درخواست نمایندگان آذربایجان غربی برای توجه به معیشت مردم و دریاچه ارومیه

درخواست نمایندگان آذربایجان غربی برای توجه به معیشت مردم و دریاچه ارومیه

به گزارش ندای ارومیه، همزمان با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ارومیه و پس از بازدید وی از چند طرح و سخنرانی در جمع مسیحیان این شهر، جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با حضور نمایندگان، مدیران کل، مسئولین استانی و شهرستانی در محل استانداری برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان مردم شهرستان مختلف در سخنرانی های جداگانه، از وضعیت موجود حوزه های انتخابیه خود گزارشاتی ارائه داده و درخواست های خود از رئیس مجلس و مسئولین را بیان کردند.

* لزوم برنامه ریزی لازم برای احیای دریاچه ارومیه

در ابتدای جلسه، «روح الله حضرتپور» یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی با اشاره به هم مرز بودن آذربایجان غربی با ۳ کشور، اظهار داشت: باید برای احیای دریاچه ارومیه برنامه ریزی های لازم و عملی انجام شود که اولین قدم آن تخصیص اعتبارات لازم از سوی دولت است.

وی افزود: موضوع ساماندهی مناطق حاشیه نشین و توجه به مناطق مرزی و محروم دیگر موردی است که باید مدنظر باشد، چراکه آذربایجان غربی با وجود هم مرزی با ۳ کشور، همچنان در محرومیت به سر می برد.

حضرتپور، ضمن ابراز رضایت از توجه ویژه به مقوله توسعه مناطق مرزی و محروم در برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: امیدواریم این برنامه در راستای محرومیت زدایی از مناطق مرزی به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

وی، بیان داشت: این منطقه کشاورزی است، باید برای قیمت گذاری و صادرات محصولات از مرزهای استان برنامه ریزی مناسبی شود.

این نماینده، در پایان سخنان خود خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: مردم از شما انتظار دارند که به نقدینگی در روند احیا دریاچه ارومیه کمک کنید.

* اشتغال و معیشت مردم دغدغه اصلی مسئولین باشد

در ادامه جلسه، «رسول خضری» نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس، اولین چالش در منطقه را اشتغال و معیشت مردم معرفی کرد و گفت: باید برنامه روزشمار برای تامین اشتغال برنامه ریزی کرد؛ در این زمینه از دولت مطالبه می کنیم تا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی، انسان سالم و جاده های مواصلاتی مناسب را ۲ محور اصلی برای توسعه منطقه عنوان کرد و ابراز داشت: باید در حوزه توریسم درمانی و نیز اصلاح وضعیت جاده های مواصلاتی آذربایجان غربی تلاش های فراوانی انجام شود چراکه به این حوزه های توجهی نشده است.

خضری، تاکید کرد: منطقه آزاد و تجاری را به جاهایی دادیم که واردات محور شده اند، در حالی که آذربایجان غربی نقاط بسیار زیادی دارد که می توانند به عنوان پایانه صادراتی مطرح شوند و در اشتغال هم نقش بالایی داشته باشند.

وی، ادامه: هر ۳ قوه کشور باید به بحث اشتغال اهمیت دهند و همکاری کنند چراکه دشمن اصلی ما بیکاری خواهد بود و بیشتر از دشمنان خارجی کشور را دچار بحران می کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی می تواند بحث کولبری را حذف کند و به راحتی امنیت مرزهایمان نیز افزایش خواهد یافت.

* دریاچه ارومیه، کشاورزی مردم و ایجاد پایگاه های واردات و صادرات را جدی بگیریم

«شهروز برزگر» نماینده مردم سلماس نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت ناگوار دریاچه ارومیه و موقعیت این پهنه آبی در توسعه استان و منطقه، اذعان داشت: توجه به دریاچه و نیز موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و کشاورزی مردم جزو اولویت هایی است که اکثریت شهرستان ها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی اضافه کرد: اگر وضعیت کشاورزی به همین منوال ادامه یابد آینده روشنی برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه قابل تصور نیست.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، یکی از اقدامات اصلی برای تغییر معیشت مردم را ایجاد پایگاه های واردات و صادرات دانست و گفت: باید در این زمینه از قدرت چانه زنی و دیپلماسی ریاست قوه مقننه استفاده کنیم.

وی، خواستار رایزنی های سیاسی برای انتقال آب از سایر کشورها برای احیای دریاچه ارومیه شد.

