جزئیات سفر محرمانه رئیس ستاد کل ارتش روسیه به آنکارا

جزئیات سفر محرمانه رئیس ستاد کل ارتش روسیه به آنکارا

به گزارش ندای ارومیه، روزنامه ینی چاغ در یادداشتی به قلم احمد تاکان مدعی شده است: والری گراسیموف در سفری یک روزه در آنکارا حاضر شده و با همتای ترک خود و همچنین اردوغان و بنعلی ییلدیریم دیدار کرده است. محرمانه بودن این سفر بر اساس خواسته کاخ ریاست جمهوری بوده است.

 

تاکان مدعی است که چه در دیدار با سرلشکر باقری و چه در دیدار با گراسیموف اردوغان نتوانسته است نظر مساعد ایران و روسیه را در قبال عملیات شمشیر فرات که در عفرین قرار بود برگزار شود بگیرید و تهران و مسکو چراغ قرمز به اردوغان نشان داده اند. پیش از این دو دیدار نیز رئیس میت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی گزارشهایی محرمانه به اردوغان از ناممکن بودن عملیات عفرین خبر داده بوده اند. اصلی ترین مشکل عملیات عفرین مشکلاتی بوده که روسیه میتوانست برای ترکیه ایجاد کند.

اما در گزارش ستاد کل به اردوغان پیشنهاد شده است که میتوان عملیات هایی محدود و نقطه ای را علیه هیئت تحریر شام در اطراف ادلب انجام داد. در این گزارش تاکید شده است که “پس از این عملیات های محدود میتوان این نقاط را تحت کنترل گرفته و اتاق هماهنگی با روسیه و سوریه ایجاد کرد.” اردوغان نیز اکنون در آستانه در حال پیگیری موضوع عملیات محدود در اطراف ادلب است و تلاش دارد تا از ایران و روسیه راغ سبز ادلب را بگیرد.

اما در این میان یک مشکل وجود دارد و آن هم فشارهایی است که ارتش ترکیه در منطقه الباب با آن مواجه است و وضعیت به حدی رسیده است که هر لحظه میتوان انتظار عقب نشینی ارتش از آن منطقه را داشت.

گفتنی است هنگام حضور سرلشکر باقری در آنکارا مقامات ترک از سفر قریب الوقوع ریس ستاد کل ارتش روسیه به ترکیه خبر دادند که این مساله بعدا در سکوت خبری رفت و هیچ خبری در این موضوع منتشر نشد.

مسعود صدر محمدی