سرانه استانی کتاب آذربایجان غربی به ۳.۳ درصد رسید

سرانه استانی کتاب آذربایجان غربی به ۳.۳ درصد رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ندای ارومیه، قدرت‌الله قاسمی عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: بی‌شک کتابخوانی عامل ارتقاء توسعه فرهنگی و زمینه‌ساز آشنایی با رمز و راز زندگی بوده و علاوه بر آن، عامل تقویت و تحکیم باورهای دینی و اجتماعی و بستر مناسب تربیتی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، کتابخوانی سبب غنای فرهنگی و بالندگی افراد جامعه و روش مطمئنی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی به راهکارهای ارتقاء سرانه مطالعه پرداخت و گفت: بی‌تردید با تقویت کتابخانه‌های مدارس، برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی با محوریت معرفی کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دانش‌آموزی در مدارس و برگزاری جشن اهدای کتاب در مدارس می‌توان به تقویت این موضوع کمک کرد.

وی فرسوده بودن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس استان را از جمله نقاط ضعف برشمرد بیان کرد: از سوی دیگر نبود اعتبار لازم برای به روزرسانی کتابخانه‌های مدارس استان، محدود بودن منابع لازم برای دانش‌آموزان و نیز پایین بودن سرانه کتاب دانش‌آموزان آذربایجان‌غربی نسبت به میانگین کشوری را از جمله این عوامل می‌توان شمرد.

قاسمی سرانه استانی و کشوری کتاب را برشمرد و افزود: در این رابطه سرانه استانی آن ۳.۳ و سرانه کشوری آن نیز هفت جلد است.

وی کتابخانه‌های مدارس را به سه دسته مستقل، مشترک و کلاسی تقسیم کرد و اظهار داشت: منظور از کتابخانه‌های آموزشگاهی مستقل، اتاق محافظت شده‌ای است که تنها به منظور کتابخانه از آن استفاده شده و در این رابطه از مجموع سه هزار و ۶۵۷ مدرسه، تعداد کتابخانه‌های آموزشگاهی به هزار و ۱۴ کتابخانه رسیده است.

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: همچنین کتابخانه‌های آموزشگاهی مشترک نیز مکانی است که تنها کتابخانه نبوده بلکه موارد استفاده دیگری دارد که در این رابطه، مجموع کتابخانه‌های آموزشگاهی مشترک سطح استان ۴۲۴ کتابخانه است.

 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های کلاسی نیز ویژه مدارس دوره ابتدایی است اظهار داشت: این کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از مواد کتابخانه است که در قالب یک قفسه ۸۰ در ۱۰۰ سانتی‌متری به طور ثابت در هر کلاس یک دبستان برای استفاده دانش‌آموزان و معلم کلاس منظور شده است.

 

قاسمی برنامه‌های آموزش و پرورش برای تقویت کتابخانه مدارس را برشمرد و افزود: برگزاری نمایشگاه، جشن اهدای کتاب، جذب مشارکت سایر دستگاه‌ها، خرید کمد کتابخانه کلاسی و نیز اجرای زنگ کتاب از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی تعداد کتاب‌های موجود مقطع ابتدایی را ۴۹۰ هزار و ۹۵۵ جلد دانست و بیان کرد: علاوه بر آن تعداد کتاب‌های دوره متوسطه اول ۶۵۵ هزار و ۲۶۵ جلد و متوسطه دوم ۶۳۶ هزار و ۲۶۰ جلد است.

 

معاون فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی افزود: در مجموع یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۴۸۰ جلد کتاب در مدارس استان موجود است.

وی با اشاره به تعداد مدارس فاقد کتابخانه مستقل و غیرمستقل بدون احتساب کتابخانه‌های کلاس مدارس ابتدایی اظهار داشت: در این زمینه نیز تعداد یک هزار و ۹۵۰ مدرسه ابتدایی، ۱۷۸ مدرسه دوره اول متوسطه و ۹۱ مدرسه دوره دوم متوسطه و در مجموع دو هزار و ۲۱۹ مدرسه فاقد کتابخانه هستند.