* دریاچه ارومیه مشکلی بین المللی است

«هادی بهادری» دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، سخنرانی بعدی شورای اداری استان بود که در سخنان خود با اشاره به مقوله دریاچه ارومیه به عنوان یک موضوع بین المللی و فرااستانی، اظهار داشت:  ۲۳ شهرستان در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند‌ که باید به وضعیت آن ها توجه شود.

وی افزود: راهکار اصلی برای بهبود وضعیت آبی در منطقه این است که کشاورزی سنتی منطقه باید به کشاورزی مدرن تبدیل شود. برای این منظور نیازمند تامین اعتبارات هستیم.

بهادری، ادامه داد: یک دوم از ۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده کشور، به تهران داده می شود‌. این ظلم در حق استان های محرومی نظیر آذربایجان غربی است.

وی، در خصوص منطقه ویژه اقتصادی ارومیه، گفت: راه اندازی این منطقه اقتصادی می تواند نقش بسزایی در اشتغال زایی مردم استان و ارومیه داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در پایان خواستار تخصیص بودجه لازم برای اتمام پروژه قطار ارومیه ـ تبریز شد.

* تقدیر از توجه به اقلیت های دینی

«یوناتن بت کلیا» نماینده آشوریان در مجلس هم در سخنانی بیان داشت: مردم ارومیه با اقوام و ادیان مختلف همواره در صلح و آشتی زندگی کرده اند، من همواره به عنوان نماینده چهارم ارومیه برای آبادانی منطقه تلاش کرده ام.

وی افزود: بسته بندی های غیر استاندارد باعث عدم فروش محصولات کشاورزی منطقه است که باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

بت کلیا، تصریح کرد: ۳ روستای آشوری نشین ارومیه برای اولین بار شورای روستا دارند و امیدواریم دهیار هم به این روستاها اضافه شود.

* در بحث ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد مردم مقوله مرز را جدی بگیریم

«عین الله شریف پور» نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران مراسم بود که ابراز داشت: متاسفانه تا امروز از منبع مرز برای ایجاد اشتغال و بالابردن سطح درآمد مردم استان استفاده نشده و امیدواریم قدم مثبتی در این راستا برداشته شود.

وی افزود: در شاخص های توسعه عقب مانده ایم و به همین دلیل باید به منظور رفع تبعیض و جبران عقب ماندگی استان در بودجه سال ۹۷ تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

شریف پور، پروژه آزادراه تبریز ـ بازرگان را یکی از پروژه های حیاتی برای منطقه دانست و گفت: امیدواریم ردیف اجرایی مکمل برای شروع به کار این آزادراه از مرز بازرگان ایجاد شود.

وی، همچنین تصریح کرد: الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو به عنوان دومین شهرستان محروم کشور از جمله خواسته های اصلی مردم است.

* یارانه ها مشکل اصلی اقتصاد کشور

در ادامه جلسه، «جهانبخش محبی نیا» نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب در مجلس هم خاطرنشان کرد: همه ما مسئول هستیم و باید دید نظام مالی کشور چقدر رضایت عمومی به دنبال دارد. یارانه ها این مملکت را بدبخت کرد. این معضل جزو حفره های مالی است که باید حل شود.

وی، گفت: دستگاه دیپلماسی باید در زمینه رفراندوم عراق تصمیمات جدی داشته باشد و تاثیرات خود را در منطقه نشان دهد.

محبی نیا، ادامه داد: برای ارتقای شاخص های توسعه استان های محروم و مرزی باید تصمیم گیری شود چراکه اگر کاری انجام نشود مفهوم عدالت در کشور از بین خواهد رفت.

* چرا تغییر نام فرودگاه ارومیه ممکن نیست ولی در مدت کوتاهی اسامی را به مرحوم رفسنجانی تغییر می دهند؟

آخرین نماینده سخنران در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی، «نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه بود که در سخنان خود، راه اندازی سریع منطقه ویژه اقتصادی ارومیه و سرو را جزو مطالبات اصلی برشمرد و تاکید کرد: ارومیه تنها مرکز استان است که کمربندی شرقی ندارد و باید به این امر توجه ویژه شود.

وی، بیان داشت: اکنون ۹ سال است که می خواهیم نام فرودگاه ارومیه را به شهید باکری تغییر دهیم اما انجام نمی شود، درحالی که بلافاصله فرودگاه هایی در نقاط دیگر کشور به نام مرحوم رفسنجانی تغییر یافته و این عین تبعیض است.

قاضی پور، ادامه داد: نعمت های بیکران در زمینه های مختلف اقتصادی و طبیعی در استان داریم اما باید سیاستگذاری های ویژه ای صورت گیرد تا مردم رنگ این نعمت ها را در سفره های خود ببینند.

انتهای پیام/