غدیر هویت مسلمانان و شیعه است

غدیر هویت مسلمانان و شیعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» در مراسم گرامیداشت عید امامت و ولایت که در حسینه عاشقان ثارالله (ع) ارومیه برگزار می شد غدیر را بزرگ‌ترین عید مسلمانان دانست و گفت: غدیر هویت مسلمانان و شیعه است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام صادق(ع) درباره غدیر فرمودند اگر کسی حرمت غدیر را درک کند گویا روزی ۱۰ بار با ملائکه مصافحه کرده است و ملائکه او را در آغوش می‌گیرند.

وی با بیان این که یکی از پشتوانه‌های تبیین جریان غدیر زیارت امام هادی(ع) است، اظهار کرد: طولانی‌ترین زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر متعلق به امام هادی(ع) است. این زیارت مستندترین و مستدل‌ترین زیارت در ولایت امیرالمؤمنین(ع) و مسأله غدیر محسوب می‌شود که کمتر روی آن تبلیغ شده است.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: امام هادی(ع) هنگامی که با ۳۰۰ مأمور معتصم عباسی از مدینه به سامرا می‌رفتند، این زیارت‌نامه ۲۰ صفحه‌ای را در کنار قبر جدشان امیرالمؤمنین(ع) قرائت کردند.
وی تأکید کرد: امام هادی(ع) یک دوره فضائل امیرالمؤمنین را از آیات قرآن گفتند، یعنی زیارت غدیر امام هادی(ع) یک زیارت قرآنی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان حقانیت امیرالمؤمنین(ع) و جریان غدیر به سخنان تکان‌دهنده و عرفانی برخی علما و دانشمندان غیرشیعی اشاره کرد و افزود: «جرج جرداق»، اندیشمند مسیحی که درباره امیرالمؤمنین(ع) کتاب نوشته، در جایی گفته مسلمان نیست، چه برسد به این که شیعه باشد؛ ولی فضائل را دوست دارد و امیرالمؤمنین(ع) هم منشأ فضائل است.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: یکی دیگر از دانشمندان مسیحی گفته بود «علی(ع) نسخه‌ای است که کپی ندارد.»

حجت‌الاسلام رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تاکنون میلیون‌ها نفر به زیارت قبر مطهر امیرالمؤمنین(ع) رفته‌اند اما ممکن است تعداد اندکی از این زائران به شعرهایی که اطراف قبر و ضریح و حرم امیرالمؤمنین(ع) نقش بسته توجه کرده باشند.

وی ادامه داد: این شعرها متعلق به علمای اهل سنت است که در یکی از قطعه‌های آن «ابن ابی‌الحدید» عالم سنی‌مذهب قرن هفتم گفته «علی جان! بگویم آقایی؟ آقایی واژه‌ای نیست که بشود تو را با آن ستود.» در سمت چپ حرم مطهر روی کاشی سفید گوشه دیوار هم نوشته شده: «علی جان! اگر تو در قامت آدم نبودی هیچ‌گاه خدا به شیطان نمی‌گفت بر آدم سجده کند.» ابن ابی‌الحدید در جای دیگری امیرالمؤمنین(ع) را این گونه خطاب می‌کند: «آقایی که دشمنانت زبان به مدح تو گشوده‌اند.» این عالم سنی‌مذهب در جلد نهم شرح نهج‌البلاغه نوشته: «‌ای مردم من احساس می‌کنم به امیرالمؤمنین کم‌لطفی شده و تصمیم گرفتم این‌جا دلایل برتری او را بر دیگران بگویم.» او سپس ۱۸ دلیل برتری امیرالمؤمنین(ع) را از منابع اهل سنت ذکر کرده است.

حجت‌الاسلام رفیعی در بیان دیگر ویژگی‌های امام علی(ع) که موجب شد پیامبر گرامی اسلام(ص) او را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کند، اظهار کرد: امام علی(ع) برترین انسان بعد از پیامبر بود. او در جهاد، تقوا و علم زبانزد و از همگان برتر بود. امام علی(ع) در جبهه‌های نبرد حضور داشت و مدال او، زخم‌های تنش بود. امیرالمؤمنین(ع) ساده‌ترین زندگی و بالاترین تقوا را داشت و اگر علم او نبود نمی‌توانست قضاوت و پیشگویی کند.

این خطیب برجسته، روایت‌هایی را که در بیان فضیلت و عظمت غدیر وارد شده ژرف، شگرف و جالب توجه و تأمل‌برانگیز دانست و تأکید کرد غدیر باید همچون عاشورا نهادینه شود.

مؤمنان الهی در روز عید غدیر به پاس تکمیل دین و اتمام نعمت، سنت‌ها و اعمال نیکو انجام می‌دادند که در گذر زمان برخی از این سنت‌ها کم‌رنگ شده است. اطعام، دست دادن و دیدار با مؤمنان، تبریک گفتن، دلجویی و مهرورزی، دید و بازدید، هدیه دادن، ابراز برائت از دشمنان دین، نماز خواندن و دعا کردن، پیمان برادری، زیارت خواندن، غسل کردن، روزه گرفتن و… از جمله این سنت‌هاست که علمای دین همواره بر احیای آن‌ها تأکید دارند.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در روایتی آمده است اگر کسی در غدیر، اطعام و تجلیل کند، گویا به انبیا و پیامبران(ص) اطعام کرده است.
وی با بیان این که غدیر نماد شادی است، اضافه کرد: عاشورا در جنبه مصیبت و غدیر در مورد ولایت و شادی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: گرچه در روز عید غدیر به دیدن سادات می‌رویم که کار خیلی خوبی است، اما غدیر فقط عید سادات نیست. اکرام و عیدی دادن متعلق به همه انسان‌هاست و امیدواریم روزی برسد که ظهر روز غدیر در همه مساجد مراسم تکریم و اطعام برگزار شود.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این که غدیر منشأ همه مناسبت‌هاست، افزود: اگر عاشورا و تاسوعا و مناسبت‌های دیگر در تاریخ است نشأت گرفته از پیام غدیر امیرالمؤمنین(ع) است.

غدیر روزی است که امیر نیکی‌ها و عظمت‌ها از سوی خداوند به عنوان امام‌المسلمین برگزیده شد و چه خوب است که مورد خطاب این دعای پیامبر گرامی اسلام(ص) قرار گیریم که فرمودند: «خدایا هر کس علی را دوست دارد او را دوست بدار و هر کس علی را یاری کرد، او را یاری کن.»

انتهای پیام/