استفاده مجدد حزب عدالت و توسعه از دوقطبی اردوغان-قلیچدار اوغلو برای موفقیت در انتخابات

استفاده مجدد حزب عدالت و توسعه از دوقطبی اردوغان-قلیچدار اوغلو برای موفقیت در انتخابات

حمید قدسی آذر: با سرد شدن هوا، فضای انتخاباتی آنکارا گرم‌تر می‌شود. تمام کارت‌ها در حال رو شدن است. احزاب ترکیه در حال تلاش برای برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات سراسری و انتخابات محلی هستند. در فضای انتخاباتی ترکیه «استفاده از هر راهی برای پیروزی جایز است» سرلوحه فعالیت‌های همه احزاب قرار گرفته است. اگر این‌گونه پیش رود، به جای مبارزه قانونمند، شاهد مبارزات بوکس آزاد بین احزاب خواهیم بود.

حزب عدالت  و توسعه به دنبال بهترین زمان برای انتخابات زودهنگام

حزب عدالت  و توسعه برای پیروزی مجدد به دنبال بهترین زمان برای انتخابات زودهنگام است. تمام مؤسسات نظرسنجی وابسته به این حزب شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند. هر احتمالی به طور کامل تجزیه و تحلیل می‌شود. حزب عدالت و توسعه به گونه در تکاپو است که گویا همین فردا قرار است انتخابات برگزار شود. اما برای به دست آمدن بهترین نتیجه در انتخابات، همچنان منتظر بهترین زمان برای انتخابات زودهنگام هستند و ارزیابی‌ها به صورت مستمر به‌روز می‌شوند.

تمام فعالیت‌های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در کاخ ریاست جمهوری «بش تپه» متمرکز شده است. بن‌علی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه نقش هنرمند افتخاری را بازی می‌کند و ترجیح می‌دهد در این روزها بیشتر وقت خود را صرف سفرهای خارجی بکند. حتی برخی از مسئولان حزب عدالت و توسعه ادعا می‌کنند که یلدیریم برای به دست آوردن آرامش و دوری از حاشیه، در هر فرصتی از آنکارا دور می‌شود.

حزب عدالت و توسعه به دنبال ایجاد دوقطبی اردوغان-قلیچدار اوغلو

قبل از برگزاری همه‌پرسی ۱۶ آوریل برای تغییر قانون اساسی ترکیه، آرای «خیر» بالاتر از آرای «آری» قرار داشت. هر چه به روز همه‌پرسی نزدیک‌تر می‌شد اردوغان و حزب عدالت و توسعه بوی شکست را بهتر ادراک می‌کردند. اکیپ تبلیغاتی اردوغان شبانه‌روز در حال جلسه با مؤسسات نظرسنجی بود. تا اینکه به این نتیجه رسیدند که بایستی کمال قلیچدار اوغلو را هدف قرار دهند و فضای همه‌پرسی را به دوقطبی اردوغان- قلیچداراوغلو تبدیل کنند. قلیچدار اوغلو چون به عمق مسئله نرسیده بود، دائماً در حال شکایت از اردوغان بود که چرا مرا هدف قرار می‌دهد و می‌گفت: «همه‌پرسی برای تأیید صلاحیت من نیست بلکه برای تغییر قانون اساسی است». تاکتیک اردوغان و حزب عدالت و توسعه جواب داد و آن‌ها توانستند با فاصله بسیار کمی نتیجه «آری» برای تغییر قانون اساسی را به دست بیاورند.

احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام روز به روز قوت می‌گیرد. اردوغان این بار هم قصد دارد از همان تاکتیک دوقطبی اردوغان-قلیچداراوغلو استفاده کند. اردوغان از یک طرف از طرح‌های جدیدی برای خشنود اقشار مختلف مردم رونمایی می‌کند و از طرف دیگر قلیچدار اوغلو  را به هزاران مسئله و مشکل در ترکیه مرتبط می‌کند. اردوغان را هر روز در صفحه تلویزیون ترکیه در حال سخنرانی می‌بینید. سالن کنفرانس کاخ ریاست جمهوری هر روز به سالن تبلیغات انتخاباتی اردوغان تبدیل شده است. اردوغان در هر سخنرانی خود چند دقیقه‌ای را به مباحث روز ترکیه اختصاص می‌دهد و تلاش می‌کند به هر نحوی شده پای قلیچدار اوغلو را به این مباحث باز کند و بعضی وقت‌ها این مربوط کردن بی‌ربط می‌شود اما برای اردوغان فرقی ندارد. بنابراین اردوغان از همان تاکتیک دوقطبی در انتخابات استفاده خواهد کرد. اردوغان با هدف قرار دادن قلیچدار اوغلو باعث قدرتمند شدن وی در داخل حزب جمهوریت خلق می‌شود، به همین خاطر قلیچدار اوغلو هم از این وضعیت ممنون است. همین ممنوعیت در داخل حزب عدالت و توسعه هم وجود دارد.

البته سیاستمداران با تجربه در داخل حزب جمهوریت خلق متوجه تله‌ای که اردوغان برای قلیچدار اوغلو قرار داده است هستند و حتی در داخل حزب جمهوریت خلق فقط ۲۵ درصد معتقدند که قلیچدار اوغلو رهبر مقتدری است. حتی در این اواخر این ۲۵ درصد هم در حال کاهش است. اردوغان رسماً با حزب جمهوریت خلق بازی می‌کند. به زودی کنگره حزب جمهوریت خلق برای انتخاب رئیس این حزب برگزار خواهد شد. اردوغان با حمله به قلیچدار اوغلو میزان محبوبیت وی در داخل حزبش را افزایش می‌دهد و قلیچدار اوغلو را در انتخابات درون‌حزبی بی‌رقیب می‌کند. این همان خواسته اردوغان است. وی دوست دارد قلیچدار اوغلو همیشه رهبر حزب جمهوریت خلق باقی بماند.

وضعیت حزب حرکت ملی‌گرا

عاقبت حزب حرکت ملی‌گرا به عاقبت حزب عدالت و توسعه وابسته شده است. خود اعضای حزب حرکت ملی‌گرا اعتراف می‌کنند در این شرایط چاره‌ای جز همکاری و ائتلاف با حزب عدالت و توسعه ندارند و تسلیم شرایط سیاسی موجود در ترکیه شده‌اند.