نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در ارومیه غریب واقع شده اند

نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در ارومیه غریب واقع شده اند

به گزارش ندای ارومیه، حجت الاسلام سید مهدی قریشی عصر امروز در جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه امام خمینی ( ره ) ارومیه،اظهار داشت: کتاب صحیفه سجادیه یک کتاب متقن است که هم نویسنده‌اش یک امام است و هم گوینده‌اش، بنابر نظر برخی‌ها امام صادق علیه السلام با این که سن کمی داشت ولی در تدوین کتاب نظارت و حضور داشت، پس در کتاب صحیفه سجادیه سه امام معصوم (ع) نقش داشتند که در هیچ کتابی به غیر از صحیفه سجادیه این امتیاز وجود ندارد.

وی افزود: اهل بیت و عصمت (ع) موقع گفت‌وگو با جماعت به اندازه فهم آنها صحبت می‌کردند ولی موقع دعا به اندازه فهم و درک خودشان با خدا سخن گفته‌اند لذا معارف ناب، معارفی است که ائمه (ع) در دعاهای خود با خدا داشتند.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: از جمله کتبی که باید طلاب با آن بیشتر سر و کار داشته باشند عبارت است از کتاب صحیفه سجادیه، که اکثر نیاز‌های انسان در دعا کردن و رفتار با پدر و مادر و فرزندان و دیگر مردم در کتاب صحیفه سجادیه مذکور است، این کتاب باید در دسترس طلاب باشد و طلاب در منابر و سخنرانی‌های‌شان و در مشی زندگی‌شان با صحیفه سجادیه مأنوس باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در ارومیه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هر دو غریب واقع شده‌اند، بنده خودم در سخنرانی‌هایی که انجام می‌دهم، سعی می‌کنم از نهج البلاغه سخن بگویم تا مردم با نهج‌البلاغه آشنا شوند و با آن انس پیدا کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه امام خمینی بیان داشت: اکثر سخنان امام ( ع ) در نهج البلاغه در زمان پنج سال حکومت وی بوده است لذا بهترین سند برای رجوع به آن در حکومت اسلامی، نهج البلاغه است.

وی به دومین کتاب امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: دومین کتاب امام سجاد ( ع ) رساله حقوق ایشان است  که معارف ناب و حقه الهی در آن مدوَّن شده است و باید این کتاب هم در دسترس طلاب قرار گیرد و بهترین کتاب برای متون اخلاقی است، حقوقی که انسان نیاز دارد و باید رعایت کند در این کتاب مدون شده است با رجوع به آن انسان وظیفه خود را تشخیص خواهد داد.

قریشی خاطرنشان کرد: باید طلاب در انتقال معارف ناب اهل بیت (ع) به مردم تلاش کنند و معارف اهل بیت (ع) را یاد بگیرند، باید طلاب برای کسب معنویت بیش از اندازه تلاش کنند.

وی افزود: اگر علامه دهر هم باشیم بدون معنویت مورد قبول امام زمان ( عج ) قرار نخواهیم گرفت، خدا در قرآن به صورت صریح بیان می‌کند که انما یتقبل الله من المتقین، یعنی خداوند فقط اعمال را از متقین می‌پذیرد، اگر تقوا نباشد عمل هم هیچ ارزشی ندارد.

امام جمعه ارومیه یکی از راه‌های تقویت معنویت در طلاب را مطالعه احوالات علما دانست و اظهار داشت: یکی از راه‌های تقویت معنویت خواندن برخی کتب اخلاقی است، کتاب مختلفی در زمینه‌های اخلاق نگاشته شده است که در برخی از آنها حالات علما هم نوشته شده است که باید در خواندن آنها اهتمام بورزیم همین کتاب‌ها هستند که حال انسان را عوض می‌کنند و به زندگی انسان محتوا می‌دهند، احوالات علما است که باعث می‌شود انسان در طول مسیر طلبگی‌اش روحیه پیدا کند.

وی گفت: اخبرا کتابی سه جلدی به نام جرعه‌ای از دریا از احوالات و سخنان آیت الله شبیری زنجانی به چاپ رسیده است، که این کتاب باید در دسترس طلاب قرار بگیرد و طلاب آن را مطالعه کنند.

انتهای پیام/