هجوم ایرانی ها به وان توجه اروپایی ها را هم جلب کرد

هجوم ایرانی ها به وان توجه اروپایی ها را هم جلب کرد

مجله اکونومیست در شماره اخیر خود به مساله هجوم توریست های ایرانی به شهر وان ترکیه پرداخته است.

به گفته این نشریه در ۹ ماه گذشته ۳۸۸ هزار ایرانی به شهر وان مسافرت کرده اند که نتیجه آن آورده دهها میلیون دلاری برای وان بوده است.

یکی از اعضای اتاق تجارت وان با بیان این که گاهی اوقات تعداد مسافران ایرانی به حدی زیاد است که خودمان را در شهرمان غریب حس میکنیم از برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی برای اصناف و کسبه شهر خبر داده است.

نایت کلاب ها، دریاچه، جزیره میان دریاچه و کلیسای تاریخی آن و گربه های شهر وان جاذبه های توریستی آن شهر به شمار می آیند!

چند ماه پیش که برای شرکت در همایشی سه روز مهمان وان بودم مشاهداتم را از این شهر چنین نوشته بودم:

وان شهری در حد خوی، ماکو، کلیبر، اهر، جلفا و مرند و … خودمان است. شهرهایی که هیچ کدام مان جدیشان نمی‌گیریم، با آنکه ریشه هایمان در آن شهرها است اما فکری برای آنها نمی کنیم.

سطح شهر هم دقیقا در حد همین پرچم اویختنی است که می‌بینید.

اما در این شهر من تا الان چهار هتل پنج و چهار ستاره و چندین هتل معمولی دیده ام.

یکی از عمده‌ترین دلایل همه اینها ایرانیها هستند.

هر جا نگاه میکنی ایرانی‌ها دارند فارسی و یا آذری صحبت می‌کنند و با مونوپدهایی که به دست گرفته اند چنان ژستی میگیرند که کانه در سواحل هاوایی یا کنار مجسمه آزادی اند. در مرکز شهر تقریبا همه فروشگاه ها فارسی نوشته اند و حتی کارتخوان ایرانی هم دارند. نوروز امسال بیش از دویست هزار ایرانی در وان بوده اند و وانی ها چنان از حجم توریست‌های ولخرج هیجان زده بودند که روزنامه محلی وان تیتر فارسی زده بود.

اینکه چنین شهری از چنین استقبالی از سوی ایرانی ها مواجه شده است تنها میتواند دو دلیل داشته باشد: یا ما ایرانیها چنان مرفه و پولدار شده ایم که برای خرج کردن پول مازادمان به هر دری سر میزنیم.  و یا اینکه از چنان دلگیری ای در زادبوم خود رنج میبریم که حتی حاضریم به شهرهای درجه چندم همسایه هم پناه ببریم.

مسعود صدرمحمدی