دهد (یا در صورت مشاهده این رفتار، حساسیت چندانی برایش ایجاد نمی شود)

مسئول یا فعال انقلابی، باید بداند که نظام اسلامی حقیقتا مدیون کارگر است و حیات کارگر یکی از پایه های اصلی انقلاب اسلامی است.
(برگرفته از بیانات امام خامنه ای در ۱۳۸۳/۰۲/۱ و ۱۳۷۰/۰۲/۱۱)
بینش و تفکر زاویه دار با انقلاب، گمان می کند که تقویت کارگر یا تحقق حقوق او، می تواند مشکل ساز باشد.

مسئول یا فعال انقلابی، در صورت برخورداری کامل از نگاه انقلابی، در پی یافتن مصادیق وظایف خود در قبال کارگران بوده و حل مسائل آنان از جمله فاصله و تبعیض های مصوب ده- بیست برابری دستمزد کارگران و حقوق مدیران، برخی دشواری های پیش روی کارگران برای انتقاد موثر، نابرابری رسانه ای ( به عنوان نمونه مقایسه کنیم حق السهم اتاق بازرگانی و کارگران را از رسانه های مختلف) و … را از جمله اهداف هنوز محقق نشده به شمار خواهد آورد و از نگاه های التقاطی یا نگاه هایی که این حقوق را به برخی کلیشه ها تقلیل می دهند به شدت دوری خواهد کرد.

*هادی پورافشار