نگاهی به اقدام عجیب و قابل تامل بنیاد آذربایجان

نگاهی به اقدام عجیب و قابل تامل بنیاد آذربایجان

بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان در یکی از مراسمی که اخیرا در ارومیه برگزار شده به فردی برای سخنرانی تریبون داده است که در کتاب تازه منتشر شده اش رشید حسنی فرزند اعدامی حجت الاسلام حسنی، امام جمعه سابق ارومیه که به سازمان کمونیستی چریک‌های فدایی خلق گرایش داشت را شهید فدایی خلق خطاب کرده است!

ندای ارومیه پیشتر در قالب گزارشی کتاب منحرفه مذکور را مورد بررسی قرار داده بود که لغو مجوز انتشار آن منجر شده است.

در گزارش مذکور اشاره شد که در بخشی از این کتاب یکی از شخصیت های اصلی داستان فرزندش را از شرکت در عزاداری های امام حسین (ع) بر حذر داشته و عزاداران را به باد توهین و تمسخر می گیرد. در ادامه شخصیت اصلی داستان که راوی خاطرات است، پدرش را به عنوان فردی که علی رغم بی سوادی از عقل و خرد بالایی برخوردار است مورد ستایش قرار داده و می گوید: او مجسمه ای از بی دینی بود که با ریاکاری، خرافه پرستی و وعده بازی های آخرت میانه ای نداشت.

در یکی از داستان های پایانی کتاب نیز توهین به اوج خود می رسد. نویسنده در این حکایت با به تصویر کشیدن صحنه ای که از امتحان فقه خارج شده می نویسند “کتاب فقه را به هوا انداختم و مانند توپ فوتبالی به (رودخانه) شهرچای شوت کردم. پس از آن لباس ها را در آوردیم و برای شنا وارد رودخانه شدیم. یکی از دوستانم گفت پسر به ناحق کتاب را به آب انداختی. کمی بعد که از آب در می آییم و سردمان می شود با (آتش زدن) کتابها خودمان را گرم می کنیم، آن وقت طعم (کتاب فقه) را می چشیدی!

حال مسئولین بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان و برگزارکنندگان مراسم گرامی داشت عید غدیر در ارومیه باید پاسخگوی این سوال باشند که نگارنده موارد فوق با چه منطقی به عنوان سخنران این مناسبت مهم دینی انتخاب شده و مسئولیت مستقیم این اقدام اشتباه با چه کسی است؟